
Jeżeli chcemy uzyskać poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach, liczba osób zapinających pasy z tyłu w aucie w krajach Unii Europejskiej musi wzrosnąć - rekomenduje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu.
Z raportu przygotowanego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady „Badanie postaw społeczeństwa względem bezpieczeństwa ruchu drogowego", aż co trzeci Polak uważa, że „jeżeli jedzie się ostrożnie pasy bezpieczeństwa nie są tak naprawdę potrzebne". Co dziesiąty kierowca natomiast nigdy nie zapina pasów dziecku przewożonemu w foteliku.
Zobacz także: Michał Żyro o krok od transferu do Wolverhampton
Wielu kierowców i pasażerów zapina pas odruchowo, nie zastanawiając się nad tym czy robi to prawidłowo. Jak powinien leżeć pas, aby właściwie spełniać swoją funkcję? Jego pozioma część, tzw. część biodrowa, powinna znajdować się poniżej brzucha pasażera. Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku. Część ramieniowa z kolei powinna przechodzić po skosie przez cały tułów. Pas zapięty w ten sposób wystarczy, aby utrzymać ciało na miejscu nie tylko podczas hamowania, ale także zderzenia czy dachowania.
Za niezapięte pasy grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne w przypadku, gdy sam kierowca nie ma zapiętych pasów, lub 4 punkty w razie przewożenia dorosłych pasażerów. Taka sama grzywna, ale bez punktów, grozi pasażerowi, który nie zapiął pasów.
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?