Pamiętaj o odpowietrzeniu układu hamulcowego

(ip)
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Podczas eksploatacji samochodu, co pewien czas jesteśmy zmuszeni zakupić zestaw nowych tarcz hamulcowych czy też klocków. Warto przy tej okazji sprawdzić stan techniczny układu hamulcowego pod kątem nieszczelności oraz sprawdzić jakość płynu hamulcowego.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Płyn hamulcowy powinien być sprawdzany co dwa lata. Tak więc wymiana elementów układu hamulcowego jest najlepszą okazją aby go sprawdzić i ewentualnie  wymienić. Powietrze i woda w układzie hamulcowym stanowią duże zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

kąd bierze się powietrze w układzie hamulcowym? Na przykład poprzez opary przestarzałego płynu hamulcowego z dużą zawartością wody, pozostać po wymianie elementów układu hamulcowego, czy też poprzez nieszczelne bądź uszkodzone elementy układu hamulcowego. Wymianę i odpowietrzenie układu powinniśmy wykonać  w warsztacie, który dysponuje odpowiednim zapleczem serwisowym oraz zapewni zdanie starego płynu hamulcowego, który stanowi materiał niebezpieczny dla środowiska.

Pamiętać należy, że nie można mieszać ze sobą różnych płynów hamulcowych. - Nie należy też ich zamieniać. Jeżeli w układzie był płyn DOT 3, to zastosowanie DOT 4 lub DOT 5 może spowodować uszkodzenie bądź rozpuszczenie elementów gumowych układu - radzi Marek Godzieszka, dyrektor techniczny firmy Auto-Boss w Bielsku.

Jak sprawnie odpowietrzyć układ hamulcowy? - Odpowietrzanie hamulców  jest dosyć proste. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni, czy nasze umiejętności są wystarczające, zlećmy tę pracę mechanikowi. Jeśli czujemy się na siłach by samemu ten proces przeprowadzić, trzymajmy się ściśle instrukcji. Podczas odpowietrzania zbiorniczek musi być zalany płynem oraz musimy pilnować odpowiedniej kolejności odpowietrzania. Sprawdźmy, czy zawory odpowietrzające są zardzewiałe czy zabrudzone. Jeśli tak, należy je przed otwarciem oczyścić szczotką i spryskać odrdzewiaczem. Po otwarciu zaworu, płyn hamulcowy powinien się tak długo wylewać aż dostrzeżemy brak pęcherzyków powietrza, a płyn będzie przejrzysty. W samochodach bez ABS-u zaczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulca (zazwyczaj prawy tył). W dalszej kolejności zajmujemy się lewym tyłem, prawym przodem i lewym przodem. W samochodach z ABS-em odpowietrzanie zaczynamy od pompy hamulcowej. Jeżeli nie mamy specjalnego urządzenia do wymiany płynu hamulcowego, wtedy potrzebujemy pomocy drugiej osoby” - tłumaczy Godzieszka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty