Wszyscy rywale oferują 5 miejsc (wyjątkiem jest 6-osobowy Fiat Multipla), podczas gdy zbudowany na bazie Astry minivan Opla może zmieścić aż siedmiu pasażerów.

Inna sprawa, że dwaj "dodatkowi" pasażerowie podróżują w znacznie mniej komfortowych warunkach niż pozostali, raptownie zmniejsza się także pojemność bagażnika. Faktem jednak pozostaje, że Zafira jest jedynym siedmioosobowym autem w segmencie C. Co ważne, dodatkowe fotele są pomysłowo schowane w podłodze. Dzięki temu, w każdej chwili możemy zabrać na pokład nadprogramowych pasażerów.
Rodzinne podobieństwo do Astry jest aż nadto widoczne. Mniej wprawny obserwator może nawet oba auta pomylić, zwłaszcza gdy widzi samochód z przodu. Nadwozie Zafiry jest jednak znacznie wyższe niż w Astrze kombi, charakterystyczna jest także opadająca dość stromo maska silnika, tworząca niemal jedną linię z przednią szybą.
Zafira z silnikiem DTI jest oferowana w dwóch odmianach wyposażenia - Comfort i Elegance. W pierwszej znajdziemy dwie poduszki gazowe, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, system kontroli trakcji, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Model Elegance jest droższy o niemal 3000 zł, w zamian otrzymujemy aluminiowe felgi, elektrycznie opuszczane szyby także z tyłu, komputer pokładowy i boczne airbagi. Dopłaty wymagają skórzana tapicerka, tempomat, uchylany dach, kurtyny gazowe i system ESP.
Zafira jest autem komfortowym, zwolennicy twardych jak deska aut będą więc raczej minivanem Opla rozczarowani. Nam jednak takie zestrojenie zawieszenia przypadło do gustu, a zaliczony podczas jednej z podróży test łosia jeszcze utwierdził nas w tym przekonaniu. Jedyne, co wymaga w Zafirze DTI przyzwyczajenia, to nieco większa niż w modelach benzynowych skłonność do podsterowności. Na szczęście łatwo ją opanować, poza tym pojawia się przy naprawdę szybkiej jeździe.
Wnętrze
Choć znajdziemy tu bardzo wiele elementów znanych z Astry czy innych modeli Opla, deska rozdzielcza ma inny kształt. Charakterystyczne są zwłaszcza wloty powietrza nad konsolą środkową. Kierownica z Astry ma niestety jej główną wadę - bardzo niewygodnie umieszczone przyciski klaksonu, plus za to należy się projektantom za pomysłowe przyciski sterujące radiem. Materiały są niezłej jakości, szkoda jednak, że większość użytych tworzyw jest w czarnym kolorze. Szarości mogłyby nieco ożywić smutne wnętrze.
Nadwozie
O podobieństwie do Astry kombi pisaliśmy już, pora wymienić różnice. O ile uniwersalna wersja Astry ma 151 cm wysokości, to Zafira jest o 12 cm wyższa. I tę różnicę można bardzo szybko zauważyć wsiadając do auta. Wprawdzie przestrzeń nad głową pozostaje niewykorzystana, ale dzięki niej całe auto wydaje się bardziej przestronne. Auto ma niemal taką samą długość jak Astra kombi, jeśli nie wykorzystujemy dodatkowych dwóch siedzeń, bagażnik Zafiry jest wyraźnie większy. Uroku dodają relingi dachowe, bardzo łatwo na nich zamontować bagażnik na narty czy rowery.
Silnik
Pod maską testowanego auta znalazł się czterocylindrowy silnik wysokoprężny, o pojemności 2 litrów i mocy 100 KM. Ma on system bezpośredniego wtrysku paliwa, nie zdecydowano się na tak ostatnio popularny system common rail. 100 KM w aucie ważącym niemal 1500 kg to niezbyt wiele, Zafira DTI nie ma więc oszałamiających osiągów. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 14 sekund, z prędkością maksymalną jest już lepiej - 175 km/h. Na odmianę DTI decydują się kierowcy, którzy większą niż do osiągów wagę przywiązują do zużycia paliwa. Zafira jest rzeczywiście oszczędna, podczas testu rzadko zużywała więcej niż 7,5 l oleju napędowego na 100 km. A jeździliśmy naprawdę dynamicznie.
Zafira jest ciekawą propozycją dla osób poszukujących minivana. Jej wielką zaletą są dwa dodatkowe fotele, ukryte pomysłowo w podłodze. Jest także bardzo bogato wyposażona, wyższa niż u pięcioosobowych konkurentow cena jest więc usprawiedliwiona.
Opel Zafira DTI a konkurencja
Model | Opel Zafira | Renault Scenic | Citroen Xsara Picasso |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 8 | 8 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1995 | 1870 | 1997 |
Moc maks. (KM) | 101 | 105 | 90 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 230 | 230 | 205 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/B |
Średnica zawracania (m) | 11,2 | 11,4 | 11,5 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 150* | 410 | 550 |
Długość (mm) | 4317 | 4170 | 4276 |
Szerokość (mm) | 1742 | 1700 | 1751 |
Wysokość (mm) | 1634 | 1680 | 1625 |
Rozstaw osi (mm) | 2694 | 2580 | 2760 |
Masa własna (kg) | 1485 | 1290 | 1300 |
Ładowność (kg) | 600 | 550 | 550 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 177 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 14 | 12,7 | 14,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,4 | 7,7 | 7 |
Poza miastem | 5,5 | 4,9 | 4,6 |
Średnie | 6,6 | 5,9 | 5,5 |
* - z siedmioma pasażerami, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, M - skrzynia manualna
Wyposażenie
Model | Zafira Elegance | Scenic Alize | Xsara Picasso SX |
Cena (zł) | 86 800 | 71 900 | 77 300 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | O | O |
S - standard, O - opcja

Remont drogi, chodnika i ścieżki rowerowej w Chorzelowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?