Samochody z otwartym nadwoziem nie są w Polsce szczególnie popularne, uznajemy je za niepraktyczne i zbyt drogie. Nawet, gdy mają innowacyjną konstrukcję.

Na koncern PSA składają się dwie prawie równorzędne marki - Peugeot i Citroen. Mimo, że swego czasu to Peugeot przejął mającego trudności Citroena, dziś, oficjalnie, obie wytwórnie działają niezależnie, a nawet wręcz konkurują ze sobą w wielu segmentach rynkowych. Oczywiście, z ową konkurencją nie jest tak, jak wydaje się klientom: jest ona dokładnie

zaplanowana i na tym właśnie polega prowadzenie dobrych interesów w tej branży. Pamiętajmy, że na koszt samochodu w połowie składają się badania i przygotowanie produkcji, więc wszyscy walczą, by rozłożyć je na jak największą liczbę modeli. Wiedząc to wszystko pomyślimy zapewne, że gdy Peugeot i Citroen oferują dwa niewielkie kabriolety, oba auta okażą się

technicznie identyczne, a różnić je będzie tylko zewnętrzna stylizacja. Tym czasem nic podobnego!
Peugeot z witaminą C
Peugeot już w roku 2000, dwa lata po triumfalnym debiucie subkompaktu oznaczonego jako 206, zaprezentował innowacyjny kabriolet zwany CC. Kabriolet stworzony z

małego hatchbacka? Powie ktoś - cóż w tym szczególnego? Bierze się wersję trzydrzwiową, pozbawia dachu, wzmacnia nadwozie, by nie było zbyt "galaretowate" i po krzyku - auto niszowe gotowe jest do sprzedaży. Jednak inżynierowie Peugeota zapragnęli czegoś więcej. Stworzyli w zasadzie pierwszy samochód popularny, wyposażony w składany dach nie wykonany z tekstyliów ale z blachy.

Największym novum w CC było hydrauliczne urządzenie obsługujące składanie i rozkładanie dachu, oraz to, że jego sztywne elementy (wraz z szybą) mieszczą się w bagażniku. Cierpi na tym oczywiście pojemność kufra oraz symboliczna wręcz przestrzeń dla pasażerów na tylnych siedzeniach, ale cel osiągnięto - auto jest wyjątkowe. Z dzisiejszej perspektywy ma ono już sporo wad: sztywność otwartego nadwozia jest nieszczególna, co czuć w czasie jazdy, a wykończenie kabiny

(tablica przyrządów wprost z 206), dobre w tanim subkompakcie, razi trochę twardymi plastikami w samochodzie - zabawce, sprzedawanym za spore pieniądze.
Pluriel
Citroen C3 Pluriel pojawił się jako pojazd koncepcyjny jeszcze przed premierą Peugeota CC, a w salonach znalazł się w roku 2002, niedługo po debiucie interesującego, czterodrzwiowego hatchbacka C3. Nazwa mówi wszystko: oba Citroeny zbudowano na tej samej platformie tyle, że Pluriel ma dwoje drzwi, otwartą kabinę i jest bardziej wielozadaniowy. I okazuje się, że absolutnie nie jest kalką CC, gdyż jeżeli C3 i 206 mają ze sobą coś wspólnego, to tylko niektóre zespoły napędowe. Citroen jest autem nieco

nowocześniejszym, o proporcjach bardziej zbliżonych do mikrovana, a jednocześnie prostszym konstrukcyjnie. Zaś jego wersja bez dachu niczym nie przypomina cabrio-coupe 2+2 Peugeota. Konstruktorzy Citroena zaproponowali samochód mogący spełniać wiele ról, a brak twardego dachu jest tylko jednym z elementów układanki. Rzeczywiście, gdy go zdemontować (w tym przypadku trzeba zrobić to całkowicie ręcznie) otrzymujemy auto z wielkim

szyberdachem lub kabriolet, ale to dopiero początek transformacji. Pluriela możemy pozbawić bocznych konstrukcji tworzących słupki oraz krawędzi dachu i w ten sposób otrzymujemy auto plażowe. Ponieważ sam dach nie ma żadnej automatyki, nie zajmuje w bagażniku wiele miejsca, a opuszczana, odporna na obciążenie tylna burta robi z Pluriela prawie pikapa. Dach ów można konfigurować na osiem różnych sposobów, choć niestety manewrowanie nim nie jest łatwe. W efekcie dostajemy wiele samochodów w jednym - od prawie zwykłego czteromiejscowego hatchbacka, przez samochód rekreacyjny, pseudo - spidera, po pojazd nieledwie użytkowy. Powie ktoś: urządzenie nazbyt uniwersalne nie jest bardzo dobre w żadnej ze swych wersji i... będzie miał trochę racji. Ale Pluriel przez samą swą koncepcję nie ma konkurencji i to trzeba cenić. W każdym razie CC i Pluriel adresowane są do całkiem innych odbiorców.
Którym się lepiej jeździ?
Na dłuższych trasach zapewne lepiej jeździ się Peugeotem , który jest szybszy i bardziej "sportowy". W mieście i na plaży wybralibyśmy jednak Pluriela, który jest autem oryginalnym. W naszym porównaniu konkurenci wystąpili w podstawowych wersjach i okazuje się, że znacznie słabszy Citroen z silnikiem 1.4 8V jest i tak droższy od CC z jednostką 1,6 16V. Ostatnio jednak importer ogłosił promocyjną cenę na Pluriela, co znacznie podniosło jego atrakcyjność.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Peugeot 206 CC | Citroen Pluriel |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Peugeot 206 CC 1.6 | Citroen Pluriel 1.4i |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/beznynowy | 4/8/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1587 | 1360 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 110/5750 | 75/5400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 147/4000 | 118/3300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 11,2 | 13,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,1 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 164 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,1 | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 175/410 | 266/1008 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 47 | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,7/9,5 | 5,5/8,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 384 x 167 x 137 | 394 x 167 x 156 |
Rozstaw osi (cm) | 244 | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 59 900 | 63 400** |
*- pomiar wg ADAC
**- Cena promocyjna wynosi 56 400 zł.
Wyposażenie seryjne:
| Peugeot 206 CC 1.6 | Citroen C3 Pluriel |
Poduszki powietrzne | 2(O 4) | 4 |
Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu | S/O | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ kontroli trakcji ESP | O | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | O/O |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | O/O | O |
Czujnik deszczu | O | S |
Siedzenia przednie z regulacją wysokości manualną/elektryczną | S/- | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą





.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?