Opel Vectra B (1995- 2002)

Ryszard Polit
Fot. Opel: Opel Vectra B, produkowany w latach 1995 – 2002, cieszył się sporym zainteresowaniem nabywców. Teraz używane egzemplarze wystawiane są na sprzedaż.
Fot. Opel: Opel Vectra B, produkowany w latach 1995 – 2002, cieszył się sporym zainteresowaniem nabywców. Teraz używane egzemplarze wystawiane są na sprzedaż.
Opel Vectra jest jak bułka, im młodsza, tym smaczniejsza. Starsze egzemplarze Vectry potrafią wystawić właściciela do wiatru i odmówić współpracy.

   

 

Fot. Opel: Opel Vectra B, produkowany w latach 1995 – 2002, cieszył się sporym zainteresowaniem nabywców. Teraz używane egzemplarze wystawiane są na
Fot. Opel: Opel Vectra B, produkowany w latach 1995 – 2002, cieszył się sporym zainteresowaniem nabywców. Teraz używane egzemplarze wystawiane są na sprzedaż.

Druga generacja Vectry, oznaczana jako B, była opracowana od nowa i wykorzystano niewiele elementów z poprzedniczki. Pojazd ten w swojej klasie w Europie Zachodniej zajmował pierwsze miejsce pod względem ilości sprzedaży.

 

Nadwozia

 

Od momentu wprowadzenia do produkcji, w 1995 r., Vectrę oferowano z nadwoziem sedan oraz 5-drzwiowym

Fot. Opel: Wersja kombi miała mniejszy bagażnik niż w sedanie, ale i tak uznano ją za świetne auto rodzinne.
Fot. Opel: Wersja kombi miała mniejszy bagażnik niż w sedanie, ale i tak uznano ją za świetne auto rodzinne.

hatchbackiem. Pojazd chwalono za obszerne wnętrze i duży bagażnik o objętości 500 l. Klasycznie zaprojektowana tablica przyrządów spodobała się nabywcom. Czytelność dużego prędkościomierza i pozostałych wskaźników była bez zarzutu. Wygodne, chociaż nieco twarde przednie siedzenia, zapewniały właściwą tej klasie pojazdów wygodę. Rok później prowadzono do produkcji wersję kombi, która stała się w Europie przebojem kasowym. Przy projektowaniu tego auta górę wzięły względy estetyczne i tym można wytłumaczyć mniejszą niż w sedanie objętość bagażnika - 460 l. Mimo to Vectrę Caravan (kombi) uznano za świetne auto rodzinne. Ta opinia wynikała z dobrych własności jezdnych i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Zawieszenie jest

Fot. Opel:
Fot. Opel:

raczej twarde, ale za to pojazd nie „buja się” podczas przejeżdżania poprzecznych nierówności drogi. Na długich dystansach komfort podróżowania jest przyzwoity, a poziom hałasu niewielki.

 

Silniki

 

Producent oferował szeroką gamę silników, by w jak najlepszym stopniu zadowolić nabywców. Od 1995 r. stosowano silniki benzynowe o pojemności 1,6 l (75 KM), 1,6 l 16V (101 KM), 1,8 l 16 V (116 KM), 2,0 l 16V (136 KM) oraz V6 2,5 l (170 KM). Wielozaworowe silniki benzynowe z rodziny Ecotec miały cechować się małym zużyciem paliwa i niską toksycznością spalin. Przy dynamicznej jeździe wymagają częstej zmiany biegów. Oferowano także silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zasilane pompą wtryskową Boscha i doładowane turbosprężarką. Miały pojemność 2,0 l i

Fot. Opel: Do Vectry oferowano imponującą gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Godny polecenia jest benzynowy 1,8 l o mocy 116 KM.
Fot. Opel: Do Vectry oferowano imponującą gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Godny polecenia jest benzynowy 1,8 l o mocy 116 KM.

uzyskiwały moc 82 lub 101 KM. Niestety, pracują głośno, co obniża komfort jazdy. Na naszym rynku w oficjalnej sieci sprzedaży Opla nie oferowano pełnej palety silników. Godny polecenia jest silnik 1,8 l 16V o mocy 116 KM, w przeciwieństwie do prestiżowego V6. W silnikach benzynowych czasami zrywają się paski rozrządu, co powoduje poważne konsekwencje. Pasek, wraz z rolką napinającą, warto wymieniać co 60 tys. km, chociaż producent dopuszcza dłuższy przebieg. Dotyczy to szczególnie silnika 1,6 16V (101 KM).  Zsuwające się przewody paliwowe przy zbiorniku paliwa oraz mocowania pasów bezpieczeństwa poprawiono w wyniku akcji naprawczej producenta. Uporano się także z wyciekami oleju ze skrzyni przekładniowej. Egzemplarze wyprodukowane po face liftingu od 1999 r. są zdecydowanie lepszej jakości. Można je rozpoznać po chromowanej obwódce grilla i zderzakach w kolorze nadwozia.

 

Egzemplarze po raz pierwszy zakupione w kraju po 1999 r. i prawidłowo serwisowane cieszą się dobrą opinią. Takich jest jednak stosunkowo niewiele na rynku. Przeważają pojazdy sprowadzone z zagranicy w różnym stanie technicznym.

 

Zalety:

 

- obszerne wnętrze,

- szeroka gama silników,

- dobry komfort jazdy.

 

Wady:

 

- głośne silniki wysokoprężne,

- dość zachłanne na paliwo silniki benzynowe.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Klocki hamulcowe

200

Sprzęgło kompletne

1500

Reflektor

550

Błotnik lewy, przedni

400

 

Orientacyjne ceny egzemplarzy używanych w złotych

 

Rok produkcji

1996

1997

1998

1999

2000

2001

1,6 l

15,5 – 18,0

19,9 – 22,0

20,4 – 24,6

26,9 – 30,0

28,4 – 32,6

30,9 – 42,9

1,8 l

15,0 – 19,3

20,5 – 24,8

21,0 – 28,5

29,9 – 35,1

30,7 – 36,3

35,7 – 39,9

2,0 l

17,9 – 24,0

21,0 – 25,9

21,8 – 27,6

32,5 – 38,4

31,5 – 39,4

38,6

2,0 l diesel

-

21,0 – 24,8

23,9 – 27,5

33,0 – 39,1

33,0 – 40,9

35,9 - 46,7

 

Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

benzynowy

turbodiesel

liczba cylindrów

4R

4R

4R

V6

4R

pojemność skokowa (cm3)

1598

1799

1998

2498

1995

moc (KM)

101

116

136

170

101

maks. moment obrotowy

(Nm/obr/min)

150/3200

170/3600

188/3200

230/3200

205/1600

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,5

11,0

10,0

8,5

13,0

prędkość maksymalna (km/h)

188

203

215

230

195

zużycie paliwa trasa/miasto

(dm3/100 km)

5,9/11,1

5,9/9,3

6,6/12,4

7,6/13,8

4,7/8,0

długość x szerokość x wysokość (cm)

448 x 171 x 142

objętość bagażnika (dm3)

500

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty