Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Vectra 2.2 kontra Skoda Superb 1.8T

Ryszard Polit
Opel pragnie odzyskać klientów dzięki nowej filozofii, której wyrazem ma być nowa Vectra. Skoda, zachęcona powodzeniem na rynku, stara się zaatakować segment pojazdów klasy wyższej i zagrozić nie tylko Oplowi.

Opel pragnie odzyskać klientów dzięki nowej filozofii, której wyrazem ma być nowa Vectra. Skoda, zachęcona powodzeniem na rynku, stara się zaatakować segment pojazdów klasy wyższej i zagrozić nie tylko Oplowi.

 

fot. Opel
fot. Opel

W porównaniu z poprzednikiem nowa Vectra to zupełnie inna konstrukcja. Pojazd ten oferowany jest z trzema rodzajami nadwozia: liftback, sedan i kombi - my opisujemy wersję sedan.

 

Nowoczesny kształt karoserii ma zasugerować nabywcy, że Opel zmienia wizerunek. Dotychczas hołdował tradycji, teraz stawia na nowoczesność swoich produktów.

 

 

 

fot. Skoda
fot. Skoda

Skoda przypomina o swojej przeszłości, kiedy to (w latach 30. ubiegłego stulecia) produkowała luksusowy model Superb.

 

Współczesne auto tak samo się nazywa i zostało zaprojektowane z wykorzystaniem podzespołów Volkswagena.

 

 

 

 

 

Cechy szczególne

 

fot. Opel
fot. Opel

Miarą nowoczesności Vectry ma być dźwignia włączania kierunkowskazów, która zawsze ustawiona jest w jednej pozycji. Gdy delikatnie dotkniemy dźwigni, następuje trzykrotne włączenie żarówek, jeśli zrobimy to mniej delikatnie, uruchomimy  kierunkowskazy na stałe. Ten niecodzienny system włączania kierunkowskazów wymaga dużej wprawy, bowiem różnica między delikatnym, a bardziej energicznym dotknięciem dźwigni jest niewielka.

 

fot. Skoda
fot. Skoda

W Skodzie dźwignie pracują standardowo i nie sposób się pomylić, co w tej sytuacji okazuje się wielką zaletą. W obu autach tablica przyrządów jest czytelna, a przyzwoita jakość użytych we wnętrzu materiałów upewnia właściciela samochodu, że dobrze wydał swoje pieniądze.

 

Cechą charakterystyczną Superb jest płyta podłogowa przejęta z VW Passata wytwarzanego na rynku chińskim. W połączeniu z silnikami Volkswagena Superb okazuje się niezłą krzyżówką.

 

Typowe dla Skody jest jedynie nadwozie. W droższej wersji wyposażenia otrzymać można parasol, który po złożeniu mieści się w schowku w lewych, tylnych drzwiach. To świetny pomysł, tym bardziej, że ów schowek jest wentylowany i, przynajmniej teoretyczne, mokry parasol powinien wyschnąć. Ponieważ Skoda ma aż o 10 cm większy rozstaw osi, jej wnętrze jest bardziej przestronne niż w Oplu. Bagażnik Vectry ma objętość 500 l, a Skody - 460 l.

 

Silnik

 

fot. Opel
fot. Opel

Do naszego porównania wybraliśmy Skodę napędzaną nowoczesnym silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM.

Ta jednostka napędowa, opracowana przez Audi, ma 5 zaworów w cylindrze i doładowana jest turbosprężarką. Dzięki temu urządzeniu elastyczność silnika jest znakomita, a pojazd bardzo żwawy. Spodziewaliśmy się sporego zużycia paliwa, i rzeczywiście - w mieście powyżej 11 l/100 km.

Okazało się jednak, że Vectra napędzana 16-zaworowym silnikiem 2,2 l o mocy 147 KM wcale nie jest oszczędniejsza.

Co gorsza, silnik ten nie jest zbyt elastyczny - maksymalny moment obrotowy uzyskuje się dopiero przy 4000 obr/min. Chcąc jechać dynamicznie, trzeba utrzymywać wysokie obroty, a i tak Superb jest szybszy.

 


fot. Skoda
fot. Skoda


Wrażenia z jazdy

 

Zawieszenie Vectry ma raczej twardą charakterystykę, dzięki czemu pojazd poprawnie pokonuje zakręty. Pomaga w tym wielowahaczowa tylna oś. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona. Jednak na naszych dziurawych drogach taka charakterystyka zawieszenia obniża nieco komfort jazdy.

 

Zawieszenie Skody pozwala również na bezpieczne pokonywanie zakrętów, lecz komfort jazdy jest nieco wyższy niż w krótszej Vectrze. W przednim zawieszeniu Skody zastosowano podwójne wahacze poprzeczne i kolumny prowadzące, a z tyłu - oś skrętną. Obaj producenci mają więc różnie rozwiązane zawieszenie. Przy dużych prędkościach w Skodzie jest ciszej niż w Oplu, co wynika m.in. z konieczności utrzymywania wysokich obrotów silnika. Ewentualne błędy kierowcy są korygowane przez układ stabilizacji toru jazdy ESP, w który oba auta wyposażone są seryjnie. Droga hamowania obu pojazdów jest zbliżona.

 

Podsumowanie

 

Dla nabywcy poszukującego przestronnego i dynamicznego pojazdu bardziej odpowiednia będzie Skoda. Bogate wyposażenie, przyzwoita jakość montażu i świetny silnik dopełniają całości. Jej największym mankamentem jest jednak brak prestiżu, gdyż marka ta kojarzona jako producent aut tanich.

W przypadku Superba to kolejna zaleta, gdyż cena opisywanej wersji jest niższa o ok. 6 tys. zł od ceny Vectry. Ten model Opla wybierają nabywcy o, mimo wszystko, tradycyjnym guście. Odrobina nowoczesności, w postaci rozbudowanych systemów elektronicznych, to znak czasu. Poza tym - wszystko po staremu - wysoki poziom bezpieczeństwa i przyzwoity komfort.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty