Peugeot 206 CC kontra Citroen C3 Pluriel

Andrzej Bartoszak
Fot. R. Polit: Peugeot napędzany silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 110 KM to dynamiczne auto.
Fot. R. Polit: Peugeot napędzany silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 110 KM to dynamiczne auto.
Samochody z otwartym nadwoziem nie są w Polsce popularne, uznajemy je za niepraktyczne i zbyt drogie. Nawet, gdy mają innowacyjną konstrukcję.

Samochody z otwartym nadwoziem nie są w Polsce szczególnie popularne, uznajemy je za niepraktyczne i zbyt drogie. Nawet, gdy mają innowacyjną konstrukcję.

Fot. R. Polit: Największą atrakcją Peugeota 206 CC jest możliwość  przekształcania nadwozia z coupe w kabriolet. Dach składa się automatycznie.
Fot. R. Polit: Największą atrakcją Peugeota 206 CC jest możliwość przekształcania nadwozia z coupe w kabriolet. Dach składa się automatycznie.

 

Na koncern PSA składają się dwie prawie równorzędne marki - Peugeot i Citroen. Mimo, że swego czasu to Peugeot przejął mającego trudności Citroena, dziś, oficjalnie, obie wytwórnie działają niezależnie, a nawet wręcz konkurują ze sobą w wielu segmentach rynkowych. Oczywiście, z ową konkurencją nie jest tak, jak wydaje się klientom: jest ona dokładnie

Fot. Citroen: Citroen C3 Pluriel jest pojazdem o przekształcalnym nadwoziu. W przeciwieństwie do Peugeota, Citroen ma składany, miękki dach wykonany
Fot. Citroen: Citroen C3 Pluriel jest pojazdem o przekształcalnym nadwoziu. W przeciwieństwie do Peugeota, Citroen ma składany, miękki dach wykonany z tkaniny.

zaplanowana i na tym właśnie polega prowadzenie dobrych interesów w tej branży. Pamiętajmy, że na koszt samochodu w połowie składają się badania i przygotowanie produkcji, więc wszyscy walczą, by rozłożyć je na jak największą liczbę modeli. Wiedząc to wszystko pomyślimy zapewne, że gdy Peugeot i Citroen oferują dwa niewielkie kabriolety, oba auta okażą się

Fot. R. Polit: Peugeot napędzany silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 110 KM to dynamiczne auto.
Fot. R. Polit: Peugeot napędzany silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 110 KM to dynamiczne auto.

technicznie identyczne, a różnić je będzie tylko zewnętrzna stylizacja. Tym czasem nic podobnego!

 

Peugeot z witaminą C

 

Peugeot już w roku 2000, dwa lata po triumfalnym debiucie subkompaktu oznaczonego jako 206, zaprezentował innowacyjny kabriolet zwany CC. Kabriolet stworzony z

Fot. Citroen: Pluriel napędzany podstawowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM jest nieco wolniejszy od Peugeota, ale zużywa mniej paliwa.
Fot. Citroen: Pluriel napędzany podstawowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM jest nieco wolniejszy od Peugeota, ale zużywa mniej paliwa.

małego hatchbacka? Powie ktoś - cóż w tym szczególnego? Bierze się wersję trzydrzwiową, pozbawia dachu, wzmacnia nadwozie, by nie było zbyt "galaretowate" i po krzyku - auto niszowe gotowe jest do sprzedaży. Jednak inżynierowie Peugeota zapragnęli czegoś więcej. Stworzyli w zasadzie pierwszy samochód popularny, wyposażony w składany dach nie wykonany z tekstyliów ale z blachy.

Fot. Peugeot: Peugeot jest autem typu 2+2. Na tylnej kanapie mieszą się małe dzieci.
Fot. Peugeot: Peugeot jest autem typu 2+2. Na tylnej kanapie mieszą się małe dzieci.

Największym novum w CC było hydrauliczne urządzenie obsługujące składanie i rozkładanie dachu, oraz to, że jego sztywne elementy (wraz z szybą) mieszczą się w bagażniku. Cierpi na tym oczywiście pojemność kufra oraz symboliczna wręcz przestrzeń dla pasażerów na tylnych siedzeniach, ale cel osiągnięto - auto jest wyjątkowe. Z dzisiejszej perspektywy ma ono już sporo wad: sztywność otwartego nadwozia jest nieszczególna, co czuć w czasie jazdy, a wykończenie kabiny

Fot. Citroen: Tablica przyrządów pochodzi z Citroena C3 i jest dość oryginalna. Wskaźnik obrotów silnika jest mało widoczny.
Fot. Citroen: Tablica przyrządów pochodzi z Citroena C3 i jest dość oryginalna. Wskaźnik obrotów silnika jest mało widoczny.

(tablica przyrządów wprost z 206), dobre w tanim subkompakcie, razi trochę twardymi plastikami w samochodzie - zabawce, sprzedawanym za spore pieniądze.

 

Pluriel

 

Citroen C3 Pluriel pojawił się jako pojazd koncepcyjny jeszcze przed premierą Peugeota CC, a w salonach znalazł się w roku 2002, niedługo po debiucie interesującego, czterodrzwiowego hatchbacka C3. Nazwa mówi wszystko: oba Citroeny zbudowano na tej samej platformie tyle, że Pluriel ma dwoje drzwi, otwartą kabinę i jest bardziej wielozadaniowy. I okazuje się, że absolutnie nie jest kalką CC, gdyż jeżeli C3 i 206 mają ze sobą coś wspólnego, to tylko niektóre zespoły napędowe. Citroen jest autem nieco

Fot. Peugeot: Dach w Peugeocie chowa się w bagażniku – na bagaże pozostaje 175 l.
Fot. Peugeot: Dach w Peugeocie chowa się w bagażniku – na bagaże pozostaje 175 l.

nowocześniejszym, o proporcjach bardziej zbliżonych do mikrovana, a jednocześnie prostszym konstrukcyjnie. Zaś jego wersja bez dachu niczym nie przypomina cabrio-coupe 2+2 Peugeota. Konstruktorzy Citroena zaproponowali samochód mogący spełniać wiele ról, a brak twardego dachu jest tylko jednym z elementów układanki. Rzeczywiście, gdy go zdemontować (w tym przypadku trzeba zrobić to całkowicie ręcznie) otrzymujemy auto z wielkim

Fot. Citroen: Tylną klapę można opuścić, a wtedy Pluriel pełni rolę dostawczego pikapa.
Fot. Citroen: Tylną klapę można opuścić, a wtedy Pluriel pełni rolę dostawczego pikapa.

szyberdachem lub kabriolet, ale to dopiero początek transformacji. Pluriela możemy pozbawić bocznych konstrukcji tworzących słupki oraz krawędzi dachu i w ten sposób otrzymujemy auto plażowe. Ponieważ sam dach nie ma żadnej automatyki, nie zajmuje w bagażniku wiele miejsca, a opuszczana, odporna na obciążenie tylna burta robi z Pluriela prawie pikapa. Dach ów można konfigurować na osiem różnych sposobów, choć niestety manewrowanie nim nie jest łatwe. W efekcie dostajemy wiele samochodów w jednym - od prawie zwykłego czteromiejscowego hatchbacka, przez samochód rekreacyjny, pseudo - spidera, po pojazd nieledwie użytkowy. Powie ktoś: urządzenie nazbyt uniwersalne nie jest bardzo dobre w żadnej ze swych wersji i... będzie miał trochę racji. Ale Pluriel przez samą swą koncepcję nie ma konkurencji i to trzeba cenić. W każdym razie CC i Pluriel adresowane są do całkiem innych odbiorców.

 

Którym się lepiej jeździ?

 

Na dłuższych trasach zapewne lepiej jeździ się Peugeotem , który jest szybszy i bardziej "sportowy". W mieście i na plaży wybralibyśmy jednak Pluriela, który jest autem oryginalnym. W naszym porównaniu konkurenci wystąpili w podstawowych wersjach i okazuje się, że znacznie słabszy Citroen z silnikiem 1.4 8V jest i tak droższy od CC z jednostką 1,6 16V. Ostatnio jednak importer ogłosił promocyjną cenę na Pluriela, co znacznie podniosło jego atrakcyjność.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 206 CC

Citroen Pluriel

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Peugeot 206 CC

1.6

Citroen Pluriel

1.4i

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/beznynowy

4/8/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1587

1360

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/5750

75/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

147/4000

118/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,2

13,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,1

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

185

164

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,1

41,2

Pojemność bagażnika (dm3
)

175/410

266/1008

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

47

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,7/9,5

5,5/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

384 x 167 x 137

394 x 167 x 156

Rozstaw osi (cm)

244

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

59 900

63 400**

*- pomiar wg ADAC

**- Cena promocyjna wynosi 56 400 zł.

 

 Wyposażenie seryjne:

 

 

Peugeot 206 CC

1.6 

Citroen C3

Pluriel

Poduszki powietrzne

2(O 4)

4

Układ ABS/układ ASR -

zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu

S/O

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ kontroli trakcji ESP

O

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

S/S

O/O

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

O/O

O

Czujnik deszczu

O

S

Siedzenia przednie z regulacją

wysokości manualną/elektryczną

S/-

S/-

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. R. Polit: Automatyczne składanie dachu jest sporym ułatwieniem. Naciska się przycisk ... i już.
Fot. R. Polit: Automatyczne składanie dachu jest sporym ułatwieniem. Naciska się przycisk ... i już.
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Citroen
Fot. Citroen
Fot. Citroen
Fot. Citroen
Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie