
Druga generacja Vectry, oznaczana jako B, była opracowana od nowa i wykorzystano niewiele elementów z poprzedniczki. Pojazd ten w swojej klasie w Europie Zachodniej zajmował pierwsze miejsce pod względem ilości sprzedaży.
Nadwozia
Od momentu wprowadzenia do produkcji, w 1995 r., Vectrę oferowano z nadwoziem sedan oraz 5-drzwiowym

hatchbackiem. Pojazd chwalono za obszerne wnętrze i duży bagażnik o objętości 500 l. Klasycznie zaprojektowana tablica przyrządów spodobała się nabywcom. Czytelność dużego prędkościomierza i pozostałych wskaźników była bez zarzutu. Wygodne, chociaż nieco twarde przednie siedzenia, zapewniały właściwą tej klasie pojazdów wygodę. Rok później prowadzono do produkcji wersję kombi, która stała się w Europie przebojem kasowym. Przy projektowaniu tego auta górę wzięły względy estetyczne i tym można wytłumaczyć mniejszą niż w sedanie objętość bagażnika - 460 l. Mimo to Vectrę Caravan (kombi) uznano za świetne auto rodzinne. Ta opinia wynikała z dobrych własności jezdnych i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Zawieszenie jest

raczej twarde, ale za to pojazd nie „buja się” podczas przejeżdżania poprzecznych nierówności drogi. Na długich dystansach komfort podróżowania jest przyzwoity, a poziom hałasu niewielki.
Silniki
Producent oferował szeroką gamę silników, by w jak najlepszym stopniu zadowolić nabywców. Od 1995 r. stosowano silniki benzynowe o pojemności 1,6 l (75 KM), 1,6 l 16V (101 KM), 1,8 l 16 V (116 KM), 2,0 l 16V (136 KM) oraz V6 2,5 l (170 KM). Wielozaworowe silniki benzynowe z rodziny Ecotec miały cechować się małym zużyciem paliwa i niską toksycznością spalin. Przy dynamicznej jeździe wymagają częstej zmiany biegów. Oferowano także silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zasilane pompą wtryskową Boscha i doładowane turbosprężarką. Miały pojemność 2,0 l i

uzyskiwały moc 82 lub 101 KM. Niestety, pracują głośno, co obniża komfort jazdy. Na naszym rynku w oficjalnej sieci sprzedaży Opla nie oferowano pełnej palety silników. Godny polecenia jest silnik 1,8 l 16V o mocy 116 KM, w przeciwieństwie do prestiżowego V6. W silnikach benzynowych czasami zrywają się paski rozrządu, co powoduje poważne konsekwencje. Pasek, wraz z rolką napinającą, warto wymieniać co 60 tys. km, chociaż producent dopuszcza dłuższy przebieg. Dotyczy to szczególnie silnika 1,6 16V (101 KM). Zsuwające się przewody paliwowe przy zbiorniku paliwa oraz mocowania pasów bezpieczeństwa poprawiono w wyniku akcji naprawczej producenta. Uporano się także z wyciekami oleju ze skrzyni przekładniowej. Egzemplarze wyprodukowane po face liftingu od 1999 r. są zdecydowanie lepszej jakości. Można je rozpoznać po chromowanej obwódce grilla i zderzakach w kolorze nadwozia.
Egzemplarze po raz pierwszy zakupione w kraju po 1999 r. i prawidłowo serwisowane cieszą się dobrą opinią. Takich jest jednak stosunkowo niewiele na rynku. Przeważają pojazdy sprowadzone z zagranicy w różnym stanie technicznym.
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- szeroka gama silników,
- dobry komfort jazdy.
Wady:
- głośne silniki wysokoprężne,
- dość zachłanne na paliwo silniki benzynowe.
Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych
Klocki hamulcowe | 200 |
Sprzęgło kompletne | 1500 |
Reflektor | 550 |
Błotnik lewy, przedni | 400 |
Orientacyjne ceny egzemplarzy używanych w złotych
Rok produkcji | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
1,6 l | 15,5 – 18,0 | 19,9 – 22,0 | 20,4 – 24,6 | 26,9 – 30,0 | 28,4 – 32,6 | 30,9 – 42,9 |
1,8 l | 15,0 – 19,3 | 20,5 – 24,8 | 21,0 – 28,5 | 29,9 – 35,1 | 30,7 – 36,3 | 35,7 – 39,9 |
2,0 l | 17,9 – 24,0 | 21,0 – 25,9 | 21,8 – 27,6 | 32,5 – 38,4 | 31,5 – 39,4 | 38,6 |
2,0 l diesel | - | 21,0 – 24,8 | 23,9 – 27,5 | 33,0 – 39,1 | 33,0 – 40,9 | 35,9 - 46,7 |
Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.
typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
liczba cylindrów | 4R | 4R | 4R | V6 | 4R |
pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1799 | 1998 | 2498 | 1995 |
moc (KM) | 101 | 116 | 136 | 170 | 101 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 150/3200 | 170/3600 | 188/3200 | 230/3200 | 205/1600 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,5 | 11,0 | 10,0 | 8,5 | 13,0 |
prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 203 | 215 | 230 | 195 |
zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km) | 5,9/11,1 | 5,9/9,3 | 6,6/12,4 | 7,6/13,8 | 4,7/8,0 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 448 x 171 x 142 | ||||
objętość bagażnika (dm3) | 500 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?