Obecna generacja VW Passata produkowana jest od 1996 r. i jeszcze do niedawna samochód ten uchodził za wzór godny naśladowania. Europejscy konkurenci jednak nie naśladowali Passata - wybrali inną drogę. Nowy Opel Vectra zadebiutował w 2002 r., co widać po kształcie nadwozia i nowocześnie
stylizowanym wnętrzu. Do porównania wybraliśmy pojazdy napędzane benzynowymi silnikami o zbliżonej mocy i różnej pojemności skokowej. Opla Vectrę napędza silnik 1,8 l o mocy 122 KM, a Passata - 2,0 l o mocy 131 KM.
Cechy szczególne
Cechą szczególną Passata jest nie tyle jego wiek, co inna koncepcja zawieszenia wzorowana na rozwiązaniach z Audi - z przodu zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu tradycyjna belka skrętna
z wahaczami wzdłużnymi. W Oplu jest odwrotnie - z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Passat jest aż o 11 cm dłuższy od Vectry, jednak obaj konkurenci mają zbliżony rozstaw osi i przestronne wnętrza. Pasażerowie o dowolnym wzroście nie będą rozczarowani. W bagażniku Passata o objętości 475 l umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe. Bagażnik Vectry ma bardziej regularne kształty i jest o 25 l większy,
lecz na jego dnie umieszczono mniejsze, tzw. dojazdowe koło zapasowe. Jakość wykonania obu aut jest wysoka.
Silniki
Silnik Opla z pojemności 1,8 l uzyskuje 122 KM mocy i jest mniej elastyczny od jednostki napędowej Passata. Chcąc jechać Oplem dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi i utrzymywać wysokie obrotowy. Silnik Passata, co jest rzadkością, ma 5 zaworów w każdym
cylindrze i z pojemności 2 l uzyskuje moc 131 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i dzięki wyższemu momentowi obrotowemu zapewnia lepszą dynamikę, ale kosztem sporego zużycia paliwa. W mieście Passat potrafi zużyć 12 l/100 km, gdy Vectra o litr mniej.
Wrażenia z jazdy
Komfort jazdy Passata i Vectry jest dość wysoki i obaj konkurenci skutecznie tłumią nierówności drogi, mimo że zawieszenie w obu pojazdach jest raczej twarde. Różnice w konstrukcji
zawieszenia dają się zauważyć podczas szybkiego pokonywania zakrętów, z którymi lepiej radzi sobie Vectra. Ponieważ Passat ma seryjnie zamontowany układ kontroli trakcji ESP, szybsza jazda jest możliwa, jednak tył auta nie zawsze zachowuje się stabilnie. Z początku jazdy Vectrą trzeba przyzwyczaić się do włączania kierunkowskazów i wycieraczek, bowiem "elektroniczne" dźwigienki zawsze
znajdują się w położeniu spoczynkowym. Pokonywanie długich dystansów jest mniej męczące w Oplu, gdyż jest lepiej wyciszony. Za to bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Passat.
Podsumowanie
Vectra jest autem nowocześniejszym i oszczędniejszym od Passata. Opel jest też tańszy. Za to Volkswagen okazał się autem bardziej dynamicznym, co jednak może okazać się mało przekonywujące dla klientów. Vectra wyposażona jest seryjnie w 6 poduszek powietrznych, a Passat - tylko w dwie, ale Volkswagen ma seryjny układ kontroli trakcji ESP, którego jest pozbawiona Vectra. Zwolennicy nowoczesnego designu nadwozia nie będą mieli wątpliwości - pod tym względem Vectra jest "trendy". Nieczuli na te wdzięki tradycjonaliści przywiązani do sprawdzonych rozwiązań wybiorą zapewne Volkswagena.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Opel Vectra | VW Passat |
Przestronność wnętrza | remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Opel Vectra | VW Passat |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/20 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1796 | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 122/6000 | 131/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 167/3800 | 195/3300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,2 | 9,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,8 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 205 | 210 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 65 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,2 | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 500 | 475 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 61 | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,8/10,7 | 6,0/11,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 460 x 180 x 146 | 471 x 175 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 270 | 271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji sedan (zł): | 79 950 | 87 090 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Vectra Essentia | Passat Basis |
poduszki powietrzne | 6 | 2 |
układ ABS | S | S |
System zapobiegający blokowaniu kół przy ruszaniu ASR | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
Układ kontroli trakcji ESP | O | S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | S/S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
Radio z CD | S | O |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?