Według producenta system jest skuteczny w 97 proc. przypadków przebić czoła opony o średnicy mniejszej niż 4,7 mm.
Samochodem na oponach Kleber Protectis bez obawy można przejechać po płycie z gwoździami. Fot. Witold Blady |
Można więc przyjąć, że opony Protectis są odporne na przebicie np. dużym gwoździem. Co ważne, po przebiciu nie trzeba jej wymieniać czy oddawać do naprawy. Nie mniej istotne jest bezpieczeństwo - do ponad 1/3 przypadków przebicia i gwałtownego spadku ciśnienia dochodzi w czasie jazdy, a jak może to być niebezpieczne nie trzeba chyba nikogo przekonywać.
Kleber Protectis jest klasyczną oponą, wewnątrz której umieszczono specjalną, samouszczelniającą się gumę o konsystencji żelu. Guma jest rozłożona równomiernie po wewnętrznej stronie bieżnika i utrwalona w procesie obróbki cieplnej, podczas wytwarzania opony. Kiedy koło zostaje napompowane, ciśnienie powietrza dociska gumę do wewnętrznej ścianki opony. Mechanizm ochrony przed przebiciem wykorzystuje dwa efekty naturalnie występujące w każdym kole - wysokie ciśnienie powietrza i siłę odśrodkową w czasie ruchu obrotowego. W momencie przebicia bieżnika opony, guma o płynnej konsystencji otacza szczelnie przedmiot powodujący to przebicie, nie dopuszczając do utraty ciśnienia powietrza. Jeśli przedmiot wypadnie, samouszczelniająca się substancja zatyka otwór. W ten sposób zapobiega spadkowi ciśnienia.
Kleber Protectis pasuje do istniejących obręczy, a zamontowanie jej w samochodzie nie wymaga żadnych szczególnych działań. Jedyne co należy zrobić po przebiciu, to wyciągnąć gwoźdź z opony. Usuwając przedmiot, który uszkodził oponę, ogranicza się powiększanie otworu. Za tym idzie wcześniejsze uszczelnienie opony na całej grubości ścianki, co zwiększa jej trwałość. Jednak nawet jeśli tego nie zrobimy, w momencie gdy gwóźdź wypadnie z opony, samouszczelniający się żel wypełni powstałą dziurę. Kierowca może nawet nie wiedzieć, że właśnie uniknął kłopotliwej wymiany koła.
Sprawdzanie opon po przejeździe przez płytę z gwoździami - ciśnienie bez zmian . Fot. Witold Blady |
Nowa opona Kleber Protectis jest opracowana z myślą o rynku wymiany. Gama rozmiarów pokrywa 45 proc. rynku letnich opon. Kleber Protectis jest dostępna w 18 rozmiarach o średnicy osadzenia od 14 do 16 cali, z indeksem prędkości T (maksymalna prędkość do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h). Opona Kleber Protectis jest produkowana z trzema różnymi wersjami rzeźby bieżnika, w zależności od rozmiaru i indeksu prędkości. Rzeźba bieżnika opon o największych rozmiarach oraz indeksie prędkości V jest wzorowana na innej oponie Kleber, przeznaczonej do samochodów o najwyższych osiągach - Dynaxer DR. Wersje o średnich rozmiarach i indeksie prędkości H mają bieżnik wzorowany na oponie Dynaxer HP. Protectis o najmniejszych rozmiarach oraz indeksie prędkości T jest wzorowany na modelu Viaxer. Nowa, odporna na przebicie opona jest droższa od "zwykłych" opon Kleber o około 15 proc.
Kleber organizuje w całym kraju pokazy nowych opon, gwoździem programu jest oczywiście prezentacja odporności na przebicie, podczas przejazdu po specjalnie przygotowanych listwach z gwoździami. Można także przekonać się o skuteczności systemu na własne oczy korzystając z urządzenia do wbijania gwoździ. Jeśli komuś uda się przebić oponę Protectis w ten sposób, by zeszło z niej powietrze otrzyma nagrodę.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?