Oszczędzaj paliwo

Piotr Robakowski
Udostępnij:
Rzadko podczas jazdy udaje się nam osiągnąć podawane przez producenta zużycie paliwa. To ile pali nasz pojazd w dużym stopniu zależy od nas samych.

Jednym argumentów przemawiającym za wyborem samochodu nowego lub używanego
jest zużycie paliwa. Nie dajmy się jednak zwieść obietnicom producentów.
Większość wyników niewiele ma wspólnego z rzeczywistością, a ich ustalanie
odbywa się w trudnych do osiągnięcia warunkach. Podczas prób wszystko jest
zaplanowane - temperatura powietrza, stan dróg, stan ogumienia, obciążenie
pojazdu. Wystarczy że podczas jazdy na dystansie 100 kilometrów ze średnią
prędkością 90 km/h będziemy musieli kilka razy przyhamować, a już wynik
naszego testu znacznie będzie się różnił od danych fabrycznych.
Zasady jazdy
Oczywiście jest kilka zasad, których przestrzeganie pozwoli nam obniżyć
zużycie paliwa i chociaż trochę zbliżyć się do danych fabrycznych. Nie
należy ruszać zbyt gwałtownie, z piskiem opon - nie tylko rośnie wówczas
gwałtownie zużycie paliwa, ale jeszcze dużo szybciej będziemy musieli wymienić
opony. Raptowne przyspieszanie jest usprawiedliwione tylko wtedy, gdy jest
to rzeczywiście niezbędne, np. przy wyprzedzaniu. Nie należy także - bawić
się - pedałem gazu podczas postoju na światłach.
Unikaj wysokich obrotów - zwłaszcza zaraz po uruchomieniu silnika. Zanim
osiągnie on właściwą temperaturę pracy (ważne szczególnie zimą) trzeba
przejechać często kilka kilometrów. Ruszanie z miejsca z pedałem gazu w
podłodze powoduje wzrost chwilowego zużycia paliwa nawet do 80 l/100 km.
Nie należy także tuz po uruchomieniu silnika włączać ogrzewania - wówczas
wydłuża się czas nagrzewania silnika i wnętrza. Najlepiej zrobić to gdy
drgnie wskazówka temperatury silnika - szybciej wówczas nagrzejemy kabinę
pasażerską. Używaj właściwego biegu - za niski bieg przy danej prędkości
powoduje zwiększone zużycie paliwa, zbyt wysoki (np. piąty przy 40 km/h)
męczy silnik.
Bagażnik też ważny
Zdejmij bagażnik dachowy - jeśli nie zamierzasz używać bagażnika dachowego
zdejmij go, gdyż powoduje on zwiększone nawet o litr zużycie paliwa. Różnica
rośnie wraz ze wzrostem prędkości - w czasie jazdy autostradą z prędkością
ponad 100 km/h sięga nawet 2 litrów, zależnie od wielkości auta i bagażnika.
Zamknij okno - otwarte okno powoduje zwiększone opory i tym samym wzrost
zużycia paliwa. Mało kto zdaje sobie sprawę, że stawia ono opór podobny
do zamontowanego na dachu bagażnika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #2

Promiler

PROMILER DXP600

299,00 zł248,95 zł-17%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Co dalej z oprocentowaniem lokat?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie