Opel Vectra 2.2

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Trzecia generacja Opla Vectry miała światową premierę podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2002 roku. Nowe auto jest przestronniejsze od poprzednika, ma także zupełnie inną, znacznie odważniejszą stylistykę.

Najnowsza,

Opel Vectra 2.2

Nowa Vectra jest jednym z pierwszych modeli Opla z charakterystycznymi, dwurzędowymi reflektorami. Niedawno do czterodrzwiowego sedana dołączył liftback, nazywany GTS. Chętni na odmianę kombi muszą jeszcze trochę poczekać.
Osiągi Vectry z silnikiem 2.2 są na dobrym poziomie, zawieszenie jest wystarczająco twarde do szybkiej jazdy, a jednocześnie nie można narzekać na komfort. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i nie ma problemów ze znalezieniem właściwego przełożenia, choć drogi włączania poszczególnych przełożeń mogłyby być krótsze. Korzystanie z pełnej mocy silnika powoduje dość gwałtowny wzrost zużycia paliwa, jednak przy nieco delikatniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu bez trudu można uzyskać spalanie na poziomie 9-10 l benzyny na 100 km. Średnio podczas testu Vectra zużyła nieco ponad 11 litrów benzyny na 100 km. Nie jest to może rekordowo dużo, ale w klasie są też auta oszczędniejsze. Niskiemu zużyciu paliwa nie służy też z pewnością charakterystyczna cecha silników wielozaworowych - stają się one dynamiczne dopiero przy wysokich (powyżej 3500 obr./min) obrotach.
Do wyposażenia seryjnego należą m.in. wspomaganie układu kierowniczego, ESP, ABS, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne i kurtynowe, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja, radioodtwarzacz, aluminiowe felgi, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich i tylnych, halogeny i immobiliser. Lista opcji jest krótka, są na niej m.in. tempomat, lakier metalizowany i automatyczna skrzynia biegów.

Opel Vectra 2.2

Wnętrze
Deska rozdzielcza Vectry jest zupełnie inna niż w aucie poprzedniej generacji. Tu jak u siebie w domu będą czuli się zwolennicy stylistyki industrialnej. Wszystko ma ostre kształty, co może się podobać zwłaszcza w modelach, gdzie deskę rozdzielczą ozdobiono wstawkami imitującymi metal. Drewno do tego stylu pasuje znacznie mniej. Dość nietypowo rozwiązano sterowanie kierunkowskazami i wycieraczkami. Do obsługi zwłaszcza tych pierwszych niełatwo się przyzwyczaić. Podobno Opel wydał nawet specjalną broszurkę z instrukcją obsługi tego, wydawałoby się, niezbyt skomplikowanego urządzenia.
Nadwozie
Zupełnie inna stylistyka niż w poprzednich dwóch generacjach Vectry ma przyciągnąć nowych klientów. Rzeczywiście, auto może się spodobać zwłaszcza młodym ludziom. Nam, szczerze mówiąc, nowe reflektory Vectry nie bardzo przypadły do gustu. Także stylizowany na amerykańskie limuzyny tył auta wymaga nieco przyzwyczajenia. Jedno trzeba przyznać, nowy model Opla wyraźnie odróżnia się od rywali. A to dziś wcale nie jest takie częste. Nowe są klamki, w razie kolizji znacznie łatwiej będzie otworzyć drzwi.
Silnik
Pod maską testowego auta znalazł się 2,2-litrowy silnik o mocy 147 KM. Ta jednostka jest stosowana zresztą także w kilku innych modelach Opla - Astrze, Omedze, Zafirze i Speedsterze. 147 KM to moc, która zadowoli z pewnością większość kierowców, szukający mocniejszych wrażeń powinni zdecydować się na model z 3,2-litrowym silnikiem, montowanym wyłącznie w nadwoziu liftback. Osiągi Vectry 2.2 są na niezłym poziomie - prędkość maksymalna to 216 km/h, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy.
Podsumowanie
Vectra w wersji sedan jest przeznaczona dla klientów ceniących klasyczne rozwiązania, choć nadwozie jest stylizowane dość odważnie. Niestety, dość duża pojemność silnika powoduje, że cena auta jest wysoka, najtańsza Vectra z 2,2-litrową jednostką benzynową to wydatek na poziomie 97 000 zł. Co ciekawe, odmiana z silnikiem Diesla o tej samej pojemności jest nieco tańsza.
Opel Vectra 2.2 a konkurencja

ModelOpel VectraAlfa Romeo 156Peugeot 406
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm sześc.)219819692231
Moc maks. (KM)147165158
Maks. moment obrotowy (Nm)203206217
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,6511,112
Objętość bagażnika (dm sześc.)500380430
Długość (mm)459544304600
Szerokość (mm)179817451765
Wysokość (mm)146014201400
Rozstaw osi (mm)270025952700
Masa własna (kg)138012501370
Ładowność (kg)550520540
Prędkość maksymalna (km/h)216220218
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)10,28,210
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto11,912,212,8
Poza miastem6,76,66,7
Średnie8,68,68,8

M - manualna skrzynia biegów, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelVectra Elegance156 Distinctive406 SV
Cena (zł)97 00091 80098 500
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSOS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty