Mieszkając w mieście można mieć psa lub kota, można też skusić się na bardziej oryginalne zwierzątko – świnkę, węża,
papugę. Ale można też pójść jeszcze dalej i zafundować sobie ...lwiątko. Ot, takie nieduże, miłe dla oka, trochę zadziorne. I niekoniecznie musi być to zwierzaczek z ogrodu zoologicznego, bo taki „koteczek” czeka na wszystkich chętnych także w salonach Peugeota. To nowy 2008, mały drapieżnik o wyjątkowo przyjaznym charakterze. Groźnego lwa można zobaczyć w nim jedynie na znaku firmowym.
Peugeot wchodzi z nowym modelem do segmentu, na który zaczyna liczyć coraz więcej firm. Okazuje się bowiem, że niewielkie auta miejskie o rekreacyjnym charakterze sprzedają się coraz lepiej. Jeszcze pięć lat temu mieliśmy na rynku zaledwie jeden samochód tego typu, dzisiaj jest ich już osiem a sprzedaż aut zwanych popularnie „crossoverami” w segmencie B stanowi prawie 6%.
Peugeot zainwestował 400 mln euro w model 2008, który jest projektem globalnym. Montaż w Chinach ruszy w 2014 r., rok później w Brazylii. Na razie auto produkowane jest na nowej linii montażowej zakładów we francuskiej Miluzie, uruchomionej w tym roku. Zamówień jest tak dużo, że od września fabryka zacznie pracować na dwie zmiany.
W czym należy upatrywać dobrych notowań 2008 ? Przede wszystkim w przyjemnej dla oka stylistyce, bardzo przyzwoitym wykończeniu i licznych walorach użytkowych. Bryła nadwozia może nie porywa kształtem, ale jest ładna w detalach. Przedział pasażerski zapewnia sporo miejsca jak na samochód tej klasy, ma wygodne fotele i deskę rozdzielczą która może się podobać. Co prawda zapożyczona jest ona z modelu 208, ale przecież Peugeot nie kryje związków swojego „crossovera” z tamtym autem. Bazą konstrukcyjną była płyta podłogowa 208, z niewielkimi modyfikacjami w zawieszeniach. Tak jak w 208 układ wskaźników zabudowano według koncepcji „head-up”, czyli ponad kołem kierownicy. Może nie każdemu odpowiada takie rozwiązanie, ale dzięki niemu kierowca rzeczywiście może spojrzeć na wskaźniki znacznie szybciej, na krótko odrywając wzrok od obserwacji drogi. Materiały wykończeniowe dobrano poprawnie, większość elementów jest miła w dotyku i dobrze spasowana. Tanie tworzywa są oczywiście obecne, ale widać, że korzystano z nich z umiarem. Jeśli można na coś ponarzekać to może jedynie na trudności w znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą. Największą winę ponisi za to zyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy. Ważną zaletę auta stanowi duży bagażnik, którego rozmiary są porównywalne z kuframi większości kompaktów.
Poważnym atutem Peugeota 2008 są innowacyjne rozwiązania, które wcześniej nie były stosowane w segmencie B. Na potrzeby jazdy w lekkim terenie wprowadzono system Grip Control, który pomaga się wydostać z piaskowych czy błotnistych pułapek, a także ułatwia jazdę po śliskich drogach szutrowych mimo braku napędu 4x4. Grip Control może włączyć kierowca, wybierając następnie odpowiedni tryb pracy. Ale jeśli tego nie zrobi to w trudnych warunkach system zadziała automatycznie. Istotny jest przy tym fakt, że opony zaprojektowano specjalnie pod kątem dobrej współpracy z systemem. Dzięki nim na błocie czy w piasku przyczepność nie jest tracona tak szybko, jak przy zwykłym ogumieniu. W modelu 2008 dostępny jest również system automatycznego parkowania „Park Assist”, po raz pierwszy montowany w aucie segmentu B.
Pozostaje jeszcze kwestia silników. Peugeot wyszedł do klientów z ofertą która bardziej preferuje dobrą cenę niż dobre osiągi. Podstawowa, trzycylindrowa jednostka 1.2 ma tylko 82 KM i stawia model 2008 w roli jednego z cenowych faworytów. Większość rywali w segmencie preferuje wyższe parametry, oferując zazwyczaj w podstawowych wersjach silniki 1.6 o mocach 115-140 KM. Tylko dwa auta poza 2008 mają bazowe jednostki o mocy poniżej 100 KM. To właśnie te samochody będą bezpośrednimi konkurentami miejsko-rekreacyjnego Peugeota. Słowo „miejski” jest istotne bo firma nie ukrywa, że odbiorcami auta mierzącego niewiele ponad 4 m będą przede wszystkim mieszkańcy wielkich aglomeracji. Większy prześwit, duże koła, wyższe nadwozie i poczucie solidności są równie ważne w terenie jak i w mieście. Tyle tylko, że 2008 w teren będzie zjeżdżał raczej rzadko, w większości będzie przemierzał ulice i bulwary.
Wybrane dane techniczne Peugeota 2008 i konkurentów:
marka/model | Peugeot 2008 1.2 VTi | Nissan Juke 1.6 | Renault Captur 0.9 Energy |
Cena (zł) | 54 500 | 59 700 | 53 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4159/1739/1556 | 4135/1765/1570 | 4112/1778/1566 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1477/1488 | 1540/1524,6 | 1531/1516 |
rozstaw osi (mm) | 2538 | 2530 | 2606 |
masa własna (kg) | 1045 | 1162 | 1181 |
pojemność bagażnika (l) | 350/1194 | 251/830 | 377-455/1235 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 46 | 45 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Wtrysk paliwa, 12V | Wtrysk paliwa, 16V | Wtrysk paliwa, turbo, 12V |
pojemność (cm3) | 1199 | 1598 | 898 |
liczba cylindrów | 3 | 4 | 3 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manulana/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 82/5750 | 94/5400 | 90/5250 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 118/2750 | 140/3200-4400 | 135/2500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 13,5 | 12,0 | 12,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 169 | 168 | 171 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,9 | 6,0 | 4,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 114 | 138 | 113 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?