Już w latach 70. XX w. zaczęto oferować samochody osobowe z napędem 4x4. Prekursorem było Subaru. Wkrótce w jego ślady poszły inne marki m.in. Audi, Mercedes-Benz i Volkswagen. Produkcję Passata (drugiej wówczas generacji) o nazwie GT syncro z napędem na obie osie
zaczęto w 1984 r. Do chwili obecnej sprzedano ponad 256 tys. Passatów 4x4.
Passat najnowszej generacji pod nazwą 4Motion ma stały napęd na obie osie. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sprzęgło typu Haldex. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to sterowane hydraulicznie sprzęgło wiskotyczne. Dzięki temu wyeliminowano opóźnienie w działaniu, co podczas jazdy w trudnym terenie jest bardzo korzystną cechą. W normalnych warunkach drogowych 90 proc. momentu obrotowego jest przenoszone na przednią oś, a pozostałe 10 proc. - na tylną. Jeżeli sterownik elektroniczny
wykryje poślizg kół, te proporcje może zmieniać w dowolny sposób. To również zaleta sprzęgła Haldex.
W zawieszeniu przednim samochodu zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe.
Passat 4Motion oferowany będzie z nadwoziem sedan i kombi. Do jego napędu przewidziano dwa silniki benzynowe: 2,0 FSI/150 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub 3,2 l/250 KM oraz diesla 2,0 TDI o mocy 140 KM. W skład seryjnego wyposażenia wchodzą m.in.: układ kontroli trakcji ESP, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, układ wspomagania nagłego hamowania.
Wrażenia z jazdy:
W okolicach Monachium jeździliśmy Passatem 4Motion 3,2 l V6 ze zautomatyzowaną skrzynią DSG o 6 przełożeniach. Mimo, że na drogach leżała 5-centymetrowa warstwa śniegu, która miejscami wynosiła nawet 20 cm, auto spisywało się znakomicie. Napęd na wszystkie koła w połączeniu z systemem ESP sprawiał, że samochód w zasadzie nie zbaczał z trasy, a przebijanie się przez zaspy było łatwiejsze. Udało nam się pokonać odcinek, z którego po kilku próbach przejechania wycofały się Opel Astra i Ford Fiesta. Moment, w którym Haldex przenosi większą część momentu obrotowego na tylną oś jest w zasadzie nieodczuwalny - nie ma szarpnięć ani wrażenia uciekania przodu.
Wybrane dane techniczne wersji sedan:
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 3189 | 1968 |
Moc (KM) | 150 | 250 | 140 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 6,9 | 10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 209 | 246 | 204 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,8/12,0 | 7,5/13,9 | 5,7/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 477 x 182 x 147 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 541 | ||
Cena brutto (zł) | 95 690 | - | 102 190 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?