Rozmowa z zastępcą dyrektora "Eksperci Techmot", Andrzejem Jastrzębskim.
- Wielu polskich kierowców traktuje wymianę ogumienia jako zło konieczne. Poza tym nowe opony są drogie, więc wiele osób decyduje się na zakup używanych. Czy z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to racjonalne?
- Osobiście nie radziłbym kupowania używanych opon z kilku względów. Po pierwsze, ze względu finansowego - opona taka wystarcza średnio na 12 miesięcy eksploatacji, co powoduje, że po tym czasie znów trzeba będzie opony kupować, wcześniej demontować stare i zakładać kolejne oraz wyważać. A to wszystko przecież kosztuje i zmniejsza efekt kupna tańszych opon.
Po drugie, istnieje niebezpieczeństwo, że opona może mieć uszkodzenia wewnętrzne, które ujawnią się w eksploatacji i zmuszą do jej złomowania. Sądzę, że problem ten przestanie istnieć z chwilą zrównania polskich wymagań dotyczących minimalnej głębokości bieżnika (1,6 mm) z wymogami Unii Europejskiej, np. w Niemczech opona musi mieć minimum 3 mm.
- Czy można zmieniać tylko 2 opony? Wiadomo, że szybciej zużywają się opony na osi napędzającej pojazd.
- Można, ale muszą być jednakowe na jednej osi, to znaczy tej samej firmy, o tej samej rzeźbie bieżnika i o takim samym zużyciu. Założenie na jedną oś dwóch różnych opon skutkuje różnymi współczynnikami tarcia czyli innym reagowaniem po obu stronach pojazdu na proces hamowania. W konsekwencji może być zachwiana sterowalność pojazdu w czasie hamowania.
- Jeżeli ktoś jednak decyduje się na zakup używanych opon, na co powinien zwrócić uwagę?
- Na głębokość i równomierność zużycia bieżnika. Bardzo istotny jest stan powierzchni bocznej opony. Nie może być żadnych wybrzuszeń, przecięć i innych uszkodzeń. Na powierzchni wewnętrznej opony nie mogą występować uszkodzenia warstwy izolacyjnej, nie może być objawów pęknięcia jednej lub wielu nitek koloru, jak również stopka opony nie może nosić śladów skaleczeń odsłaniających np. drutówkę. Dwie pierwsze z nich oznaczają tydzień roku, ostatnia - ostatnią cyfrę tegoż roku. Np. 130 oznacza, że opona wyprodukowana została w 13 tygodniu 2000 roku.
- Czy możemy przypomnieć, dlaczego warto używać opon zimowych i kiedy je należy zakładać?
- Mieszanki z których są wykonane opony zimowe posiadają właściwości zapewniające odpowiednią elastyczność i odpowiedni współczynnik przyczepności w niskich temperaturach, czego w tych temperaturach nie gwarantują opony letnie. Producenci zalecają zmianę ogumienia letniego na zimowe, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C. Efektem praktycznym zmiany ogumienia, jest ewidentnie lepsze prowadzenie się pojazdu i krótsza droga hamowania w warunkach zimowych.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”