Park samochodowy w przedsiębiorstwie

Jacek Klein
Polskie przedsiębiorstwa zaczynają uświadamiać sobie to co jest oczywiste na Zachodzie i przynosi korzyści od wielu lat. Coraz częściej decydują się na "wyrzucenie" tych kosztów na zewnątrz poprzez outsourcing.

Polskie przedsiębiorstwa zaczynają uświadamiać sobie to co jest oczywiste na Zachodzie i przynosi korzyści od wielu lat. Mianowicie to ile dodatkowych kosztów może generować działalność poboczna. Coraz częściej decydują się na "wyrzucenie" tych kosztów na zewnątrz poprzez outsourcing. Ogromne wydatki pochłania w firmie utrzymanie parku samochodowego. Coraz większą popularność
na naszym rynku zdobywają usługi zarządzania flotą aut czyli tzw. outsorcing
samochodów.


Park samochodowy w przedsiębiorstwie

Tylko 5 proc. krajowych przedsiębiorstw korzysta
z usług firm zarządzających flotą samochodów,
około 80 proc. robi to samodzielnie.
Fot. Robert Kwiatek

- Kolejne lata przyniosą dynamiczny rozwój rynku
- uważa Leszek
Pomorski, wiceprezes zarządu Prime Car Management. - Nawet jeżeli nasza
gospodarka nie przyspieszy i firmy wolniej będą się rozwijać będą szukać
oszczędności. Sądzę także, że przepisy podatkowe zostaną zmienione i umożliwią
odliczanie podatku VAT przy leasingu samochodów osobowych. Dodatkowo ożywiłoby
to rynek.
Daleko do Europy
Z badań branżowych wynika, że tylko 5 proc. krajowych przedsiębiorstw
korzysta z usług firm zewnętrznych, większość, czyli około 80 proc., samodzielnie
zarządza swymi flotami. Pozostałe po części posiadają samochody na własność
i je wynajmują.
- Ostrożny byłbym w szacowaniu wielkości rynku outsourcingu samochodów
ponieważ brakuje całościowych danych

- mówi Pomorski. - W ubiegłym
roku przedsiębiorstwa kupiły ok. 300 tys. samochodów. Z tego w pełny leasing
wziętych zostało ok. 15 tys. co daje udział w wysokości 2 proc. W ramach
zewnętrznego zarządzania pozyskanych było ok. 30 tys, samochodów, czyli
jakieś 4-5 proc._Tymczasem w krajach Europy Zachodniej usługi te są znacznie bardziej
popularne. Ich udział w rynku samochodów korporacyjnych wynosi ok. 40 -
50, a w niektórych krajach jak np. Dania nawet 60 proc.
- _Mamy zatem sporo do nadrobienia, ale jestem przekonany, że zdecydowanie
będziemy podążać w tym kierunku

- dodaje Pomorski. - Na Zachodzie
firmy wolą wynajmować samochody. Nasi przedsiębiorcy też zaczynają to rozumieć.
Po roku korzystania z naszych usług okazuje się, że koszty jakie ponieśli
spadły o 10 czy więcej proc. niż kiedy samodzielnie zarządzali swoim taborem.
Jest to argument.
Dynamiczny rozwój
Liczba samochodów w wynajmie długoterminowym i zarządzanych z zewnątrz
nadal jest niewielka ale z roku na rok rośnie, a zapatrywania na przyszłe
lata są obiecujące. Dogonienie Europy jednak trochę potrwa.
- W naszym kraju jest niewiele firm używających kilka tysięcy samochodów
- mówi Pomorski. - _Średnia liczebność floty w przedsiębiorstwie
to 50 do 100 samochodów. W Europie natomiast standardem jest flota rzędu
500 aut. U nas także pokutują zaszłości z poprzedniego systemu, a mianowicie
przekonanie, że aby mieć nad czymś kontrolę trzeba być tego właścicielem._Naszym rynkiem interesują się kolejne firmy outsourcingowe także z kapitałem
zachodnim. Obecnie największe udziały w rynku posiadają takie firmy jak
DaimlerChrysler, EFL, Arval, Prime Car Management, ING Car Lease czy LeasePlan.
O dynamice i potencjale polskiego rynku mogą świadczyć wyniki osiągnięte
przez firmę Prime Car Management. Zaledwie w ciągu trzech lat działalności
zwiększyła ona swoje udziały z zera do 20 proc. w rynku. Oferta działających
w Polsce firm praktycznie nie odbiega od tej jaką mogą liczyć przedsiębiorcy
europejscy.
Planowanie kosztów
Największą oszczędnością outsourcingu jest oczywiście możliwość dysponowania
na inne cele środkami, które w przypadku zakupu zostałyby zamrożone. Samochód
w firmie to jednak nie tylko koszt wynikający z jego zakupu. Dochodzą do
niego koszty paliwa, napraw, przeglądów, ubezpieczenia. Jest zatem wiele
możliwości ich ograniczenia. Firmy udostępniające samochody współpracują
z bankami, koncernami paliwowymi, ubezpieczycielami, sieciami serwisowymi.
Ze wszystkimi mogą podpisać korzystne umowy dające rabaty na usługi. Z
tego głównie wynika oszczędność z outsourcingu. Taka redukcja kosztów poprawia
bilans firmy, a w rezultacie jej rentowność. Są to koszty policzalne. Do
tego trzeba dodać jeszcze tak zwane koszty niepoliczalne. Trudno jest wycenić
czas, który stracił sprzedawca gdy we własnym zakresie likwidował szkodę
komunikacyjną. Wiadomo jedynie, że jest wyłączony ze swojej pracy co oznacza
koszt dla firmy.
Outsourcing uwalnia także menedżerów od czynności administracyjnych
i umożliwia skoncentrowanie się na podstawowej działalności firmy, zapewnia
większą dyscyplinę finansową, eliminuje potrzebę zatrudniania u dodatkowych
osób i mnożenia etatów, zdecydowanie upraszcza prowadzenie księgowości.
Plusem stosowania outsourcingu samochodów jest przewidywalność ponoszonych
kosztów korzystania ze środków transportu. Za usługę full service leasingu
pobierana jest co miesiąc stała opłata zawierająca ratę leasingową oraz
opłaty za usługi.
Dwa warianty
O wyborze formy zarządzania flotą samochodową powinny decydować finansowe
i organizacyjne priorytety przedsiębiorstwa. Istnieją dwie możliwości:
wynajem długoterminowy (full service leasig) i zarządzanie flotą (car fleet
management). Pierwsza jest umową leasingu operacyjnego rozszerzoną o dodatkowe
usługi. Firma udostępniająca samochody najpierw nabywa je u wybranego przez
klienta dealera. To ona finansuje zakup i jest właścicielem samochodów
w czasie trwania umowy. Koszty dla klienta są stałe. Opłata miesięczna
zawiera ratę leasingową i opłaty za usługi dodatkowe jak koszty serwisu
i przeglądów okresowych. Obejmuje ona także ubezpieczenie komunikacyjne.
Zarządzanie flotą natomiast polega na zakupieniu nowych lub oddaniu
już posiadanych samochodów w zarządzanie firmie outsourcingowej. Finansującym
zakup i właścicielem samochodów w trakcie trwania umowy jest zatem klient.
Koszty wynikające z eksploatacji uwzględniane są na jednej zbiorczej fakturze.
Są to wydatki ponoszone na bieżąco za dostarczone usługi zatem kwota co
miesiąc może być różna.
Co zawiera oferta?Full service leasing

  • Serwisowanie samochodów. Zarządzający współpracuje z sieciami serwisowymi,
    gwarantując wysoki poziom usług oraz specjalne rabaty flotowe, dzięki którym
    niższe są koszty serwisu.
  • Coroczna wymiana opon letnich i zimowych oraz ich przechowywanie.
  • Podstawienie samochodu zastępczego na wypadek awarii lub kolizji.
  • Pełne ubezpieczenie pojazdów i likwidacja szkód komunikacyjnych.
  • Opieka Centrum Technicznego.

Fleet management

  • Karty serwisowe, które pozwalają na nadzór nad eksploatacją aut przez Centrum
    Techniczne
  • Bezgotówkowy sposób rozliczania paliwa - specjalne karty paliwowe koncernów
    naftowych
  • Bezgotówkowy sposób rozliczania kosztów serwisu
  • Stałe raporty menedżerskie zawierające bieżącą informację o przebiegu eksploatacji
    samochodów

Dlaczego?
Przyczyny wzrostu liczby zakontraktowanych samochodów:


  • Trudna sytuacja gospodarcza i chęć redukowania kosztów w firmach

  • Niższe koszty wynikające z eksploatacji i serwisu

  • Świadomość na rynku usług ubezpieczeniowych

  • Chęć odejścia od posiadania własnych środków transportu na rzecz wynajmowanych
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty