Optymizm w branży

( c )
Fabryka Volkswagena w Poznaniu
Fabryka Volkswagena w Poznaniu
Polska Izba Motoryzacji opublikowała raport o kondycji branży motoryzacyjnej w Polsce. Zwraca w nim uwagę, że sytuacja tej gałęzi przemysłu w ostatnich latach uległa poprawie.

Polska Izba Motoryzacji opublikowała raport o kondycji branży motoryzacyjnej w Polsce. Zwraca w nim uwagę, że sytuacja tej gałęzi przemysłu w ostatnich latach uległa poprawie.

Fabryka Volkswagena w Poznaniu
Fabryka Volkswagena w Poznaniu

 

Pozytywne uwarunkowania są zauważane przez inwestorów zagranicznych, którzy w ostatnim czasie rozpoczęli budowę i rozbudowę istniejących zakładów (Toyota, Michelin, Faurecia, Valeo, Kirchhoff, Hutchinson, Segu i inni). Ponadto pojawiają się nowi inwestorzy dotychczas nie istniejący na polskim rynku.

 

Produkcja pojazdów

 

Na polskim rynku motoryzacyjnym najsilniej reprezentowany jest sektor produkcji samochodów osobowych i dostawczych (Fiat Auto Poland, General Motors (Opel), VW Poznań, FSO i Intrall Polska) oraz autobusów (Autosan, Volvo, Solaris, Scania, MAN Star Truck & Buses, Solbus, Jelcz). W ciągu 3 lat (2002 - 2004) produkcja wzrosła z poziomu 308 tys. do 600 tys. (wzrost o 94 proc.). Duży wpływ na taką sytuację miał wzrost produkcji samochodów dostawczych z 31,5 tys. w 2002 r. do 136 tys. w 2004 r. Na podstawie danych

Fabryka Opel Polska w Gliwicach
Fabryka Opel Polska w Gliwicach

producentów PIM szacuje, że w roku 2005 z polskich fabryk wyjedzie 620 - 630 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 20 - 30 tys. więcej niż w roku poprzednim.

 

W ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijał się w Polsce sektor produkcji autobusów. W porównaniu z rokiem 2003 nastąpił wzrost produkcji o 34 proc. i jej wolumen w 2004 roku wyniósł 2547 pojazdów. Eksport w roku 2004 wyniósł 1616 pojazdów, co stanowiło blisko 63 proc. produkcji rocznej sektora.

 

Sektor poddostawczy

 

Przyjmuje się, że jedno miejsce pracy w fabryce producenta finalnego implikuje powstanie 5 - 7 nowych stanowisk na rynku dostawców branży motoryzacyjnej. W krajowym sektorze poddostawców działa większość światowych graczy. Wytwarzają oni komponenty zarówno na rynek polski jak i na eksport. Do najważniejszych inwestorów należą: Delphi Polska (6 zakładów), Faurecia (9 fabryk), Lear ( 5 fabryk), TRW (3 zakłady), Valeo (4 zakłady), SEWS (3 zakłady). Silnymi stronami polskiego przemysłu poddostawców jest produkcja silników, wiązek elektrycznych, części tłoczonych oraz części z tworzyw sztucznych.

 

Centra naukowo-badawcze

Centrum techniczne Delphi w Krakowie
Centrum techniczne Delphi w Krakowie

 

Nowym trendem w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce są centra badawczo-rozwojowe. Przez kilka lat jedynym było biuro koncernu Delphi w Krakowie (600 inżynierów). Na początku 2005 roku kolejne dwa międzynarodowe koncerny TRW Automotive ( w Częstochowie) i Remy Automotive (we Wrocławiu) podjęły decyzje o uruchomieniu w Polsce swoich centrów naukowo-badawczych. W najbliższych latach dzięki tym inwestycjom zatrudnienie znajdzie ponad 300 inżynierów.

 

Zatrudnienie

 

Według PIM sektor wytwórczy branży motoryzacyjnej zatrudnia co najmniej 117 tys. osób co stanowi w 2005 r. 1,6 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle. Poziom zatrudnienia w

Fabryka Fiata Auto Poland w Tychach
Fabryka Fiata Auto Poland w Tychach

polskim przemyśle motoryzacyjnym jest porównywalny z czeskim (110 tys.) i jest blisko dwukrotnie większy od słowackiego (60 tys. zatrudnionych).

Do największych pracodawców wśród producentów należą: VW-Poznań (6933 pracowników), FAP (3700 pracowników) oraz MAN Star Trucks & Buses (2582 pracowników). Natomiast największymi pracodawcami z branży produkcji komponentów są Delphi Polska (6000 zatrudnionych), Faurecia (4500 zatrudnionych), Lear (4000 zatrudnionych), TRW (3600 zatrudnionych), SEWS (3500 zatrudnionych) i Michelin (3400 zatrudnionych).

 

Źródło: Polska Izba Motoryzacji

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie