Peugeot 1007 kontra Renault Modus

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.
Udostępnij:
Wygląda na to, że tylko samochody z oryginalnymi rozwiązaniami mają szansę na sukces. Do takich należą Peugeot 1007 i Renault Modus.

Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.

 

Peugeot 1007 i Renault Modus mają kilka ciekawych rozwiązań, którymi wyróżniają się spośród szerokiego grona małych aut. Peugeot wydaje się większy od Modusa, a jednak jest odwrotnie - to Renault jest większy i ma dłuższy o 16 cm rozstaw osi. Porównujemy pojazdy napędzane silnikiem

Fot. Ryszard Polit: Renault Modus ma większy rozstaw osi i jest autem nieco dłuższym od Peugeota.
Fot. Ryszard Polit: Renault Modus ma większy rozstaw osi i jest autem nieco dłuższym od Peugeota.

benzynowym o mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Oryginalnym rozwiązaniem w Peugeocie są przesuwane elektrycznie drzwi, dzięki którym można łatwiej zaparkować w wąskim miejscu. Operacja zamykania lub otwierania drzwi trwa ok. 5 sekund. Renault ma klasycznie otwierane drzwi,

Fot. Ryszard Polit: Peugeot napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM zużywa w mieście ok. 9 l paliwa na 100 km.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM zużywa w mieście ok. 9 l paliwa na 100 km.

jednak części jego tylnej kanapy można rozsuwać lub zsuwać tworząc miejsce dla 2 lub 3 osób. Wspólną cechą obu aut jest możliwość przesuwania tylnych siedzeń wzdłuż nadwozia. Dzięki temu zmienia się przestrzeń na nogi pasażerów i wielkość bagażnika. W Peugeocie ma on objętość od 178 do 364 l, a w Renault - 198 - 274 l. W Peugeocie tylne, indywidualne fotele można także wyjąć z auta. Gdy bagażnik ma największą objętość, miejsca na nogi jest tak

Fot. Ryszard Polit: Renault napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM okazał się autem szybszym od Peugeota i zużywającym mniej paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Renault napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM okazał się autem szybszym od Peugeota i zużywającym mniej paliwa.

mało, że mogą tu podróżować jedynie dzieci. Nieco wyższe wnętrze Peugeota subiektywnie wydaje się przestronniejsze. Pod tym względem kabiny pasażerskie obu aut są zbliżone, jednak w 5-drzwiowym Modusie łatwiej jest zająć miejsce na tylnej kanapie. W Peugeocie, mimo że drzwi są szerokie, zajmowanie miejsc na tylnych fotelach jest mniej wygodne. Tablica przyrządów Peugeota jest utrzymana w

Fot. Ryszard Polit: Elektryczne przesuwanie drzwi w Peugeocie trwa 5 sekund.
Fot. Ryszard Polit: Elektryczne przesuwanie drzwi w Peugeocie trwa 5 sekund.

klasycznym stylu. Renault stawia na nowoczesność - tablica przyrządów w postaci wyświetlacza ciekłokrystalicznego umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną. 

 

Silniki

 

Peugeota napędza starszy konstrukcyjnie silnik z dwoma zaworami w każdym cylindrze, który z pojemności 1,4 l

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna, ale pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna, ale pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

osiąga 75 KM. Zaletą takiej jednostki napędowej jest duża elastyczność i spore zużycie paliwa. Współczesną tendencją jest projektowanie wielozaworowego silnika o mniejszej pojemności, na co zdecydował się Renault. Jego silnik uzyskuje tę samą moc z pojemności 1,2 l, jednak podczas jazdy "woli" wysokie obroty.

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesne wnętrze Modusa.
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesne wnętrze Modusa.

Mimo to, w mieście potrzebuje o 1 l paliwa mniej niż Peugeot, który zużywa w tych warunkach ok. 9 l paliwa na 100 km.   

 

Wrażenia z jazdy

 

Modus jest autem szybszym od Peugeota. W obu pojazdach zastosowano podobną konstrukcję układu zawieszenia - z

Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie można przesuwać wzdłuż nadwozia fotele tylne.
Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie można przesuwać wzdłuż nadwozia fotele tylne.

przodu kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Jednak zawieszenie Peugeota jest sztywniejsze od Modusa, co ma wpływ na komfort jazdy po nierównościach. Własności jezdne obu aut są poprawne i na szybko pokonywanych zakrętach pojazdy zachowują się stabilnie. Wysokie nadwozie Peugeota ma

Fot. Ryszard Polit: Części kanapy w Modusie dają się rozsuwać.
Fot. Ryszard Polit: Części kanapy w Modusie dają się rozsuwać.

tendencję do przechylania się. W obu samochodach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest identyczny i niezbyt wysoki. Za to Peugeot ma skuteczniejszy układ hamulcowy, który zatrzymuje go z prędkości 100 km/h na drodze 38 m. Renault potrzebuje o 1 metr więcej. 

 

Podsumowanie

 

Każdy z prezentowanych aut ma swoje zalety. Do jazdy miejskiej zdecydowanie wygodniejszy jest Peugeot, chociaż ma większe zużycie paliwa. Bardziej funkcjonalny wydaje się Renault, z racji 5-drzwiowego nadwozia. Za to Peugeot jest bogato wyposażony, m.in. w 6 poduszek powietrznych (Renault - 2), jednak kosztuje aż 52 900 zł. Cena Modusa, 41 900 zł, jest bardziej atrakcyjna. Zwolennicy Peugeota mogą go kupić za 38 900 zł, ale są to auta wyprodukowane w 2005 r.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 1007

Renault Modus 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Peugeot 1007

Renault Modus

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1360

1149

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/5400

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

118/3300

105/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

15,6

13,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

14,8

12,7

Prędkość maksymalna (km/h)

165

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,0

39,0

Pojemność bagażnika (dm3
)

178 - 364

198 - 274

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

40

49

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,3/8,6

5,1/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

373 x 183 x 162

379 x 171 x 159

Rozstaw osi (cm)

232

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

52 900

41 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Peugeot 1007

Happy

Renault Modus

Pack Authentique

Poduszki powietrzne

6

2

Układ ABS

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Komputer

S

S

s - wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie