
W projektowaniu samochodów z nadwoziem kombi obowiązują dwie szkoły: pierwsza (sportowa) - mały bagażnik i druga (klasyczna) - ogromny kufer. Opel wybrał tę drugą, z korzyścią dla użytkowników. Prezentujemy samochód napędzany wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 177 KM.
Cechy szczególne
Vectrę kombi wyróżnia nie tylko obszerny bagażnik o objętości 530 l, ale także zwiększony aż o 13 cm, w stosunku

do wersji sedan, rozstaw osi. Dzięki temu zabiegowi ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest wyjątkowo duża. Wnętrze cechuje również precyzyjny montaż i wysoka jakość użytych materiałów. O nowoczesności pojazdu ma świadczyć sposób działania dźwigienek włączających kierunkowskazy i wycieraczki. Kolejną cechą charakterystyczną prezentowanego pojazdu jest wysokoprężny silnik z zasilaniem typu common rail, co u Opla jest nowością.
Silnik
Widlasta, 6-cylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 3 l ma 24 zawory i doładowana jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silniki widlaste wyróżniają się niskim poziomem drgań, co w przypadku diesla jest szczególnie korzystną cechą. Pod względem kultury pracy silnikowi Opla niczego zarzucić nie można, a to również za sprawą układu wtryskowego

typu common rail. Do tej pory firma ignorowała ten wynalazek na korzyść pompy rotacyjnej, która jednak nie jest rozwiązaniem nowoczesnym. Diesel Opla osiąga moc maksymalną 177 KM i współpracuje z manualną lub automatyczną skrzynią przekładniową. Jeździliśmy autem z automatem.
Wrażenia z jazdy
Pierwsze kilometry pokonywane Vectrą Kombi wymagają przyzwyczajenia, za sprawą dźwigni włączającej kierunkowskazy. Znajduje się ona zawsze w jednym położeniu. Podobnie funkcjonuje dźwignia włączająca wycieraczki. Własności jezdne pojazdu są dobre, co jest zasługą wielowahaczowego zawieszenia tylnego z wahaczem wzdłużnym i trzema poprzecznymi. Również komfort jazdy jest stosunkowo wysoki, mimo że pojazd napędza

jednostka wysokoprężna. Pozwala ona na uzyskiwanie przyzwoitej dynamiki, chociaż w mieście okupionej zużyciem paliwa na poziomie 11 l na 100 km. Na pochwałę zasługuje dobre wyciszenie wnętrza. Praca 5-stopniowej przekładni automatycznej nie wzbudza zastrzeżeń.
Podsumowanie
Opel Vectra Kombi jest nowoczesnym samochodem o obszernym wnętrzu i dobrych własnościach jezdnych. Pojazd napędzany prestiżowym dieslem V6 może się podobać, choć trudno się zachwycać dźwignią włączania kierunkowskazów. W przeciwieństwie do licznych kombiaków o sportowym imagu, klasyczna Vectra ma dużą przestrzeń bagażową, która po złożeniu tylnych siedzeń jest imponująca. Takie kiedyś były samochody kombi i dobrze, że także dzisiaj takie bywają.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2958 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 177/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 370/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,1 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 220 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 65* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 530/1850 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 61 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,8/11,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 482 x 180 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 283 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Comfort automat (zł): | 139 250 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
*****
Dzięki dużemu rozstawowi osi wnętrze jest bardzo obszerne.
Silnik
*****
Nowoczesny, wielozaworowy diesel z widlastym układem cylindrów.
Poziom hałasu
****
Niski poziom hałasu, taki jak w Renault Laguna Grandtour 2.2 dCi/150 KM.
Hamulce
****
Renault Laguna Grandtour 2.2 dCi/150 KM ma nieco wydajniejszy układ hamulcowy niż Vectra.
Dynamika
****
Dynamika Vectry i Renault Laguna Grandtour 2.2 dCi/150 KM jest zbliżona.
Zużycie paliwa
****
Biorąc pod uwagę wielkość silnika Opla, zużycie paliwa należy uznać za umiarkowane.
Nowoczesność konstrukcji
*****
Pod tym względem Vectra spełnia współczesne oczekiwania.
Wyposażenie
****
Wyposażenie seryjne:
Opel Vectra 3.0 CDTI Comfort | |
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S |
System wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radioodtwarzacz | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?