Opel Vectra kontra VW Passat

Ryszard Polit
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Modelem Vectra Opel bez pardonu stara się odebrać klientów dotychczasowemu liderowi – VW Passatowi.
Czy nowe jest zawsze lepsze od starego?
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.

 

Obecna generacja VW Passata produkowana jest od 1996 r. i jeszcze do niedawna samochód ten uchodził za wzór godny naśladowania. Europejscy konkurenci jednak nie naśladowali Passata - wybrali inną drogę. Nowy Opel Vectra zadebiutował w 2002 r., co widać po kształcie nadwozia i nowocześnie

Fot. VW: Volkswagen Passat (na zdjęciu) jest o 11 cm dłuższy od Opla Vectry. Bagażnik Passata ma objętość 475 l i zmieściło się w nim pełnowymiarowe
Fot. VW: Volkswagen Passat (na zdjęciu) jest o 11 cm dłuższy od Opla Vectry. Bagażnik Passata ma objętość 475 l i zmieściło się w nim pełnowymiarowe koło zapasowe.

stylizowanym wnętrzu. Do porównania wybraliśmy pojazdy napędzane benzynowymi silnikami o zbliżonej mocy i różnej pojemności skokowej. Opla Vectrę napędza silnik 1,8 l o mocy 122 KM, a Passata - 2,0 l o mocy 131 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną Passata jest nie tyle jego wiek, co inna koncepcja zawieszenia wzorowana na rozwiązaniach z Audi - z przodu zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu tradycyjna belka skrętna

Fot. Opel:  Vectra napędzana silnikiem 1,8 l/122 KM okazała się oszczędniejsza od Passata.
Fot. Opel: Vectra napędzana silnikiem 1,8 l/122 KM okazała się oszczędniejsza od Passata.

z wahaczami wzdłużnymi. W Oplu jest odwrotnie - z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Passat jest aż o 11 cm dłuższy od Vectry, jednak obaj konkurenci mają zbliżony rozstaw osi i przestronne wnętrza. Pasażerowie o dowolnym wzroście nie będą rozczarowani. W bagażniku Passata o objętości  475 l umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe. Bagażnik Vectry ma bardziej regularne kształty i jest o 25 l większy,

Fot. VW: Silnik Passata 2,0 l/131 KM jest elastyczny, lecz podczas dynamicznej jazdy w mieście zużywa sporo paliwa.
Fot. VW: Silnik Passata 2,0 l/131 KM jest elastyczny, lecz podczas dynamicznej jazdy w mieście zużywa sporo paliwa.

lecz na jego dnie umieszczono mniejsze, tzw. dojazdowe koło zapasowe. Jakość wykonania obu aut jest wysoka.

 

Silniki

 

Silnik Opla z pojemności 1,8 l uzyskuje 122 KM mocy i jest mniej elastyczny od jednostki napędowej Passata. Chcąc jechać Oplem dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi i utrzymywać wysokie obrotowy. Silnik Passata, co jest rzadkością, ma 5 zaworów w każdym

Fot. Opel: Nowocześnie wyglądająca tablica przyrządów.
Fot. Opel: Nowocześnie wyglądająca tablica przyrządów.

cylindrze i z pojemności 2 l uzyskuje moc 131 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i dzięki wyższemu momentowi obrotowemu zapewnia lepszą dynamikę, ale kosztem sporego zużycia paliwa. W mieście Passat potrafi zużyć 12 l/100 km, gdy Vectra o litr mniej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Komfort jazdy Passata i Vectry jest dość wysoki i obaj konkurenci skutecznie tłumią nierówności drogi, mimo że zawieszenie w obu pojazdach jest raczej twarde. Różnice w konstrukcji

Fot. VW: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. VW: Tablica przyrządów jest czytelna.

zawieszenia dają się zauważyć podczas szybkiego pokonywania zakrętów, z którymi lepiej radzi sobie Vectra. Ponieważ Passat ma seryjnie zamontowany układ kontroli trakcji ESP, szybsza jazda jest możliwa, jednak tył auta nie zawsze zachowuje się stabilnie. Z początku jazdy Vectrą trzeba przyzwyczaić się do włączania kierunkowskazów  i wycieraczek, bowiem "elektroniczne" dźwigienki zawsze

Fot. Opel: Wnętrze Vectry.
Fot. Opel: Wnętrze Vectry.

znajdują się w położeniu spoczynkowym. Pokonywanie długich dystansów jest mniej męczące w Oplu, gdyż jest lepiej wyciszony. Za to bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Passat.

 

Fot. VW: Rozstaw osi obu aut jest zbliżony i podobna jest również przestronność wnętrza.
Fot. VW: Rozstaw osi obu aut jest zbliżony i podobna jest również przestronność wnętrza.

Podsumowanie

 

Vectra jest autem nowocześniejszym i oszczędniejszym od Passata. Opel jest też tańszy. Za to Volkswagen okazał się autem bardziej dynamicznym, co jednak może okazać się mało przekonywujące dla klientów. Vectra wyposażona jest seryjnie w 6 poduszek powietrznych, a Passat - tylko w dwie, ale Volkswagen ma seryjny układ kontroli trakcji ESP, którego jest pozbawiona Vectra. Zwolennicy nowoczesnego designu nadwozia nie będą mieli wątpliwości - pod tym względem Vectra jest "trendy". Nieczuli na te wdzięki tradycjonaliści przywiązani do sprawdzonych rozwiązań wybiorą zapewne Volkswagena. 

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Vectra

VW Passat

Przestronność wnętrza

remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Vectra

VW Passat

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/20

Pojemność skokowa (cm3):

1796

1984

Moc maksymalna (KM/obr/min):

122/6000

131/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

167/3800

195/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,2

9,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,8

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

205

210

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

500

475

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

61

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,8/10,7

6,0/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

460 x 180 x 146

471 x 175 x 146

Rozstaw osi (cm):

270

271

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

2/12

Cena wersji sedan (zł):

79 950

87 090

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Vectra Essentia

Passat Basis

poduszki powietrzne

6

2

układ ABS

S

S

System zapobiegający blokowaniu kół przy ruszaniu ASR

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Układ kontroli trakcji ESP

O

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Radio z CD

S

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie