| | |
Vectry są najbardziej udanymi modelami firmy Opel należącej do koncernu GM. Samochody te znalazły uznanie kierowców i nie brakuje na nie nabywców i to zarówno w salonach, jak i na giełdach samochodowych. Nie są gorsze od innych aut niemieckich średniej klasy, ale są tańsze od Volkswagenów Audi i BMW.
Na giełdzie
Krzysztof Pobłocki z Gdańska sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Opla Vectrę z 1997 r. Auto zostało kupione przed rokiem w Niemczech. Kosztowało wraz z opłatami celnymi 27 tys. zł. Jego cena była niska, bowiem lewe drzwi zostały uszkodzone w wypadku i dopiero w Polsce dokonano wymiany. Właściciel proponował cenę 32,5 tys. zł, lecz liczył się z ewentualną koniecznością obniżenia kwoty sprzedaży. Oferowana Vectra posiada szesnastozaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM oraz automatyczną skrzynię biegów i bogate wyposażone. Oprócz wspomagania układu kierowniczego ma immobiliser, centralny zamek, elektryczne szyby, ABS, fabryczny radiomagnetofon, elektryczną regulację reflektorów i zewnętrznych lusterek, katalizator oraz poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera
Prowadzi się bardzo dobrze
- Vectra prowadzi się rewelacyjnie - ocenia pan Krzysztof. - Zawieszenie nie jest zbyt miękkie co ma znaczenie przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Lubię samochody z zapasem mocy i automatyczną skrzynią biegów. Niektórzy kierowcy uważają taki luksus za zbędny i nie chcą kupować pojazdów w których nie ma pedału sprzęgła. Ja już się przekonałem, jaka to wygoda. Samochody z automatem cenią kobiety, chociaż do takiego stylu jazdy też się trzeba przyzwyczajać przez kilka dni. Mój pojazd ma przebieg 100 tys. km, z czego przejeździłem 10 tys. km. Nic w nim nie stuka i nie wymaga interwencji mechaników. Jest ekonomiczny. Przy spokojnym prowadzeniu spala poniżej 8 litrów benzyny na 100 km. Przy bardziej sportowym, potrafi zużyć do 10 litrów. Nie bez znaczenia jest też powszechnie akceptowana sylwetka wozu i ogromny bagażnik, który się czasem przydaje. Wcześniej jeździłem niemieckim samochodami, które cenię najwyżej. Krótko miałem Fiata Uno, ale źle go wspominam bo wciąż się coś tam się w nim psuło. Dobre zdanie mam również o japońskich autach. Od kilku lat kupuję samochody w Niemczech, szukając korzystnej okazji i potem sprzedaję je na giełdzie. Zysk nie jest wielki, bo rynek się nasycił, ale sprowadzając auta z Zachodniej Europy, przez cały czas jeżdżę kilkuletnimi dobrymi pojazdami i w sumie zwracają się koszty eksploatacji. Mam zamiar przestawić się na Audi, Mercedesy i japońskie Lexusy. Najbardziej opłaci się kupować auta lekko uszkodzone w wypadkach i naprawiać je w Polsce.
W salonie
Vectra jest autem dopracowanym i stąd duże zainteresowanie nabywców. Ma na to wpływ stylizacja nadwozia, przestronne wnętrze i duży bagażnik Do wyboru w salonach Wybrzeża są modele z silnikami benzynowymi o pojemności od 1,6 poprzez 1,8 i 2,0 do 2,5 l i odpowiednio o mocy od 75 KM do 170 KM i nowoczesne, oszczędne jednostki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,0 i 2,5 l. Do wyboru jest 30 standartowych modeli Vectry o karoseriach typu sedan, hatchback lub kombi. Najtańszy z silnikiem 1,6 100 KM kosztuje 63 200 zł. Posiada on wspomaganie kierownicy, immobiliser, elektrycznie otwierane, przyciemniane szyby, centralny zamek, ABS, poduszki powietrzne, felgi ze stopów lekkich i filtr powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Najdroższa Vectra w wersji kombi o pojemności silnika 2,5, w gdańskim salonie wyceniona jest na 108 400 zł. Klienci wybierając Ople nie pytają, gdzie auta były montowane. Nie widzą różnicy między wykonanymi w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy w Polsce.
Dane techniczne Opel Vectra 1,6 16 V
Wymiary (mm) | 4477 X 1707 X 14280 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Rozstaw kół (mm) | 1484 przód, 1470 tył |
Masa własna (kg) | 1215 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1745 |
Objętość bagażnika (l) | 480/790 |
Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie | 4 cylindry |
Pojemność i moc (cm sześc.) | 1598 - 100 KM |
Stopień sprężenia | 10,5 |
Zawieszenie przednie | wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy i stabilizator poprzeczny |
Zawieszenie tylne | oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa i stabilizator poprzeczny |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Hamulce | tarczowe przednie chłodzone powietrzem |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. | 12,5sek. |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 188 |
Zużycie paliwa przy 120 (km/godz.) (l) | 5,9 |
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) | 11,1 |
Zalety Opli Vectra
- Wysoki stopień bezpieczeństwa biernego
- Dobre warunki jezdne
- Wystarczające hamulce
- Niskie zużycie paliwa
- Przestronne, funkcjonalne wnętrze
- Łatwa sprzedaż używanych każdego rocznika
- Niewielka awaryjność
Wady - Duży spadek wartości samochodu przez 5 pierwszych lat eksploatacji
- Silnik głośny przy wysokich obrotach
- Małe lusterka zewnętrzne
Ceny na giełdzie
Rocznik | Cena |
89 r. | 12 000 zł |
90 r. | 13 300 zł |
91 r. | 14 500 zł |
92 r. | 15 800 zł |
93 r. | 19 000 zł |
94 r. | 22 000 zł |
95 r. | 24 000 zł |
96 r. | 29 000 zł |
97 r. | 32 000 zł |
98 r. | 43 000 zł |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?