OZI - ekologiczny pojazd polskich studentów

(pp)
Coraz wyższe ceny paliw kopalnianych sprawiły, że alternatywne źródła energii w ostatnim czasie stały się bardzo populare. Wciąż jednak pojazdy z napędem hybrydowym oraz elektrycznym stanowią rzadki widok na ulicach naszych miast. W Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie powstał jednak pojazd, który ma szansę zmienić ten stan rzeczy.
Fot. AGH
Fot. AGH

Pojazdy hybrydowe kojarzą nam się najczęściej z samochodami, w których silniki spalinowe współpracują z motorem elektrycznym. Takie rozwiązanie skutkuje niższym zużyciem paliwa, oraz mniejszą emisją CO2 do atmosfery. Zupełnie inne podejście do kwestii pojazdu hybrydowego przedstawili polscy studenci V roku Inżynierii Środowiska o specjalności Odnawialne Źródła Energii, należących do Koła Naukowego Odnawialnych Źródeł Energii "Grzała" na AGH.

**CZYTAJ TAKŻE

Najlepszy europejski eko-kierowcaDrugie miejsce zespołu Silesian Greenpower na torze Silverstone

**

Prototyp OZI - "ekologiczny pojazd o napędzie hybrydowym", jest oparty na układzie, w którym współdziałają dwa różne źródła energii. W tym przypadku źródła energii stanowiły: energia mechaniczna powstała poprzez pracę ludzkich mięśni oraz energia słoneczna, której konwersja nastąpi w panelu fotowoltaicznym zamontowanych na pojeździe, a następnie silniku elektrycznym. Dzięki temu, OZI nie emituje do atmosfery żadnych szkodliwych substancji, będąc przyjazdnym dla środowiska.

Pierwsze pomysły dotyczące stworzenia eko-pojazdu zrodziły się w głowach studentów pod koniec 2009 roku. Podjęto wówczas decyzję o udziale w Konkursie Grant Rektorski 2010, który polegał na przyznawaniu wsparcia finansowego projektom studenckim na zasadzie konkursu rankingowego, w

Fot. AGH
Fot. AGH

zależności od wartości projektu. Dodatkowo zwrócono się o przyznanie wsparcia finansowego prof. Wojciecha Góreckiego, Prezesa Towarzystwa Geosynoptyków "GEOS" oraz Kierownika Katedry Surowców Energetycznych (przy której działa Koło "GRZAŁA"). Po pozytywnym rozpatrzeniu projektu w Konkursie Grant Rektorski 2010 oraz otrzymaniu dofinansowania od prof. Wojciecha Góreckiego, w lutym 2010 roku, przystąpiono do realizacji projektu.

W jaki sposób pojazd działa?

Zasada działania napędu mechanicznego:
Napęd mechaniczny realizowany jest za pomocą układu kół zębatych połączonych za pomocą łańcucha rowerowego. Użytkownik pojazdu zlokalizowany w punkcie rozgałęzienia ramy przekazuje energię swych mięśni pedałując. W celu minimalizowania skomplikowanych rozwiązań napęd przekazywany jest na jedno lewe tylne koło z zastosowaniem wolnobiegu rowerowego.

Zasada działania systemu elektryczno-fotowoltaicznego:
Układ składa z czterech zasadniczych elementów: panelu fotowoltaicznego, akumulatorów, kontrolera ładowania oraz silnika elektrycznego. Cztery moduły fotowoltaiczne (tworzące jeden panel fotowoltaiczny) połączone są szeregowo. Każdy posiada o następujące parametry: napięcie znamionowe 12V, moc 60W, sprawność do 18% oraz o maksymalne natężenie prądu 3,5A. Dzięki panelowi słonecznemu, a konkretnie zjawisku konwersji fotowoltaicznej zachodzącym na powierzchni ogniwa, możliwy jest uzysk energii z odnawialnego źródła - energii słonecznej. Po konwersji energii słonecznej na elektryczną, sygnał elektryczny przekazywany jest na kontroler ładowania akumulatorów. W systemie występują cztery połączone szeregowo akumulatory 12V o pojemności 17Ah każdy. W czasie poruszania się pojazdu, kontroler kieruje przepływ prądu z akumulatorów oraz paneli na silnik elektryczny a w czasie postoju, z paneli na

Fot. AGH
Fot. AGH

akumulatory. Dodatkowe elementy takie jak woltomierz, amperomierz oraz czujniki temperatury badają parametry takie jak napięcie, natężenie oraz temperatura otoczenia i ogniwa. W związku faktem, że mierniki potrzebują własnego, niewielkiego zasilania, (występujące w obwodzie głównym jest dla nich zbyt wysokie), posiadają one odrębny, mniejszy obwód elektryczny zasilany napięciem 9V.

OZI zostanie umieszczony w Małopolskim Centrum Odnawialnych Źródeł i Poszanowania Energii AGH w Miękini. Dzięki temu, w przyszłości młodsi studenci będą mogli go udoskonalać i badać. W ten sposób będzie miał on dużą szansę na rozpoczęcie produkcji lub posłużenie jako baza dla stworzenia w pełni ekologicznego pojazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty