Opony na wakacjach

(ms)
Właśnie nadszedł okres urlopowy. Przed wyjazdem zaprzątamy sobie głowę tym, co zabrać do ubrania, pływania, jedzenia, siedzenia i długo by tak można było wymieniać. Jednak nie zawsze zastanawiamy się nad wytrzymałością naszego samochodu.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni radzą
Czy aby na pewno będzie w stanie udźwignąć cały nasz wakacyjny ekwipunek? 
Badanie ogumienia w naszym aucie możemy przeprowadzić w wyspecjalizowanym warsztacie lub we własnym zakresie - w drugim przypadku musimy jednak pamiętać o podstawowych, ale jednocześnie najważniejszych zasadach badania. Wykonanie ich przez osobę z małym doświadczeniem nie powinno zająć więcej niż 20-30 minut.
 
1. Opony w naszym aucie powinny mieć minimalną głębokość bieżnika - 3.0 mm. Chociaż prawo o ruchu drogowym dopuszcza minimalną głębokość bieżnika 1.6 mm, to jednak przy tej głębokości bieżnika skuteczność odprowadzania wody spod opon jest wręcz minimalna; nie mogą mieć żadnych pęknięć czy bąbli widocznych gołym okiem lub wyczuwalnych po przesunięciu ręką po powierzchni lub bieżniku opony. Nie mogą być również zbyt stare, gdyż mieszanka, z której są skonstruowane utlenia się i z boku opony widać jakby mikropęknięcia ("pajęczyna") świadczące o tym, że guma straciła swoje właściwości, a w tym wytrzymałość.
2. Należy sprawdzić ciśnienie w ogumieniu. Ważne, aby dokonać pomiaru "na zimno", czyli w momencie, kiedy samochód stał minimum godzinę. Dodatkowo jeżeli w podróż ruszamy w pełni zapakowanym samochodem, należy zwiększyć ciśnienie w kołach według zaleceń producenta zawartych w instrukcji obsługi samochodu. Ciśnienie należy również sprawdzić o kole zapasowym.
3. Koła należy wyważyć. Dobrze jest także sprawdzić ustawienie geometrii kół oraz stan hamulców, płynu hamulcowego i stan zawieszenia (amortyzatory, wahacze). Dodatkowo należy sprawdzić, czy zużycie bieżnika jest równomierne.
4. Nie należy także przeładowywać samochodu. Każde auto ma swoją ładowność, czyli masę  jaką można obciążyć samochód. Pamiętajmy, że obejmuje ona zarówno masę bagażu, jak i podróżnych. Samochód w pełni załadowany nawet na nowych oponach i na suchej nawierzchni będzie miał dłuższą drogę hamowania, niż w codziennej eksploatacji.
5. Jazda na oponach zimowych w lecie jest niewskazana z kilku względów. Po pierwsze opona zimowa jest zbudowana z bardziej elastycznej mieszanki niż opona letnia, a w związku z tym o wiele szybciej się zużywa oraz jest mniej stabilna w zakrętach. Opony zimowe od letnich różnią się nie tylko składem mieszanki czy rzeźbą bieżnika, których konstrukcja ma ogromy wpływ na przyczepność auta do nawierzchni, ale również oporem toczenia oraz cichobieżnością.
6. Dobry stan opony w przyczepach campingowych i bagażowych ma nie mniejsze znaczenie niż w samym aucie. Opony w przyczepie mogą być na pierwszy rzut oka w idealnym stanie, ale jeżeli mają kilka lat to mogły już się zestarzeć i wtedy należy je wymienić.
Wszystkie te czynniki wpływają na bezpieczną eksploatację samochodu podczas podróży. Jeśli więc badanie opony nie wypadnie pozytywnie, czyli któryś z omawianych elementów nie spełnia oczekiwań warto zainwestować w nowy komplet opon.
Zasadę przeglądu samochodu powinniśmy zastosować w szczególności przed podróżą za granicę. Oczywiście odpowiednio wcześniej możemy zapoznać się ze specyficznymi przepisami i zwyczajami panującymi na drogach: lewostronny ruch w Wielkiej Brytanii, niejednolite zasady parkowania we Francji i Hiszpanii, płatne drogi w Hiszpanii oraz całoroczna jazda na światłach na Węgrzech.

Andrzej Jastrzębski,
z-ca Dyrektora Oddziału Warszawskiego Spółki
Eksperci Techniczno Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy PZM" S.A.,
rzeczoznawca certyfikowany.

Największym wrogiem kierowców, ale również i dróg jest miękki asfalt, który podczas upałów odkształca się trwale pod kołami samochodów, szczególnie dużej ładowności, tworząc koleiny. Tak więc podczas wakacyjnej aury każdy kierowca powinien zadbać o ogumienie swojego samochodu bardziej niż o własne buty. Od tego zależy bezpieczeństwo podczas podróży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty