Opel Vectra B (1995 – 2001)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Stanisław Orzechowski: Ponadczasowa sylwetka Vectry B może się podobać
Fot. Stanisław Orzechowski: Ponadczasowa sylwetka Vectry B może się podobać
Opel Vectra jest samochodem praktycznym, o przyjemnej ponadczasowej sylwetce. Wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem, choć nie należy do aut bezawaryjnych.

 

 

Model Opla Vectry B miał swą premierę w 1995 r. w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i liftback. W następnym roku do sprzedaży wprowadzono kombi.

Fot. Stanisław Orzechowski: Ponadczasowa sylwetka Vectry B może się podobać
Fot. Stanisław Orzechowski: Ponadczasowa sylwetka Vectry B może się podobać

Vectra B dość gruntownie różniła się od poprzedniego modelu. Wnętrze auta jest przestronne i daje poczucie luksusu. To drugie – dzięki zastosowaniu elementów z wyższej o klasę Omegi. Wyprofilowane fotele zapewniają przyzwoite trzymanie ciała kierowcy i pasażerów. Za to umieszczenie przycisków do otwierania okien przy dźwigni biegów może sprawiać kłopot. Inne przyciski i dźwigienki rozmieszczono już bardziej „normalnie”.

Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy.

Układ niezależnego zawieszenia wszystkich kół – z przodu na podwójnych wahaczach poprzecznych i stabilizatorze, z tyłu na wahaczach wzdłużnych i poprzecznych oraz stabilizatorze – bardzo dobrze tłumi nierówności i zapewnia komfort podróżowania. Precyzyjny jest również układ kierowniczy, również przeniesiony z Omegi.

 

Vectra może pochwalić się dużymi bagażnikami we wszystkich wersjach nadwoza. Kufer sedana ma pojemność 500 l, liftbacka 480 l, a kombi 460 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność powiększa się odpowiednio do: 790 l, 790 l, 1490 l.

W 1999 r. Vectra przeszła gruntowny face lifting. Miedzy innymi zmieniono kratkę wlotu

Fot. Stanisław Orzechowski: Bagażnik sedana ma pojemność 500 l
Fot. Stanisław Orzechowski: Bagażnik sedana ma pojemność 500 l

powietrza, nadano nowy kształt zderzakom i reflektorom. Zamontowano nowe przednie fotele z zagłówkami chroniącymi przed urazami  w czasie kolizji, dokonano modernizacji zawieszenia oraz lepiej zabezpieczono auto przed korozją. Wzbogacono też kolorystykę tapicerek i wnętrza oraz podwyższono standard wyposażenia.

 

Silniki

 

Opel Vectra miał bogatą ofertę jednostek napędowych, które wraz z upływem lat systematycznie modernizowano. Po face liftingu silniki wykonane w technice ośmiozaworowej wzbogacono szesnastozaworowymi. Najpopularniejsze to benzynowe 1,6 l/ 75 i 101 KM, 1,8 l/ 116 KM, 2,0 l 16V/ 136 KM oraz diesel 2,0 l TDI o mocy 82 i 101 KM.

 

Najekonomiczniejszym, choć może mało dynamicznym jest 75-konny o pojemności 1.6. W opinii użytkowników i serwisów uchodzi natomiast za najmniej awaryjny. Jednostka dwulitrowa jest zdecydowanie lepsza dla tych, którzy lubią szybszą jazdę. Lepiej też pasuje do cięższego kombi.

Fot. Stanisław Orzechowski: Umieszczenie przycisków do otwierania okien przy dźwigni biegów może sprawiać kłopot
Fot. Stanisław Orzechowski: Umieszczenie przycisków do otwierania okien przy dźwigni biegów może sprawiać kłopot

Dwulitrowy turbodieseldiesel z bezpośrednim wtryskiem zalicza się do silników ekonomicznych, ale jest mało dynamiczny.

 

Dużo więcej energii ma diesel 2,2 l DTI o mocy 125 KM, choć oczywiście zużywa trochę więcej paliwa.

W wersji specjalnej Vectry i500 montowano sześciocylindrowy silnik o pojemność 2498 cm³ i mocy 195 KM. Samochód osiągał prędkość maksymalną 236 km/godz., a do 100 km/godz. przyspieszał w 7,9 sek. 

 

W opinii serwisów silniki szesnastozaworowe zużywają więcej oleju, awaryjny jest osprzęt, psują się czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego. W turbodieslach psują się m.in. pompy wtryskowe, przepływomierze powietrza oraz elementy osprzętu. Najlepiej sprawują się podstawowe wersje silników.

Przed kupnem Vectry należy też wiedzieć, że w samochodach z silnikami benzynowymi 16V wymiana rozrządu następuje co cztery lata lub po przejechaniu 60 tys. km. W wersjach ośmiozaworowych czynność tę należy wykonać po 120 tys. km lub ośmiu latach.

 

Eksploatacja

 

Po premierze w 1995 r. Vectra B przez kilka lat była liderem klasy średniej. Opinie użytkowników o tym modelu są podzielone. Więcej niezadowolonych znajdziemy wśród

Fot. Stanisław Orzechowski: Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy
Fot. Stanisław Orzechowski: Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy

właścicieli modeli z roczników przed face liftingiem. Auto po 1999 r. zbiera już dużo więcej pochwał.

 

Wśród najczęściej wymienianych usterek występuje korozja układu wydechowego, drobne awarie elektroniki, wycieki oleju z przekładni kierowniczej, zatarcie linki hamulca ręcznego, uszkodzenia siłowników zamka centralnego. W zawieszeniu, z przodu zbyt często zużywają się łączniki i gumy stabilizatora oraz poduszki górnego mocowania kolumn resorujących. Z tyłu natomiast wybijają się gumy stabilizatora.

 

Opel Vectra to bardzo dobry samochód rodzinny. O powodzeniu w jego zakupie decyduje kondycja techniczna pojazdu. Najpewniejsze auta, to pochodzące z polskiej sieci sprzedaży Opla – nie są zajeżdżone i najczęściej mają znaną historię. Na rynku jest dużo aut pochodzących z rynku niemieckiego. Mają one bogatsze wyposażenie, ale większe przebiegi i często przed sprzedażą były naprawiane przez krajowe warsztaty.

           

Wady

- korozja w modelach produkowanych do 1999 r.

- silniki o niskiej kulturze pracy

- zbyt delikatne zawieszenie na polskie drogi

 

Zalety

- przestronne wnętrze

- dobre właściwości jezdne

- komfortowe zawieszenie

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1995 – debiut Vectry B w wersji sedan i liftback,

1996 – na rynek wchodzi model kombi (sierpień),

1997 – rozszerzenie oferty o silniki 2.0 TDI i benzynowy 2.5V6 w wersji specjalnej Vectry i500,

1999 – gruntowny face lifting modelu,

2000 – nowe silniki: 1.8 16V/125 KM, 2.2/147 KM i 2.2 TDI/125 KM,

2001 – debiut nowego modelu Vectra C

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

1.6

10,5-15,1

11,9-15,9

12,8-16,9

16,2-20,9

16,2-21,0

21,9-25,8

20,9-26,6

1.8

12,3-15,3

12,0-16,5

14,9-21,9

15,9-18,9

18,9-23,9

20,9-27,9

24,4-32,9

2.0

10,9-13,9

11,5-18,5

14,5-19,9

15,8-20,3

17,9-23,9

19,2-25,9

25,9-29,9

2.0TDI

-

-

13,7-18,9

15,5-20,8

19,9-24,9

22,9-27,2

26,0-31,9

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Przykładowe dane techniczne wybranych silników*

 

Silnik

1.6

1.6 16V

1.8 16V

2.0 16V

2.0 TDI

Pojemność skokowa (cm³)

1598

1598

1796

1998

1995

Moc (KM/obr./min.)

75/5200

101/6000

116/5400

136/5600

82/4300

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

128/2800

150/3600

170/3400

188/3400

185/1800

Prędkość maks. (km/h)

175

193

203

215

 

Przyspieszenie 0-100 km (s)

15,5

12,5

11,0

10,0

 

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

5,7/10,4

5,5/9,5

5,8/10,6

6,3/12,2

 

Opony

180/70 R14; 195/65 R15

195/65 R15

205/55 R16

195/65 R15

Zbiornik paliwa (l)

60

Objętość bagażnika (dm³)

500/790

Rozstaw osi (cm)

263,5

Rozstaw kół przód/tył (cm)

146,5/147

Średnica zawracania (m)

11,3

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

449,5/171/142

Masa własna (kg)

1205

1215

1260

1325

1320

Masa całkowita (kg)

1785

1785

1800

1860

1880

* dane z 2000 r. modelu sedan.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie