Opony całoroczne – pozorna oszczędność, większe ryzyko

redakcja.regiomoto
o
o
Niewielu kierowców rezygnuje dziś z opon letnich i zimowych, na rzecz całorocznych. Zdaniem fachowców to dobry trend, bo tego typu ogumienie nie zapewnia należytego bezpieczeństwa ani zimą, ani latem.
o
o

O ile jeszcze na początku lat 90-tych opony całoroczne kupowała zdecydowana większość polskich kierowców, dzisiaj sprzedawcy powoli wycofują je z oferty. Powód jest prosty – w sklepach motoryzacyjnych i zakładach wulkanizacyjnych coraz trudniej znaleźć klienta na opony wielosezonowe.

REKLAMA
Opony regiomoto.pl - opony i felgi samochodowe, sklep internetowy

Nie odprowadzają śniegu

Tadeusz Jaźwa, właściciel zakładu wulkanizacyjnego w Rzeszowie podkreśla, że tylko kilka procent jego klientów kupuje ogumienie całoroczne. On sam odradza taki zakup, bo – jak mówi – takie opony nie są ani bezpieczne, ani tańsze.

- Kiedy kilka lat temu miałem problemy z wyhamowaniem na suchej nawierzchni i omal nie doprowadziłem do kolizji, definitywnie się z nimi pożegnałem – opowiada wulkanizator.

Opony wielosezonowe łączą w sobie cechy gum letnich i zimowych. Większość producentów stosuje w nich letni bieżnik oraz uniwersalną mieszkankę gumową, nieco większą ilością krzemu i silikonu, które stosuje się do produkcji zimówek. Efekty niestety są dalekie od oczekiwań.

- Latem kierowca jest narażony na dłuższe hamowanie, a zimą cienko nacięty bieżnik nie odprowadza z opony śniegu – wyjaśnia Jaźwa.

Wcale nie jest taniej

Kierowcy decydując się na zakup opon całorocznych szukają oszczędności. Piotr Wąs ze sklepu motoryzacyjnego SZiK w Rzeszowie przekonuje, że to błąd. Owszem po założeniu wieloseznówek, nie trzeba kupować drugiego kompletu opon. Ale jeździ się na nich przez cały czas, a na letnich i zimówkach tylko przez kilka miesięcy w roku. Wielosezonówki zużywają się więc zdecydowanie szybciej.

- Jak podliczymy koszty, wyjdzie na to samo, a kwestia bezpieczeństwa przemawia zdecydowanie na korzyść opon sezonowych – podsumowuje Piotr Wąs.

Tomasz Kuchar, czołowy polski rajdowiec, właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy:

- Dla mnie sprawa jest oczywista. Każdy kierowca powinien mieć dwa komplety opon – zimowy i letni. Opony produkowane na konkretny sezon wykonuje się z mieszanki zapewniającej dobrą przyczepność w określonych warunkach. Ogumienie całoroczne nigdy nie zagwarantuje kierowcy takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony sezonowe. Przestrzegam też przed jazdą w zimie na oponach letnich. Pamiętajmy, że w niskich temperaturach ich guma szybko robi się twarda jak drewno. A to wydłuża drogę hamowania. Liczne testy dowodzą, że przy prędkości 50 km/h różnica na korzyść zimówek to ok. 25 metrów. Jak ważne jest to chociażby w zatłoczonym mieście, chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć.

Przykładowe ceny popularnych opon w rozmiarze 205/55/16

Zimowa/Letnia/Całoroczna
Dunlop: 390-560 zł/300-350 zł/360-380 zł
Pirelli: 410-650 zł/320-490 zł/320 zł
Good Year: 390-540 zł/300-366 zł/380-430 zł

Bartosz Gubernat
Fot. Bartosz Gubernat

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty