Opony. Te błędy popełnia wielu kierowców

Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Wyjeżdżając samochodem, zwłaszcza w dłuższą trasę, trzeba sprawdzić stan ogumienia. Nie chodzi przy tym tylko o głębokość bieżnika.

Wielu kierowców zapomina, że niewielki styk opony z nawierzchnią to jedyna powierzchnia, przez którą samochód ma kontakt z jezdnią. Poprzez te niewielkie obszary przenoszona jest zarówno siła napędowa jak i siła hamowania a także utrzymywana jest stabilność pojazdu w zakrętach. Trzeba zatem zadbać, by przyczepność na tych obszarach była maksymalnie wysoka i gwarantowała bezpieczną jazdę.

Podstawowy parametr ogumienia to oczywiście głębokość bieżnika. Minimalna, dopuszczalna przez Kodeks Drogowy wynosi 1,6 mm, ale praktyce jest to zbyt mało. Przy tak płytkim, albo jeszcze płytszym bieżniku opona będzie się dobrze spisywać tylko na suchym asfalcie. Jeśli spadnie deszcz poczujemy się jak na lodzie. Ogromnym zagrożeniem będą też kałuże, bowiem opony nie będą w stanie wypompować wody spod protektora. Zbyt mocno zużyte opony trzeba bezwarunkowo wymienić. Nie jeździjmy na ogumieniu, które ma bieżnik płytszy niż 3 mm.

Nie użytkujmy też opon z uszkodzeniami mechanicznymi. Pęknięcia i wybrzuszenia skutkują często rozerwaniem opony. Niezwykle ważne jest również utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w ogumieniu. Zalecenia producenta w tym względzie są dostępne zarówno w instrukcjach obsługi samochodów, w katalogach którymi dysponują markety samochodowe oraz w specjalnych tabelach, wywieszonych w warsztatach wulkanizacyjnych. Tylko przy odpowiednim ciśnieniu powierzchnia styku opony z jezdnią ma optymalne rozmiary. Zbyt słabo napompowana opona „pracuje” tylko obrzeżami bieżnika, centralna jego część jest wklęsła i nie zapewnia przyczepności. Gdy oponę napompujemy zbyt mocno to bieżnik będzie się stykał z nawierzchnią tylko w centralnej części.

Pompowanie ponad miarę to niestety często spotykany błąd. Tak postępujący kierowcy chcą zmniejszyć opory toczenia, a w konsekwencji obniżyć zużycie paliwa. Nie wolno tego robić, każde odstępstwo od zaleceń producenta to zagrożenie bezpieczeństwa, a przy okazji nadmierne zużycie ogumienia. Trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza przy dłuższych wyjazdach i urlopowych wojażach w upalne dni. W takich warunkach opony pracują szczególnie ciężko.

Zobacz także: Jak dbać o opony?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie