Druga generacja rodzinnego minivana Opla kusi nowoczesnymi rozwiązaniami i uniwersalnym wnętrzem. Z 200-konnym silnikiem jest na dodatek bardzo szybka.
Pierwsza Zafira pojawiła się na rynku w 1999 roku i została sprzedana w liczbie ponad 1,4 mln egzemplarzy. Był to pierwszy kompaktowy minivan z Niemiec, który posiadał siedem miejsc i trzeci rząd foteli dający się całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To właśnie prosty w obsłudze system Flex7 zadecydował o sukcesie Zafiry. U naszych zachodnich sąsiadów to auto przez cztery lata z rzędu było najlepiej sprzedającym się pojazdem w swojej klasie.
Cechy szczególne
Nietrudno zauważyć, że nowa Zafira idzie w ślady Astry III. Stylizacja nadwozia jak i wnętrza wyraźnie nawiązuje do kompakta z Russelsheim - duże reflektory i światła z tyłu, wloty
powietrza w przednim zderzaku, trapezowa osłona chłodnicy z firmowym logo i charakterystyczną chromowaną listwą, czy też uporządkowana srebrno-szara deska rozdzielcza.
W porównaniu do Zafiry pierwszej generacji auto nieco urosło - jest o 150 mm dłuższe, 59 mm szersze, ma też o 73 mm większy rozstaw osi.. Dzięki temu w kabinie jest teraz więcej miejsca, ale największym atutem pozostaje system foteli Flex7, pozwalający w ciągu kilku minut przekształcić Zafirę z auta siedmiomiejscowego w transportera z dwoma siedzeniami z przodu, którego przestrzeń bagażowa dochodzi do 1820 litrów. A wszystko bez konieczności kłopotliwego wyjmowania foteli.
Za dopłatą można otrzymać składane oparcie fotela pasażera z przodu oraz znany z Astry III system FlexOrganizer- ułatwiający lepsze rozmieszczenie i zabezpieczenie bagażu. Jak przystało na rasowego minivana w Zafirze nie brakuje przeróżnych schowków i pojemników na drobiazgi. W wersji z panoramicznym dachem (za dopłatą 6 600 zł) dodatkowe schowki znajdują się w panelu środkowym.
Silniki
Szeroka gama silników obejmuje pięć jednostek benzynowych 1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2/ 155 KM, 2,0 l T/ 200 KM i 2,0 T OPC/ 240 KM, oraz trzy wysokoprężne 1,9 l CDTI / 100, 120 i 150 KM. Jeżdżąc modelem z 200-konnym benzyniakiem można łatwo zapomnieć, że siedzi się w rodzinnym minivanie. W tej wersji Opel
przyspiesza w zaledwie 9 sekund do "setki", a swoją dynamiką przewyższa większość tradycyjnych kompaktów. Taka jazda jednak kosztuje, bo 2-litrowy turbodoładowany silnik nie należy do oszczędnych. W czasie testów spalał średnio 13,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Mocny silnik, współpracujący z precyzyjnie działającą 6-stopniową skrzynią biegów, jest z pewnością atutem Zafiry, ale jej równie mocnym punktem jest zawieszenie. Aktywne zawieszenie IDS Plus z układem kontroli amortyzacji znane jest już z innych modeli Opla. Jednym przyciskiem można je ustawić w trybie "Sport" co spowoduje, że Zafira zamieni się niemal w rasowe sportowe auto. Utwardzone zawieszenie znakomicie sprawdza się podczas
szybkiej jazdy po krętych partiach dróg - dość wysoki minivan nie ma tendencji do przechyłów i potrafi zachować stabilność nawet podczas gwałtownych ruchów kierownicą. Dobremu trzymaniu się drogi przez Opla sprzyja także precyzyjny układ kierowniczy, a nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa cała gama systemów m.in. ABS z układem wspomagania nagłego hamowania, ESP, kontrola trakcji TC Plus oraz wspomaganie hamowania na zakrętach CBC.
Konstrukcje kabiny wzmacnia klatka bezpieczeństwa, która zarówno przy uderzeniach z przodu, jak i bocznych absorbuje energię i przekazuje dalej z ominięciem przestrzeni pasażerskiej. Nie może więc dziwić, że nowy Opel otrzymał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w zakresie ochrony pasażerów w teście zderzeniowym EuroNCAP. Ochronę dzieci oceniono na cztery gwiazdki.
Podsumowanie
Bez wątpienia Zafira należy do najciekawszych minivanów na rynku. Jest elegancka, bezpieczna i bardzo dobrze się prowadzi. Wielofunkcyjne wnętrze przyciąga miłośników typowo rodzinnych aut mimo, że 200-konny silnik pod maską zapewnia dużo sportowych wrażeń podczas jazdy.
Wybrane dane techniczne:
Rodzaj silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 200-5400 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 262-4200 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
Pojemność bagażnika (l) | 140/645/1820 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,3/13,3 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 446/180/164 |
Rozstaw osi (cm) | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł) | 110 950 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu i niewielki bagażnik w wersji 7-osobowej. |
Silnik | ***** | Bardzo dynamiczna jednostka napędowa |
Poziom hałasu | **** | Do prędkości 100 km/h poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. |
Hamulce | *** | Droga hamowania typowa dla aut tej klasy. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika. |
Zużycie paliwa | *** | Zużycie paliwa jest dość wysokie. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Bogate, z możliwością doposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Opel Zafira 2.0 Turbo Sport
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
S - wyposażenie seryjne
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?