Citroen jest znany z wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. W najnowszym modelu C4, który właśnie wchodzi na nasz rynek, zainstalowano rozpylacz zapachów. Pozytywnie wpływa na samopoczucie.
Samochodów klasy kompaktowej jest tak dużo, że debiutant powinien się czymś wyróżnić. C4 ma kilka innowacyjnych rozwiązań przede wszystkim z zakresu wygody podróżowania. Model ten oferowany jest z 3-drzwiowym nadwoziem o sportowym charakterze lub jako 5-drzwiowy hatchback.
Wnętrze
Najwięcej ciekawych rozwiązań jest we wnętrzu. Zgodnie z panującą modą ciekłokrostaliczy wyświetlacz umieszczono na środku, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Wskazania wyświetlaczy są doskonale widoczne. Praktycznym rozwiązaniem jest kierownica z nieruchomym zespołem przełączników. W dotychczasowych rozwiązaniach przyciski np. do sterowania radia,
kręciły się wraz z kierownicą. W Citroenie są nieruchome, co ułatwia ich obsługę. W 5-drzwiowej wersji, którą jeździliśmy, wnętrze jest przestronne i porównywalne z wnętrzem Forda Focusa II czy VW Golfa V. Bagażnik ma pojemność 320 l i w droższej wersji wyposażenia może być wyposażony w przegrody
uniemożliwiające przesuwanie się przedmiotów podczas jazdy.
Silniki
Gama jednostek napędowych jest imponująca - 7 silników, które podajemy w tabeli. Na uwagę zasługuje najmniejszy z nich o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM, gdyż ma układ zmiennych faz rozrządu. Dobra elastyczność przy stosunkowo
niewielkim zużyciu paliwa. Dopracowano też silniki wysokoprężne, chlubę koncernu. Nowy jest diesel 1,6 l o mocy 92 KM. Mocniejsze silniki o mocy 110 i 138 KM mają funkcję "overboost", umożliwiającą chwilowy wzrost momentu obrotowego.
Wrażenia z jazdy
W C4 wykorzystano płytę podłogową pochodzącą z Peugeota 307. W przeciwieństwie do Golfa i Focusa konstrukcja układu zawieszenia C 4 jest prosta - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Takie rozwiązanie zastosowano również w Ople Astrze III. Citroen ma poprawne własności jezdne, a układ zawieszenia nie jest zbyt twardy i z
francuskim wdziękiem pokonuje dziury w naszych jezdniach.
Podsumowanie
Jak każdy nowoczesny samochód, również C4 ma w wyposażeniu dodatkowym szereg interesujących elementów: dynamiczne reflektory halogenowe doświetlające zakręty, radar parkowania przodem i tyłem, alarm informujący o niskim ciśnieniu powietrza w ogumieniu, układzie stabilizacji toru jazdy ESP czy rozpylacz zapachów - od cytrusowego do bambusowego. Nie mniej istotne są również wielowarstwowe szyby boczne - nowość w tej klasie aut.
Citroen wraca do korzeni i oferuje oryginalny samochód. Teraz decyzja należy do klientów. W każdym razie podane w tabeli promocyjne ceny obowiązują do końca roku.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy ** | diesel ** | diesel | diesel ** | benzynowy *** |
Pojemność skokowa (cm3) | 1360 | 1587 | 1997 | 1560 | 1560 | 1997 | 1997 |
Moc (KM) | 90 | 110 | 138 | 90 | 110 | 138 | 180 |
Przyspieszenie (s) | 12,8 | 10,6 | 19,2 | 12,5 | 11,2 | 9,7 | 8,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 194 | 207 | 180 | 192 | 207 | 227 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,2/8,7 | 5,7/9,5 | 5,8/11,3 | 4,1/5,9 | 4,0/6,0 | 4,5/7,1 | 6,5/11,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 426/427* x 177 x 146 | ||||||
Pojemność bagażnika (l) | 320/314* | ||||||
Cena (tys. zł) | 53,5/54,5 | 62,0/63,0 | 84,1 | 63,0 | 75,5/79,5 | 88,8 | 89,0 |
*- wersja 3/5-drzwiowa
**- tylko dla wersji 5-drzwiowej
***- tylko dla wersji 3-drzwiowej
Wybrane wyposażenie podstawowe:
Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, układ ABS, system wspomagania nagłego hamowania, lusterka i szyby przednie sterowane elektrycznie, centralny zamek
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?