Oznaczenia na oponach. O czym informują, jak je odczytać, gdzie ich szukać?

Krzysztof Klucznik
Właściwy dobór opony samochodowej ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Każda opona jest opisana przez producenta wieloma oznaczeniami. Jak uniknąć pomyłki i dokonać dobrego wyboru, przeczytacie w naszym przewodniku.

ROZMIAR

Najważniejszym parametrem i podstawowym kryterium wyboru opony jest jej rozmiar. Na bocznej ściance opisany jest on w formacie np. 205/55R16. Pierwsza liczba określa szerokość ogumienia wyrażoną w milimetrach, druga to profil, będący procentowym stosunkiem wysokości opony do jej szerokości. Po wyliczeniu, dowiemy się, że w naszej przykładowej oponie wynosi on 112,75 mm. Trzeci parametr to średnica felgi, na której opona ma być zamontowana. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta auta dotyczących rozmiaru opon może skutkować np. ich obcieraniem o nadkola w przypadku zastosowania zbyt szerokich gum.

SEZON

fot. archiwum
fot. archiwum

Występuje podstawowy podział na 3 sezony, na które przeznaczone są opony. Wyróżniamy opony zimowe, całoroczne i letnie. Zimówki poznamy po oznaczeniu 3PMSF lub M+S. Pierwsze z nich to rozwinięcie angielskiego skrótu Three Peak Mountain Snowflake. Występuje jako symbol potrójnego szczytu górskiego z płatkiem śniegu. Jest to jedyne oznaczenie opony zimowej zgodne z dyrektywami UE i ONZ. Symbol ten wprowadzony został w 2012 roku. Aby producent mógł go umieścić na swoim produkcie, opona musi przejść szereg testów potwierdzających jej bezpieczne zachowanie na śniegu. Symbol M+S, który możemy znaleźć na oponach błotno-śniegowych to skrót od angielskiego określenia Mud and Snow. Uwaga! Oznacza on, że bieżnik danej opony radzi sobie z błotem i śniegiem, ale nie oznacza opony zimowej! Dlatego jeżeli obok tego oznaczenia nie ma żadnych innych, należy sprawdzić u sprzedawcy lub w internecie z jakiego rodzaju oponą mamy do czynienia. Gumy całoroczne producenci oznaczają napisem All Season lub symbolami obrazującymi cztery pory roku. Opony letnie są oznaczane symbolem chmurki z padającym deszczem lub słońcem, ale nie jest to w żaden sposób znormalizowane i zależy wyłącznie od producenta.

INDEKS PRĘDKOŚCI

Indeks prędkości informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką można poruszać się na danej oponie. Jest to określone jedną literą (tabelka poniżej). Indeks prędkości powinien być dobrany do osiągów samochodu, chociaż dopuszcza się montaż opon o niższym indeksie niż prędkość maksymalna jaką dane auto osiąga - głównie w przypadku opon zimowych. Wyższy indeks prędkości oznacza twardszą mieszankę, z której jest wykonana opona, dlatego opony niższych prędkości mogą zapewniać minimalnie większy komfort.

M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h

INDEKS NOŚNOŚCI

fot. archiwum
fot. archiwum

Indeks nośności określa maksymalne dopuszczalne obciążenie opony przy prędkości określonej indeksem prędkości. Nośność określana jest dwu lub trzycyfrową liczbą. Indeks nośności ma szczególne znaczenie w przypadku aut dostawczych i vanów. Zarówno w przypadku indeksu prędkości jak i nośności należy pilnować, by nie instalować na jednej osi auta opon różniących się tymi parametrami. Dodatkowo napisy XL, RF lub Extra Load wskazują na oponę o podwyższonej nośności.

85 - 515 kg / na oponę
86 - 530 kg / na oponę
87 - 545 kg / na oponę
88 - 560 kg / na oponę
89 - 580 kg / na oponę
90 - 600 kg / na oponę
91 - 615 kg / na oponę
92 - 630 kg / na oponę
93 - 650 kg / na oponę
94 - 670 kg / na oponę
95 - 690 kg / na oponę
96 - 710 kg / na oponę
97 - 730 kg / na oponę
98 - 750 kg / na oponę
99 - 775 kg / na oponę
100 - 800 kg / na oponę
101 - 825 kg / na oponę
102 - 850 kg / na oponę

WSKAZÓWKI MONTAŻOWE

fot. archiwum
fot. archiwum

Producenci umieszczają na oponach wskazówki, do których należy stosować się w czasie ich montażu. Najczęściej spotyka się wskaźnik ROTATION połączony ze strzałką - pokazuje on kierunek, w którym opona powinna się kręcić w czasie jazdy. Drugim rodzajem informacji są napisy OUTSIDE i INSIDE informujące po której stronie koła (wewnętrznej lub zewnętrznej) powinna znajdować się dana ściana opony. W tym przypadku możemy dowolnie zamieniać koła auta z lewej strony na prawą o ile są prawidłowo założone na felgi.

DATA PRODUKCJI

Informacja o dacie produkcji opony zawarta jest w kodzie umieszczonym na jednej ze stron opony rozpoczynającym się od liter DOT. Istotne są cztery ostatnie cyfry tego kodu, w których ukryto tydzień oraz rok produkcji. Przykładowo - 1017 oznacza, że opona została wyprodukowana w 10. tygodniu 2017 roku. Zarówno norma dotycząca obrotu oponami ustalona przez Polski Komitet Normalizacji jak i stanowisko największych koncernów oponiarskich są takie same - oponę uważa się za nową i w pełni wartościową do trzech lat od daty jej produkcji. Warunkiem jest, by była przechowywana pionowo, a zmiana punktu podparcia następowało nie rzadziej niż co 6 miesięcy.

CIŚNIENIE

Maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie poprzedza napis Max Inflation (albo tylko MAX). Wartość ta najczęściej podawana jest w jednostkach PSI lub kPa. W przypadku normalnej eksploatacji auta raczej nie przekroczymy tego parametru. Informacja o nim może mieć znaczenie w przypadku przechowania kół z podwyższonym ciśnieniem w oponach - takie postępowanie jest czasem stosowane, by uniknąć odkształceń gumy. Wówczas należy pilnować, by nie przekroczyć dopuszczalnej wartości ciśnienia w oponie.

INNE OZNACZENIA

Opony zdatne to jazdy po utracie ciśnienia, zależnie od producenta mogą mieć następujące oznaczenia na ścianie bocznej:

Producent

Oznaczenie

Wymagania

Bridgestone

RFT (Run-Falt Technology)

Nie wymaga specjalnej felgi

Continental

SSR (SelfSupportingRunflat)

Nie wymaga specjalnej felgi

GoodYear

RunOnFlat

Nie wymaga specjalnej felgi

Dunlop

RunOnFlat

Nie wymaga specjalnej felgi

Pirelli

Self-Supporting Run Flat

Zalecana felga Eh1

Michelin

ZP (Zero Pressure)

Zalecana felga Eh1

Yokohama

ZPS (Zero Pressure System)

Nie wymaga specjalnej felgi

W każdym przypadku chodzi o oponę, w której wzmocniono boczne ściany, dzięki czemu można się poruszać na niej z prędkościami do 80 km/h przez maksymalnie 80 km o ile instrukcja obsługi samochodu nie mówi inaczej. Na oponach umożliwiających jazdę po utracie ciśnienia można spotkać także skróty DSST, ROF, RSC czy SST.

fot. archiwum
fot. archiwum

Opony bezdętkowe oznaczone są słowem TUBELESS (lub skrótem TL). Obecnie opony dętkowe stanowią niewielki procent produkowanego ogumienia, więc szansa na spotkanie ich na rynku jest niewielka. W użyciu są też oznaczenia XL (Extra Load) lub RF (Reinforced) w oponach o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności, RIM Protector - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami, RETREAD - opona bieżnikowana, natomiast FP (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) to opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS. Z kolei TWI to lokalizacja wskaźników zużycia bieżnika opony

Od 1 listopada 2012 roku każda opona wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku i sprzedawana w Unii Europejskiej musi być zaopatrzona w specjalną naklejkę, która zawiera najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony. Etykieta ma formę prostokątnej naklejki nalepianej na bieżnik opony. Na etykiecie znajdują się informacje na temat trzech głównych parametrów kupowanego ogumienia: ekonomiczności, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu wytwarzanego przez oponę podczas jazdy.

Ekonomiczność: zdefiniowano siedem klas począwszy od G (opona najmniej ekonomiczna ) a skończywszy na A (najbardziej ekonomiczna). Ekonomiczność może być różna w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Przyczepności na mokrej nawierzchni: siedem klas począwszy od G (najdłuższa droga hamowania) a skończywszy na A (najkrótsza droga hamowania). Efekt może różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Hałas wytwarzany przez oponę: jedna fala (piktogram) opona cichsza, trzy fale – opona bardziej hałaśliwa. Dodatkowo podawana jest wartość w decybelach (dB).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty