Kiedy zmieniać opony? Najważniejsza jest temperatura
Ogólna zasada mówi, że powinniśmy wstrzymać się z wymianą opon aż do momentu, gdy średnia temperatura dobowa zacznie wynosić 7 (lub więcej) stopni Celsjusza, żeby uniknąć sytuacji, w której wrócą przymrozki. Lepiej, więc być na bieżąco z prognozą pogody, gdyż chwilowe ocieplenie nie gwarantuje znaczącej zmiany temperatury nawierzchni.
Warto pamiętać też o kontrolowaniu daty produkcji opon, ponieważ nie zaleca się użytkowania jednego kompletu dłużej niż przez okres 8 lat. Po tym czasie mieszanka gumowa starzeje się i traci swoją sprężystość, bez względu na to w jaki sposób ją przechowujemy. Data produkcji znajduje się na oponie i można ją sprawdzić samodzielnie - dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, natomiast cztery ostatnie rok, w jakim została ona przeznaczona do użytku. Oczywiście jeśli intensywnie eksploatujemy auto opony mogą zużyć się w znacznie krótszym czasie.
Opony zimowe latem. Co mówią przepisy?
Opony muszą mieć minimum 1,6 mm głębokości bieżnika. Nie ma jednak prawa, które nakazywałoby stosowanie zimą opon zimowych, a latem tylko opon letnich. Z punktu widzenia prawa nie ma więc przeciwwskazań, aby latem jeździć na oponach letnich.
Opony zimowe latem. To trzeba wiedzieć
Opony zimowe mają bardziej miękką gumę, dzięki czemu w niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Ta cecha, która zimą jest zaletą, staje się dużą wadą latem, kiedy temperatury rozgrzanej jezdni osiągają 50-60ºC i więcej. Wtedy przyczepność opony zimowej drastycznie maleje. Zimówki nie są przystosowane do letnich warunków pogodowych!.
Jeśli kierowca posiada opony zimowe w dobrym stanie i korzysta z nich w temperaturze przekraczającej 20 stopni Celsjusza, jest to nieopłacalne. Opony zimowe w lato bardzo szybko się zużywają i niszczą. W takich warunkach typowe zimówki zwiększają także zużycie paliwa.
Trzeba mieć także na uwadze, że korzystanie z zimówek także w letnich miesiącach sprawi, że mogą być one już mocno wyeksploatowane.
Opony zimowe latem a bezpieczeństwo
Automobilklub ADAC po przeprowadzonych testach stwierdził, że opony zimowe w warunkach letnich gorzej hamują niż letnie. Dodatkowo im mniej zużyte opony zimowe, tym dłuższa droga hamowania w warunkach letnich – i odwrotnie.
Podczas jazdy na zimówkach w warunkach letnich zwiększa się długość drogi hamowania, samochód traci sterowność na zakrętach i zmniejsza się komfort prowadzenia auta. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich! To cztery długości samochodu. Nietrudno domyślić się, że opony letnie zatrzymałyby samochód przed przeszkodą, w którą na zimowych oponach uderzyłby on z całym impetem.
Opony zimowe latem. Kiedy to może mieć sens?
Jeśli zimówki mają 4 mm bieżnika lub mniej, korzystanie z nich latem można uzasadnić. Dzieje się to jednak kosztem wydłużenia drogi hamowania i obniżenia stabilności pojazdu.
Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Należy jednak pamiętać, że całoroczne gumy zawsze będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku. Nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre jak najlepsze zimowe.
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?