Obydwa mają identyczną pojemność skokową 1598 cm3. Zostały zaprojektowane od podstaw. Od nich zaczyna się wielka

wymiana silników u Opla. Do 2016 r. pojawią się trzy nowe rodziny jednostek napędowych, liczące łącznie 13 silników benzynowych i Diesla.
Silniki 1,6 należą do nowoczesnych jednostek napędowych, poddanych „downsizingowi”. Przy stosunkowo małej pojemności odznaczają się bardzo dobrymi osiągami. Wersja benzynowa 1,6 SIDI Turbo rozwija moc 170 KM, Diesel 1,6 CDTI – 136 KM. Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący i wynosi odpowiednio 280 i 320 Nm. Jednocześnie producent zapewnia, że zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla spadły nawet o 15% w porównaniu z wcześniej stosowanymi silnikami o zbliżonej mocy.
Obecnie produkowana Zafira Tourer zadebiutowała w 2011 roku na wystawie we Frankfurcie nad Menem. Proponowana jest w wersji pięcio- i siedmioosobowej. Nowoczesna sylwetka z ciekawymi akcentami stylistycznymi, np. „bumerangami” obejmującymi reflektory i gniazda świateł przeciwmgielnych kryje obszerne, wygodne wnętrze. Niezależnie od wersji wyposażenia, w środku szybko można się odnaleźć ze wszystkimi przedmiotami obciążającymi ręce i kieszenie. Schowki zaspokajają podstawowe potrzeby człowieka spragnionego i stelefonizowanego, a wystrój ma pewne znamiona luksusu. Im bogatsza odmiana, tym ich więcej. Do ciekawych dodatków należy konsola środkowa FlexRail, która pozwala zmieniać pozycję podłokietnika i zagłębienia na kubek oraz bagażnik rowerowy FlexFix zintegrowany z tylnym zderzakiem. Jednobryłowa sylwetka z mocno wysuniętymi, szerokimi

słupkami z przodu zapewnia kierowcy nieco ograniczone pole widzenia, typowe we współczesnych samochodach. Dużą pomocą są lusterka wsteczne na drzwiach. Dzięki powiększonemu w stosunku do poprzedniego modelu rozstawowi osi, komfort jazdy jest jeszcze wyższy, również w drugim rzędzie.
Silnik benzynowy 1,6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) Turbo ma, jak wskazuje nazwa, bezpośredni wtrysk paliwa. Blok cylindrów wykonano z żeliwa. Dwuczęściowa skrzynia korbowa opiera się w dolnej części na łożu ze stopu aluminium. Pozwoliło to obniżyć masę silnika. Rozrząd napędzany jest łańcuchem z bezobsługowym, hydraulicznym napinaczem. Konstruktorzy zastosowali pojedynczą turbosprężarkę zintegrowaną z kolektorem wydechowym. Dzięki temu zespół ten ma niewielkie wymiary i jest łatwiejszy do produkcji. Turbosprężarka działa najbardziej efektywnie w niskim zakresie obrotów silnika, gdy benzynowa jednostka najbardziej potrzebuje pomocy.
Benzynowy 1,6 SIDI Turbo występuje ze skrzynkami 6-biegowymi: ręczną, która stanowi nowość oraz automatyczną. Przekładnia ręczna ma krótszy niż poprzednio skok dźwigni i wymaga użycia mniejszej siły do zmiany biegu.
Manualna skrzynia jest montowana również z najnowszym dieslem 1,6 CDTI. W tym wariancie „automat” jest niedostępny. Nowy silnik zastępuje jednostki o pojemności 1,7 i 2 l i robi to dobrze. Jest wykonany w całości z aluminium: od głowicy, poprzez blok, do skrzyni korbowej. Aluminiowe są również tłoki. Zaoszczędzono dzięki temu 20 kg. Opel po raz pierwszy zdecydowała się na użycie aluminium do budowy bloku jednostki wysokoprężnej. Diesel zasilany jest szyną common rail. Wtryskiwacze podają paliwo nawet w dziesięciu porcjach na cykl pracy, pod ciśnieniem maksymalnie 2000 bar. Czujniki

zintegrowane ze świecami żarowymi rejestrują przebieg procesu spalania i stosownie do niego regulowana jest praca wtryskiwaczy. Wałki rozrządu napędzane są łańcuchem. Silnik wspomaga turbosprężarka o zmiennej geometrii i maksymalnym ciśnieniu doładowania 1,7 bar, wyposażona w intercooler. Aby diesle spełniał normę emisji spalin Euro 6, układ wydechowy został wyposażony w katalizator SCR, który eliminuje tlenki azotu za pomocą wodnego roztworu mocznika, sprzedawanego jako AdBlue. Wlew płynu jest obok wlewu paliwa. AdBlue dostępne jest na wielu stacjach benzynowych oraz u dilerów Opla.
Konstruktorzy dołożyli starań, aby kultura pracy obu nowych silników była wysoka. W Zafirze Tourer jednostki napędowe mają sporo do roboty. Auto nie jest lekkie. Z maksymalnym obciążeniem zbliża się do 2,4 t. Osiągi silników 1,6 okazują się wystarczające, a dźwięk na wysokich obrotach całkiem przyjemny. Wyróżnia się szczególnie benzyna, o „rasowym” odgłosie. Inżynierom udało się sprowadzić do wspólnego mianownika sposób pracy jednostki benzynowej i wysokoprężnej. Typowy dla jednostek o zapłonie iskrowym, słaby „dół” został w znacznej mierze zniwelowany, a chętny w niskim zakresie obrotów diesel zachowuje werwę dłużej niż do tej pory. Ma twardsze brzmienie niż benzyna, ale jak na diesla pracuje miękko.
Nowe silniki są stopniowo wprowadzane również do Astry i Cascady.
Wybrane dane techniczne Opla Zafiry z nowymi silnikami:
Marka/model | Opel Zafira Tourer Enjoy 1,6 SIDI Turbo | Opel Zafira Tourer Enjoy 1,6 CDTI |
Cena (zł) | 100 150 | 103 250 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | |
Liczba miejsc | 5 | |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4656/1884/1685 | |
Rozstaw kół: przód/tył | 1577/1577 | |
Rozstaw osi (mm) | 2760 | |
Masa własna (kg) | 1664 | 1701 |
Pojemność bagażnika (l) | 710-1860 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | ||
Moc (KM) przy obr./min | 170 przy 6000 | 136 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 280 przy 1650-4250 | 320 przy 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 193 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,6 | 4,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 154 | 109 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?