Oto nowe Volvo XC90 - flagowe i najbardziej luksusowe auto szwedzkiej marki (ZDJĘCIA)

redakcja.regiomoto
Po dwunastu latach produkcji królewski SUV Volvo doczekał się następcy. Nowe XC90 ma siedmiomiejscową kabinę, luksusowe wyposażenie oraz wiele systemów bezpieczeństwa. Najmocniejsza wersja to niemal czterystukonna hybryda.
Nowe Volvo XC90
Nowe Volvo XC90

Prace nad nowym modelem trwały trzy lata. Samochód zaprojektowano w Szwecji i tam będzie produkowany. Volvo XC90 wykorzystuje nową platformę SPA, która pozwoliła m.in. na wkomponowanie akumulatorów i silników elektrycznych w nadwozie odbyło się bez zmniejszenia przestrzeni pasażerskiej czy ładunkowej samochodu.

Źródło: Volvo

Samochód ma lepsze proporcje niż poprzednik i bardziej przypomina klasyczne modele szwedzkiej marki. Nowe Volvo XC90 zwraca uwagę wielką osłoną chłodnicy, z charakterystycznym ukośnym pasem z logotypem. To kolejny ukłon w kierunku szwedzkich kombi sprzed lat. Przednie reflektory diodowe w kształcie ułożonej poziomo litery T są za to na wskroś nowoczesne i mają przypominać młot Thora.

Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. Ma 495 cm długości a rozstaw osi wynosi 298,4 cm, co przekłada się na dużą przestrzeń w kabinie. Samochód ma trzy rzędy pełnowymiarowych, oddzielnych siedzeń. Jak zapewniają przedstawiciele Volvo, w trzecim rzędzie wygodnie usiądą osoby o wzroście 170 cm. Auto ma ponad dwa metry szerokości (201 cm – bez lusterek). Prześwit podwozia wynosi niemal 24 cm. W wersjach z regulowanym zawieszeniem można go powiększyć do 28 cm. Samochód waży od 2000 do 2030 kg w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć nowego Volvo XC90

Nowe Volvo XC90
Nowe Volvo XC90

W gamie silnikowej nowego Volvo XC90 znają wyłącznie czterocylindrowe jednostki napędowe o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem. Przez pierwszych kilka miesięcy sprzedaży Volvo XC90 będzie dostępne w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM oraz T6 AWD 320 KM. Następnie do oferty dołączą pozostałe odmiany, w tym przednionapędowy diesel D4 190 KM, benzynowy T5 254 KM oraz hybrydowy T8 o mocy niemal 400 KM. Volvo XC90 z silnikiem D5 (maks. moment obr. 470 Nm) ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,8 sek. Prędkość maksymalna samochodu wyniesie 220 km/h, a deklarowane spalanie średnie ma wynieść 5,8 l/100 km. Z silnikiem T6 (maks. moment obr. 400 Nm) sprint do setki potrwa 6,9 sek., a w wersji hybrydowej jeszcze o sekundę mniej.
W wersjach z napędem na wszystkie koła znajdzie się układ Haldex piątej generacji, który automatycznie przenosi moment obr. między osiami w dobrych warunkach kierując na przód ponad 90 proc. siły. Wszystkie Volvo XC90 będą dostępne wyłącznie z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Hybrydowe Volvo XC90 T8 wykorzystuje dwulitrowy silnik benzynowy z turbo o mocy ponad 300 KM, który napędza przednie koła. Jest też motor elektryczny o mocy 80 KM, który napędza tylną oś.

Stawiając na czterocylindrowe silniki w tym segmencie rynku, gdy konkurencja oferuje V8, to ryzykowna strategia. Więcej w komentarzu dziennikarza agencji Bloomberg:

Źródło: Bloomberg/x-news

Volvo XC90 już w standardzie ma wiele systemów czuwających nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Dwa zastosowano po raz pierwszy w motoryzacji. Jeden z nich to aktywacja systemów bezpieczeństwa, na przykład napinaczy pasów na wszystkich siedmiu fotelach, tuż przed wypadnięciem z drogi. Drugi to automatyczne hamowanie, gdy komputer uzna, że istnieje ryzyko zderzenia czołowego. Inżynierowie Volvo zmodyfikowali też siedzenia. Ich konstrukcja ma za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas zderzenia i tym samym lepiej chronić kręgosłup pasażera podczas wypadku.

W standardzie Volvo XC90 będzie miało też m.in. system samoczynnie hamujący auto w razie ryzyka nieuniknionego uderzenia w tył samochodu, układ wykrywający zmęczenie kierowcy, pieszych i rowerzystów, system ostrzegający a za dopłatą zapobiegający nieplanowanej zmianie pasa czy system wspomagający hamowanie awaryjne. Można też zamówić układ, który przy minimalnym zaangażowaniu kierowcy sam prowadzi samochód w korku oraz systemy automatycznego parkowania, a także ulepszony układ ostrzegający o pojazdach w martwym polu.

Przedstawiciele Volvo przekonują, że nowe XC90 to najbardziej luksusowy model w historii szwedzkiej marki. W kabinie uwagę zwraca konsola centralna z pionowym ekranem dotykowym, przypominającym tablet. Umieszczono na niej tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych, a większość funkcji obsługiwanych jest za pomocą ekranu dotykowego. Wnętrze nowego SUV-a Volvo zostało wykończono jakości miękką skórą i drewnem. W kabinie XC90 znalazło się również miejsce na takie detale, jak gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors.

Źródło: Volvo Auto Polska/x-news

System audio w podstawowej wersji posiada wzmacniacz 52 W i sześć głośników. Na zamówienie można jednak zamówić sprzęt przygotowany we współpracy z brytyjską firmą Bowers & Wilkins, której doświadczenia w obszarze nagłośnienia i akustyki obejmują niemal 50 lat. Efektem wspólnych działań jest wyposażenie nowego XC90 w najwyższej jakości sprzęt grający. System audio składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. Uwagę przykuwa również, niespotykany dotąd w kabinach aut, centralny głośnik wysokotonowy poprawiający przestrzenność dźwięku. W nowym Volvo XC90 zastosowano subwoofer wbudowany na stałe w konstrukcję nadwozia, w miejsce spotykanego powszechnie, mocowanego oddzielnego pudła. W zasadzie cała kabina samochodu zamienia się w gigantyczny subwoofer, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie bardzo niskich częstotliwości, sięgających nawet 20 Hz.

Ceny nowego Volvo XC90 startują od 239900 zł za przednionapędową wersję D4. Najdroższe będą doskonale wyposażone samochody z limitowanej serii First Edition. Powstanie ich tylko 1927 sztuk. W Polsce Volvo XC90 D5 AWD First Edition będzie dostępny za 408 000 zł.

(DKO) 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty