Polska Izba Motoryzacji opublikowała raport o kondycji branży motoryzacyjnej w Polsce. Zwraca w nim uwagę, że sytuacja tej gałęzi przemysłu w ostatnich latach uległa poprawie.

Pozytywne uwarunkowania są zauważane przez inwestorów zagranicznych, którzy w ostatnim czasie rozpoczęli budowę i rozbudowę istniejących zakładów (Toyota, Michelin, Faurecia, Valeo, Kirchhoff, Hutchinson, Segu i inni). Ponadto pojawiają się nowi inwestorzy dotychczas nie istniejący na polskim rynku.
Produkcja pojazdów
Na polskim rynku motoryzacyjnym najsilniej reprezentowany jest sektor produkcji samochodów osobowych i dostawczych (Fiat Auto Poland, General Motors (Opel), VW Poznań, FSO i Intrall Polska) oraz autobusów (Autosan, Volvo, Solaris, Scania, MAN Star Truck & Buses, Solbus, Jelcz). W ciągu 3 lat (2002 - 2004) produkcja wzrosła z poziomu 308 tys. do 600 tys. (wzrost o 94 proc.). Duży wpływ na taką sytuację miał wzrost produkcji samochodów dostawczych z 31,5 tys. w 2002 r. do 136 tys. w 2004 r. Na podstawie danych

producentów PIM szacuje, że w roku 2005 z polskich fabryk wyjedzie 620 - 630 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 20 - 30 tys. więcej niż w roku poprzednim.
W ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijał się w Polsce sektor produkcji autobusów. W porównaniu z rokiem 2003 nastąpił wzrost produkcji o 34 proc. i jej wolumen w 2004 roku wyniósł 2547 pojazdów. Eksport w roku 2004 wyniósł 1616 pojazdów, co stanowiło blisko 63 proc. produkcji rocznej sektora.
Sektor poddostawczy
Przyjmuje się, że jedno miejsce pracy w fabryce producenta finalnego implikuje powstanie 5 - 7 nowych stanowisk na rynku dostawców branży motoryzacyjnej. W krajowym sektorze poddostawców działa większość światowych graczy. Wytwarzają oni komponenty zarówno na rynek polski jak i na eksport. Do najważniejszych inwestorów należą: Delphi Polska (6 zakładów), Faurecia (9 fabryk), Lear ( 5 fabryk), TRW (3 zakłady), Valeo (4 zakłady), SEWS (3 zakłady). Silnymi stronami polskiego przemysłu poddostawców jest produkcja silników, wiązek elektrycznych, części tłoczonych oraz części z tworzyw sztucznych.
Centra naukowo-badawcze

Nowym trendem w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce są centra badawczo-rozwojowe. Przez kilka lat jedynym było biuro koncernu Delphi w Krakowie (600 inżynierów). Na początku 2005 roku kolejne dwa międzynarodowe koncerny TRW Automotive ( w Częstochowie) i Remy Automotive (we Wrocławiu) podjęły decyzje o uruchomieniu w Polsce swoich centrów naukowo-badawczych. W najbliższych latach dzięki tym inwestycjom zatrudnienie znajdzie ponad 300 inżynierów.
Zatrudnienie
Według PIM sektor wytwórczy branży motoryzacyjnej zatrudnia co najmniej 117 tys. osób co stanowi w 2005 r. 1,6 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle. Poziom zatrudnienia w

polskim przemyśle motoryzacyjnym jest porównywalny z czeskim (110 tys.) i jest blisko dwukrotnie większy od słowackiego (60 tys. zatrudnionych).
Do największych pracodawców wśród producentów należą: VW-Poznań (6933 pracowników), FAP (3700 pracowników) oraz MAN Star Trucks & Buses (2582 pracowników). Natomiast największymi pracodawcami z branży produkcji komponentów są Delphi Polska (6000 zatrudnionych), Faurecia (4500 zatrudnionych), Lear (4000 zatrudnionych), TRW (3600 zatrudnionych), SEWS (3500 zatrudnionych) i Michelin (3400 zatrudnionych).
Źródło: Polska Izba Motoryzacji
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?