Pachnący Citroen

Ryszard Polit
Udostępnij:
Wczoraj Citroen Polska zaprezentował swój najnowszy model - C4, następcę Xsary.

Citroen jest znany z wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. W najnowszym modelu C4, który właśnie wchodzi na nasz rynek, zainstalowano rozpylacz zapachów. Pozytywnie wpływa na samopoczucie.

Fot. R.Polit
Fot. R.Polit

 

Samochodów klasy kompaktowej jest tak dużo, że debiutant powinien się czymś wyróżnić. C4 ma kilka innowacyjnych rozwiązań przede wszystkim z zakresu wygody podróżowania. Model ten oferowany jest z 3-drzwiowym nadwoziem o sportowym charakterze lub jako 5-drzwiowy hatchback.

 

Wnętrze

 

Najwięcej ciekawych rozwiązań jest we wnętrzu. Zgodnie z panującą modą ciekłokrostaliczy wyświetlacz umieszczono na środku, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Wskazania wyświetlaczy są doskonale widoczne. Praktycznym rozwiązaniem jest kierownica z nieruchomym zespołem przełączników. W dotychczasowych rozwiązaniach przyciski np. do sterowania radia,

Fot. R.Polit
Fot. R.Polit

kręciły się wraz z kierownicą. W Citroenie są nieruchome, co ułatwia ich obsługę. W 5-drzwiowej wersji, którą jeździliśmy, wnętrze jest przestronne i porównywalne z wnętrzem Forda Focusa II czy VW Golfa V. Bagażnik ma pojemność 320 l i w droższej wersji wyposażenia może być wyposażony w przegrody

Fot. R.Polit
Fot. R.Polit

uniemożliwiające przesuwanie się przedmiotów podczas jazdy.

 

Silniki

 

Gama jednostek napędowych jest imponująca - 7 silników, które podajemy w tabeli. Na uwagę zasługuje najmniejszy z nich o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM, gdyż ma układ zmiennych faz rozrządu. Dobra elastyczność przy stosunkowo

Fot. R.Polit
Fot. R.Polit

niewielkim zużyciu paliwa. Dopracowano też silniki wysokoprężne, chlubę koncernu. Nowy jest diesel 1,6 l o mocy 92 KM. Mocniejsze silniki o mocy 110 i 138 KM mają funkcję "overboost", umożliwiającą chwilowy wzrost momentu obrotowego.

 

Wrażenia z jazdy

 

W C4 wykorzystano płytę podłogową pochodzącą z Peugeota 307. W przeciwieństwie do Golfa i Focusa konstrukcja układu zawieszenia C 4 jest prosta - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Takie rozwiązanie zastosowano również w Ople Astrze III. Citroen ma poprawne własności jezdne, a układ zawieszenia nie jest zbyt twardy i z

Fot. R.Polit
Fot. R.Polit

francuskim wdziękiem pokonuje dziury w naszych jezdniach.

 

Podsumowanie

 

Jak każdy nowoczesny samochód, również C4 ma w wyposażeniu dodatkowym szereg interesujących elementów: dynamiczne reflektory halogenowe doświetlające zakręty, radar parkowania przodem i tyłem, alarm informujący o niskim ciśnieniu powietrza w ogumieniu, układzie stabilizacji toru jazdy ESP czy rozpylacz zapachów - od cytrusowego do bambusowego. Nie mniej istotne są również wielowarstwowe szyby boczne - nowość w tej klasie aut.

Citroen wraca do korzeni i oferuje oryginalny samochód. Teraz decyzja należy do klientów. W każdym razie podane w tabeli promocyjne ceny obowiązują do końca roku.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

**

diesel

**

diesel

diesel

**

benzynowy

***

Pojemność skokowa

(cm3)

1360

1587

1997

1560

1560

1997

1997

Moc (KM)

90

110

138

90

110

138

180

Przyspieszenie (s)

12,8

10,6

19,2

12,5

11,2

9,7

8,3

Prędkość

maksymalna

(km/h)

182

194

207

180

192

207

227

Zużycie paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

5,2/8,7

5,7/9,5

5,8/11,3

4,1/5,9

4,0/6,0

4,5/7,1

6,5/11,7

Długość x szerokość

x wysokość (cm)

426/427* x 177 x 146

Pojemność

bagażnika (l)

320/314*

Cena (tys. zł)

53,5/54,5

62,0/63,0

84,1

63,0

75,5/79,5

88,8

89,0

                                                                                                                                            

*- wersja 3/5-drzwiowa

**- tylko dla wersji 5-drzwiowej

***- tylko dla wersji 3-drzwiowej

 

Wybrane wyposażenie podstawowe:

 

Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, układ ABS, system wspomagania nagłego hamowania, lusterka i szyby przednie sterowane elektrycznie, centralny zamek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie