Peugeot 1007

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Próby zbudowania miejskiego samochodu podejmuje wielu producentów pojazdów i każdy z nich ma swoją koncepcję. Peugeot proponuje przesuwane drzwi.

Próby zbudowania miejskiego samochodu podejmuje wielu producentów pojazdów i każdy z nich ma swoją koncepcję. Nowy pomysł wnosi Peugeot, który w modelu 1007 proponuje przesuwane drzwi.

Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.

 

Typowo miejskim autem oferowanym na naszym rynku jest 2-osobowy Smart Fortwo, który ma tylko 250 cm długości. Peugeot doszedł do przekonania, że samochód miejski nie musi być liliputem. Model 1007 ma 373 cm długości i lansowany jest sloganem "lekkość bycia", co być może nawiązuje do sposobu otwierania drzwi - za naciśnięciem

Fot. Ryszard Polit: Pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM ma zautomatyzowaną skrzynię biegów. Jej zaletą jest brak pedału sprzęgła,
Fot. Ryszard Polit: Pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM ma zautomatyzowaną skrzynię biegów. Jej zaletą jest brak pedału sprzęgła, ale w trybie automatycznym zmiana przełożeń jest dość wolna.

przycisku, a więc bez wysiłku. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM współpracującym ze zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynią przekładniową.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej przydatną cechą tego modelu są przesuwane drzwi, dzięki którym można łatwo wsiąść i wysiąść z auta w ciasnych miejscach. Drzwi otwierane są elektrycznie pilotem lub przyciskiem z wnętrza auta, co

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

trwa ok. 5 sekund. By jeszcze bardziej uprzyjemnić jazdę w mieście, w aucie zastosowano zautomatyzowana skrzynię przekładniową. Wnętrze auta jest przestronne, a szerokie

Fot. Ryszard Polit: Parkowanie? Żaden problem. Peugeotem można podjechać bardzo blisko i wysiąść z auta. Wtedy kłopoty z wejściem do swojego samochodu
Fot. Ryszard Polit: Parkowanie? Żaden problem. Peugeotem można podjechać bardzo blisko i wysiąść z auta. Wtedy kłopoty z wejściem do swojego samochodu ma użytkownik „normalnego” pojazdu, z otwieranymi drzwiami.

drzwi umożliwiają wygodne zajmowanie miejsc, również na tylnych siedzeniach. Tablica przyrządów z dużym prędkościomierzem umieszczona jest przed kierowcą i dzięki temu znakomicie widoczna. Niestety, wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Z lewej strony kolumny kierownicy znajdują się przyciski do sterowania drzwiami. Na konsoli środkowej ulokowano dźwignię zmiany przełożeń, a obok niej przyciski elektrycznego

Fot. Ryszard Polit: W przeciwieństwie do innych aut miejskich wnętrze Peugeota jest przestronne. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy
Fot. Ryszard Polit: W przeciwieństwie do innych aut miejskich wnętrze Peugeota jest przestronne. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

sterowania szybami w drzwiach. Tylne, indywidualne fotele można przesuwać wzdłuż nadwozia aż o 23 cm, co zmienia objętość bagażnika ze 178 l do 364 l. W fotelach maksymalnie przesuniętych do przodu można przewozić co najwyżej małe dzieci, ze względu na brak miejsca na nogi. Fotele tylne można też złożyć do pozycji pionowej.

 

Silnik

 

Z gamy dostępnych silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową, która z pojemności 1,6 l osiąga moc 110 KM. Ten niezły silnik stosowany jest też w innych modelach tego producenta. Dobre wrażenie

Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można indywidualnie przesuwać wzdłuż nadwozia o 23 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można indywidualnie przesuwać wzdłuż nadwozia o 23 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika.

psuje zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, która w automatycznym trybie zmiany przełożeń pracuje dość powoli. Automatyzacja przekładni manualnej polega na zastąpieniu mięśni ludzkich siłownikami, które zmieniają przełożenia. W porównaniu z klasycznym "automatem" taka przekładnia jest tańsza w produkcji. W autach miejskich jej sens uzasadnia się wyeliminowaniem pedału sprzęgła i słusznie, bowiem dwie nogi obsługują dwa pedały. W każdym razie dynamika Peugeota w mieście jest wystarczająca, jednak chcąc wyprzedzić wolniejszy pojazd trzeba zmieniać biegi osobiście, np.

Fot. Ryszard Polit: Manetki przy kierownicy do ręcznej zmiany biegów. Chcąc dynamicznie przyspieszyć, warto z nich skorzystać.
Fot. Ryszard Polit: Manetki przy kierownicy do ręcznej zmiany biegów. Chcąc dynamicznie przyspieszyć, warto z nich skorzystać.

manetkami przy kierownicy. Ponieważ silnik ożywia się w górnym zakresie obrotów,  chcąc przyspieszyć trzeba redukować bieg ręcznie.   

 

Wrażenia z jazdy

 

Wbrew pozorom wywołanym wysokim nadwoziem Peugeot ma całkiem niezłe własności jezdne. Ponieważ konstrukcja zawieszenia jest dość prosta - z przodu kolumny McPhersona,

Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Konstrukcja zawieszenia jest dość prosta – z przodu kolumny McPhersona,
Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Konstrukcja zawieszenia jest dość prosta – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

z tyłu belka skrętna i wahacze wzdłużne, charakterystyka elementów tłumiących musi być twarda. Mimo to nie wpływa negatywnie na komfort jazdy, gdyż pojazd ma spory rozstaw osi i duże 15-calowe koła. W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Dobrze pracuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 39,8 m. W czasie spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa wynosi ok. 9 l na 100 km. Nie mierzono hałasu. Subiektywnie, nie jest on wysoki.

 

Podsumowanie

 

Peugeot 1007 to idealny pojazd miejski dla 4 osób. Dzięki przesuwanym drzwiom można z powodzeniem zaparkować w miejscu, w którym nie byłoby szans na otworzenie tradycyjnych drzwi na zawiasach. Zautomatyzowana przekładnia w mieście jest wygodna, ale w trybie automatycznym nie zapewnia wystarczającej dynamiki. Wyposażenie seryjne auta można uznać za bogate.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

14,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

18,6

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
):

178 - 364

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

40

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,4/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

373 x 183 x 162

Rozstaw osi (cm):

232

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

56 400

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze z możliwością przesuwania tylnych siedzeń.  

Silnik

****

Typowa konstrukcja wielozaworowa, ożywia się przy wysokich obrotach.   

Poziom hałasu

***

Typowy dla aut tej wielkości.

Hamulce

****

Droga hamowania jest typowa w tej klasie pojazdów.   

Dynamika

***

W automatycznym trybie pracy przekładni dynamika jest słaba.           

Zużycie paliwa

***

Przy spokojnej jeździe miejskiej nie przekracza 9 l na 100 km.    

Nowoczesność konstrukcji

****

Przesuwane drzwi znakomicie sprawdzają się w mieście.  

Wyposażenie seryjne

****

Dość bogate wyposażenie seryjne.    

 

Wyposażenie seryjne:

Peugeot 1007

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS/ESP - stabilizacji toru jazdy

S/O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Komputer pokładowy

S

Radio z CD/Klimatyzacja manualna

S/S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 178 l, ale można składać tylne, indywidualne siedzenia.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 178 l, ale można składać tylne, indywidualne siedzenia.
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie