- Mnie to nie dotyczy, ponieważ jeżdżę na całorocznych oponach - twierdzi Tadeusz Nowak, geodeta z Inowrocławia. - Nie potrzebuję nowych i nie muszę też ponosić niepotrzebnych kosztów ich wymiany.
Opony całoroczne? Nie warto
- Całoroczne opony? To mit! - twierdzi Mariusz Mazurkiewicz, serwisant ogumienia w PZMot. w Bydgoszczy. - Jeśli coś jest do wszystkiego to znaczy, że jest do niczego. - Zimówki sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach, mają lepszą przyczepność - dodaje Tomasz Rumowski, wulkanizator w serwisie Mar-Mat w Toruniu. - Letnie, niesłusznie uznawane przez niektórych za całoroczne, ślizgają się po śniegu.
Zobacz też: Opony całoroczne - pozorna oszczędność, większe ryzyko
Opony sezonowe różnią się właściwie wszystkim. Letnie przy niskich temperaturach są zbyt twarde i nie gwarantują odpowiedniej przyczepności nawet na suchym asfalcie.
Zimowe zaś są wyprodukowane z innej mieszanki gumy i nawet przy sporym mrozie zachowują elastyczność i przyczepność. Ich bieżniki mają wyraźniejszą rzeźbę, większe klocki i rowki, co sprawia, że lepiej z nich spływają woda czy błoto pośniegowe. Ponadto łatwiej wgryzają się w śnieg i same się z niego oczyszczają, co w przypadku opon letnich jest niemożliwe.
Dodajmy jeszcze, że samochód wyposażony w zimówki, który jedzie z prędkością 50 kilometrów na godzinę po ubitym śniegu, zatrzymuje się na dystansie 25 metrów. Tymczasem ten sam pojazd na oponach letnich potrzebuje do wyhamowania aż 48 metrów.
Na szczęście coraz więcej kierowców ma świadomość znaczenia opon sezonowych i konieczności ich wymiany, robi to już 75 proc. - Z dnia na dzień rośnie liczba składanych zamówień. Jednak pewnie część kierowców, jak zwykle, zdecyduje się na zakup i wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg - mówi Monika Siarkowska, specjalistka ds. PR w bydgoskiej firmie Oponeo.pl, handlującej ogumieniem przez internet.
Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl
.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}
Szerokość:
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"
Profil:
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
Średnica:
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"
Producent:
dowolny
APOLLO
BARUM
BFGOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DUNLOP
DĘBICA
FIRESTONE
FULDA
GOODYEAR
HANKOOK
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
MABOR
MICHELIN
PIRELLI
SAVA
UNIROYAL
VREDESTEIN
letnie
zimowe
Szukaj opon
Poślizg jest ostrzeżeniem
- Nazywamy ich ślizgaczami. Są to kierowcy, którzy najpierw muszą poślizgnąć się na oblodzonym asfalcie, a dopiero wtedy do nas przyjeżdżają - komentuje Rumowski.
Dodajmy, że koszt takiej usługi to 60-80 zł (koła stalowe) i 70-100 zł (aluminiowe). Najpopularniejsze opony zimowe, czyli „15” kosztują zaś średnio 250 zł, a „16” 385 zł. - Dziś mamy do dyspozycji lepszy sprzęt do wymiany opon, bezinwazyjny, więc nie trzeba ich wymieniać razem z felgami - podpowiada Mazurkiewicz. - Można też przechować u nas letnie. Koszt: 50 zł.
Zimówki lepiej założyć zanim spadnie pierwszy śnieg. Wówczas jazda będzie bezpieczniejsza i uniknie się kolejek w serwisach.
Jak przechowywać opony?
Jeśli nie chcemy wydawać pieniędzy na przechowywanie opon w zakładzie wulkanizacyjnym, możemy schować je u siebie. Musimy jednak spełnić pewne warunki.
Jeżeli na przykład położymy je poziomo, jedna na drugiej, powinno to być suche miejsce. Warto je czymś przykryć i w żadnym przypadku nie wolno na nie nic kłaść.
Jeżeli przechowujemy je pionowo, musimy pamiętać, by średnio raz na dwa miesiące przestawić je, żeby cały czas nie opierały się na jednym punkcie, w przeciwnym razie mogą się odkształcić.
Można też kupić specjalne stojaki na opony, np. w internecie. Najtańsze kosztują ok. 50 zł.
Warto kupić specjalny środek konserwujący. Takie produkty są dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Kosztują 20-30 zł.
Agnieszka Domka-Rybka
Źródło: Pomorska.pl
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?