Opony na wiosnę

Redakcja
Z oponami jest jak z butami. Jeśli ktoś się uprze, może przez cały rok chodzić w tych samych, ale komfort i wygoda pozostawiają wówczas wiele do życzenia.

Podobnie sytuacja wygląda z ogumieniem w samochodzie.

 

Większość obecnie produkowanych opon jest przeznaczona tylko na określony sezon. Opony zimowe przystosowane są do niskich temperatur. W lecie, gdy temp. asfaltu sięga 30, a nawet 40 st.C, taka opona zużywa się bardzo szybko, więc na następny sezon na pewno nie będzie się nadawać.

Opony na wiosnę

 

Ponadto wydłuża się droga hamowania i pogarsza jakość prowadzenia samochodu, gdyż opona jest zbyt miękka. Ponadto "zimówka" hałasuje bardziej niż letnia.

Opony zimowe należy zmienić, jeśli średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7 st.C. Natomiast w przypadku twardszych, letnich opon niskoprofilowych warto poczekać z wymianą, aż temperatury będą wynosić około 10 st.C.

 

Wymiana opon powinna być poprzedzona oględzinami ich stanu. Jeśli głębokość bieżnika wynosi poniżej 2 mm, nie warto ich zakładać, gdyż na pewno nie uda się przejeździć całego sezonu. Również pęknięcia i wybrzuszenia dyskwalifikują ogumienie z dalszej eksploatacji. Wymiana opon jest też okazją do sprawdzenia wyważenia, nawet jeśli przekładamy całe koła.

Od jakości opony zależy, czy będzie ona w stanie przenieść wszystkie obciążenia.

 

Powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi jest wielkości kartki pocztowej. To bardzo mało, biorąc pod uwagę działające siły. Zatem, aby opona zapewniała odpowiednią przyczepność, musi być wysokiej jakości.

 

Nawet najlepszy układ napędowy i zawieszenie uzbrojone w ESP nie uchroni przed wypadkiem, jeśli ostatnie ogniwo, czyli opony, będzie kiepskie. Dysponując ograniczoną gotówką, warto więc zrezygnować z zakupu aluminiowych felg na rzecz lepszych opon.

 

Na rynku jest duży wybór ogumienia i każdy powinien znaleźć opony odpowiadające swoim możliwościom finansowym. Najlepiej od razu kupić komplet takich samych opon, bo wtedy auto będzie się właściwie zachowywało na drodze. Zakup opon bieżnikowanych nie jest dobrym rozwiązaniem. Ich trwałość jest niższa niż nowych, trudniej je wyważyć.

 

Istotne jest właściwe ciśnienie powietrza w oponie. Gdy jest ono zbyt wysokie, środkowy pas bieżnika szybko ulega wytarciu. Opona przepompowana staje się twarda, co zmniejsza komfort jazdy i wpływa na zużycie elementów zawieszenia. Gdy w ogumieniu ciśnienie jest za niskie, opona styka się z nawierzchnią tylko zewnętrzną stroną bieżnika, która niszczy się w przyspieszonym tempie.

 

Do tego dochodzi niestabilność auta podczas jazdy na wprost oraz opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą. Nie bez znaczenia jest też wzrost zużycia paliwa - opona niedopompowana w 20 proc. powoduje zmniejszenie o 20 proc. ilości kilometrów przejechanych przy wykorzystaniu tej samej ilości paliwa.

 

Ceny opon warto sprawdzić w sklepach internetowych, bo mogą być tańsze nawet o kilkanaście procent niż w specjalistycznych serwisach.

 

Warto wiedzieć

 

Głębokość bieżnika
ma zasadniczy wpływ na szybkość odprowadzania wody i długość drogi hamowania. Zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm wydłuża drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 10 m.

 

Indeks prędkości
określa maksymalną prędkość, z jaką może jechać samochód wyposażony w dane opony. W sposób pośredni informuje także o zdolności opony do przenoszenia mocy rozwijanej przez silnik samochodu. Jeżeli samochód został fabrycznie wyposażony w opony o indeksie np. V (maksymalna prędkość 240 km/h), a kierowca jeździ wolniej i nie rozwija tak wysokich prędkości, to nie można zakładać tańszego ogumienia o indeksie prędkości T (do 190 km/h). Moc samochodu wykorzystywana jest przy ruszaniu, a w szczególności przy gwałtownym wyprzedzaniu i konstrukcja opony powinna to uwzględniać.

 

Zawór
, popularnie zwany wentylem, odgrywa istotną rolę w szczelności koła. W czasie jazdy poddawany jest on działaniu siły odśrodkowej, co przyczynia się do jego stopniowego zużycia. Dlatego warto wymieniać zawór przy okazji zmiany opony.

 

 

Przechowywanie opon

 

Aby opony zimowe przetrwały do następnego sezonu w dobrej kondycji, muszą być odpowiednio przechowywane. Pierwszą czynnością jest dokładne umycie opon (i felg), aby usunąć sól i zanieczyszczenia po sezonie zimowych. Po wysuszeniu można złożyć je w ciemnym, suchym i niezbyt ciepłym pomieszczeniu, z dala od smarów, olejów i paliw. Opony bez felg należy składować na stojąco, natomiast całe koła trzeba ułożyć w stos. Jeśli nie mamy miejsca na przechowywanie opon, możemy je zostawić za niewielką opłatą w serwisie oponiarskim.

 

Jak przedłużyć żywotność opony?

 

- dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach

- nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie

- nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności

- nie przeładowywać pojazdu

- ostrożnie najeżdżać na krawężniki

Opony na wiosnę

- dbać o właściwą geometrię zawieszenia

 

Rodzaje bieżników

 

Symetryczny
- bieżnik jest stosowany przede wszystkim w tańszym ogumieniu i przy oponach o niewielkich średnicach i mających niezbyt

Opony na wiosnę

dużą szerokość. Kierunek montażu takiej opony nie ma większego znaczenia dla jej właściwej eksploatacji.

 

 

 

Kierunkowy
- bieżnik stosowany powszechnie w oponach zimowych i letnich. Szczególnie przydatny na mokrej nawierzchni. Cechą charakterystyczną jest wyraźna kierunkowa rzeźba bieżnika, a właściwy montaż ułatwiają znaki wytłoczone na boku

Opony na wiosnę

opony.

 

 

 

Asymetryczny
- bieżnik stosuje się zwłaszcza w szerokich oponach zarówno zimowych, jak i letnich. Cechą szczególną jest zupełnie inny bieżnik na dwóch połówkach opony. Taka kombinacja ma zapewniać lepszą przyczepność do nawierzchni.

 

Co mówią przepisy

 

- Zabrania się montowania opon o różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi.

 

- Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia zamontowanie na samochodzie koła zapasowego, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, jeżeli koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu

 

- Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do maksymalnego nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu (parametry te są określone przez producenta danego modelu samochodu i nie dotyczą prędkości ani obciążeń, z jakimi podróżuje kierowca)

 

- Pojazd nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm

 

- Pojazd nie może być wyposażony w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających konstrukcję wewnętrzną

 

- Pojazd nie może być wyposażony w opony kolcowane

 

- Koła nie mogą wystawać poza obrys błotnika

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie