Próby zbudowania miejskiego samochodu podejmuje wielu producentów pojazdów i każdy z nich ma swoją koncepcję. Nowy pomysł wnosi Peugeot, który w modelu 1007 proponuje przesuwane drzwi.

Typowo miejskim autem oferowanym na naszym rynku jest 2-osobowy Smart Fortwo, który ma tylko 250 cm długości. Peugeot doszedł do przekonania, że samochód miejski nie musi być liliputem. Model 1007 ma 373 cm długości i lansowany jest sloganem "lekkość bycia", co być może nawiązuje do sposobu otwierania drzwi - za naciśnięciem

przycisku, a więc bez wysiłku. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM współpracującym ze zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynią przekładniową.
Cechy szczególne
Najbardziej przydatną cechą tego modelu są przesuwane drzwi, dzięki którym można łatwo wsiąść i wysiąść z auta w ciasnych miejscach. Drzwi otwierane są elektrycznie pilotem lub przyciskiem z wnętrza auta, co

trwa ok. 5 sekund. By jeszcze bardziej uprzyjemnić jazdę w mieście, w aucie zastosowano zautomatyzowana skrzynię przekładniową. Wnętrze auta jest przestronne, a szerokie

drzwi umożliwiają wygodne zajmowanie miejsc, również na tylnych siedzeniach. Tablica przyrządów z dużym prędkościomierzem umieszczona jest przed kierowcą i dzięki temu znakomicie widoczna. Niestety, wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Z lewej strony kolumny kierownicy znajdują się przyciski do sterowania drzwiami. Na konsoli środkowej ulokowano dźwignię zmiany przełożeń, a obok niej przyciski elektrycznego

sterowania szybami w drzwiach. Tylne, indywidualne fotele można przesuwać wzdłuż nadwozia aż o 23 cm, co zmienia objętość bagażnika ze 178 l do 364 l. W fotelach maksymalnie przesuniętych do przodu można przewozić co najwyżej małe dzieci, ze względu na brak miejsca na nogi. Fotele tylne można też złożyć do pozycji pionowej.
Silnik
Z gamy dostępnych silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową, która z pojemności 1,6 l osiąga moc 110 KM. Ten niezły silnik stosowany jest też w innych modelach tego producenta. Dobre wrażenie

psuje zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, która w automatycznym trybie zmiany przełożeń pracuje dość powoli. Automatyzacja przekładni manualnej polega na zastąpieniu mięśni ludzkich siłownikami, które zmieniają przełożenia. W porównaniu z klasycznym "automatem" taka przekładnia jest tańsza w produkcji. W autach miejskich jej sens uzasadnia się wyeliminowaniem pedału sprzęgła i słusznie, bowiem dwie nogi obsługują dwa pedały. W każdym razie dynamika Peugeota w mieście jest wystarczająca, jednak chcąc wyprzedzić wolniejszy pojazd trzeba zmieniać biegi osobiście, np.

manetkami przy kierownicy. Ponieważ silnik ożywia się w górnym zakresie obrotów, chcąc przyspieszyć trzeba redukować bieg ręcznie.
Wrażenia z jazdy
Wbrew pozorom wywołanym wysokim nadwoziem Peugeot ma całkiem niezłe własności jezdne. Ponieważ konstrukcja zawieszenia jest dość prosta - z przodu kolumny McPhersona,

z tyłu belka skrętna i wahacze wzdłużne, charakterystyka elementów tłumiących musi być twarda. Mimo to nie wpływa negatywnie na komfort jazdy, gdyż pojazd ma spory rozstaw osi i duże 15-calowe koła. W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Dobrze pracuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 39,8 m. W czasie spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa wynosi ok. 9 l na 100 km. Nie mierzono hałasu. Subiektywnie, nie jest on wysoki.
Podsumowanie
Peugeot 1007 to idealny pojazd miejski dla 4 osób. Dzięki przesuwanym drzwiom można z powodzeniem zaparkować w miejscu, w którym nie byłoby szans na otworzenie tradycyjnych drzwi na zawiasach. Zautomatyzowana przekładnia w mieście jest wygodna, ale w trybie automatycznym nie zapewnia wystarczającej dynamiki. Wyposażenie seryjne auta można uznać za bogate.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/5750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 14,0 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 18,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 178 - 364 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 40 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,4/8,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 373 x 183 x 162 |
Rozstaw osi (cm): | 232 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 56 400 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Przestronne wnętrze z możliwością przesuwania tylnych siedzeń. |
Silnik | **** | Typowa konstrukcja wielozaworowa, ożywia się przy wysokich obrotach. |
Poziom hałasu | *** | Typowy dla aut tej wielkości. |
Hamulce | **** | Droga hamowania jest typowa w tej klasie pojazdów. |
Dynamika | *** | W automatycznym trybie pracy przekładni dynamika jest słaba. |
Zużycie paliwa | *** | Przy spokojnej jeździe miejskiej nie przekracza 9 l na 100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Przesuwane drzwi znakomicie sprawdzają się w mieście. |
Wyposażenie seryjne | **** | Dość bogate wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Peugeot 1007
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS/ESP - stabilizacji toru jazdy | S/O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Komputer pokładowy | S |
Radio z CD/Klimatyzacja manualna | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą


.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?