Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Tigra (1994 – 2000)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Opel: Opel Tigra wykorzystuje podzespoły Corsy, nie jest to więc drogi samochód w eksploatacji. Wadą Tigry jest ciasne wnętrze.
Fot. Opel: Opel Tigra wykorzystuje podzespoły Corsy, nie jest to więc drogi samochód w eksploatacji. Wadą Tigry jest ciasne wnętrze.
Jadąc tym samochodem, nadal będziemy zwracali na siebie uwagę. Mimo upływu lat Opel Tigra wygląda efektownie.

 

 

Opel Tigra zadebiutował na rynku w 1994 r. Pokazany jako prototyp w 1993 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, wzbudził tak duże zainteresowanie, że General Motors

Fot. Opel: Opel Tigra wykorzystuje podzespoły Corsy, nie jest to więc drogi samochód w eksploatacji. Wadą Tigry jest ciasne wnętrze.
Fot. Opel: Opel Tigra wykorzystuje podzespoły Corsy, nie jest to więc drogi samochód w eksploatacji. Wadą Tigry jest ciasne wnętrze.

zdecydował się na jego seryjną produkcję. Model adresowany był przede wszystkim do młodych ludzi pragnących mieć sportowy samochód, ale nie dysponujący zbyt wielkimi zasobami finansowymi.

 

Tigra powstała na bazie Opla Corsy B. Wykorzystano płytę podłogową, silniki, kokpit. Zaprojektowano natomiast całkowicie nowe nadwozie o linii coupé, dwudrzwiowe, z bardzo charakterystycznym kształtem tylnej szyby.

Wnętrze auta przeznaczone jest w praktyce dla dwóch osób. Samochód ma wprawdzie cztery miejsca siedzące, ale te z tyłu trudno nazwać kanapą – to ławeczka z dwoma zaznaczonymi tapicerką siedziskami. Z przodu podróżuje się wygodnie, nisko mocowane kubełkowe fotele dobrze trzymają, jest miejsce

Fot. Opel: Przez cały okres produkcji oferowano tylko dla silniki benzynowe – 1,4 l i 1,6 l.
Fot. Opel: Przez cały okres produkcji oferowano tylko dla silniki benzynowe – 1,4 l i 1,6 l.

na nogi. Deska rozdzielcza, przeniesiona bez zmian z Corsy, jest czytelna, ergonomiczna, ale monotonna. Brak jej trochę fantazji, czegoś, co pasowałoby do auta o sportowym charakterze.

 

Jak przystało na samochód sportowy, bagażnik Tigry ma pojemność tylko 215 l. Jeżeli jednak nie wykorzystujemy tylnych siedzeń, po położeniu oparć można powiększyć objętość do 425 l.

Komfort podróżowania Tigrą zależy od jakości nawierzchni po jakich się porusza, co szczególnie odczuwa się w Polsce. Auto ma bowiem sztywno zestrojone zawieszenie: z przodu niezależne, kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, stabilizatory. Auto pewnie trzyma się drogi i dobrze zachowuje na zakrętach.

 

Silniki  

 

Tigrze poskąpiono silników. Przez cały czas produkcji sprzedawana była tylko z dwoma – do wyboru: 1,4 l o mocy 90 KM i 1,6 l o mocy 106 KM. Obydwa były benzynowe, rzędowe,

Fot. Opel: Wnętrze pojazdu pochodzi z Corsy.
Fot. Opel: Wnętrze pojazdu pochodzi z Corsy.

czterocylindrowe, szesnastozaworowe. Oba dość głośne, ale to przecież sportowy samochód.

 

Eksploatacja

 

Opel Tigra był autem dość dobrze wyposażonym. W standardzie znajdowały się centralny zamek, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie regulowane lusterka i otwierane okna, poduszka powietrzna dla kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa. Wersja z mocniejszym silnikiem miała ponadto system ABS, poduszkę powietrzną dla pasażera. W opcji, dla obu wersji była klimatyzacja i radioodtwarzacz.

 

Użytkownicy Tigry nie mają zbyt wielu zastrzeżeń do modelu. Do typowych usterek zalicza się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, awarie zaworu recyrkulacji spalin (nierówna praca silnika na biegu jałowym), uszkodzenia przewodów zapłonowych. Zbyt szybko zużywają się też klocki hamulcowe. Awaryjne bywają centralne zamki. Na plus modelu należy zaliczyć niskie koszty eksploatacji i dostępność części zamiennych. W większości przypadków są to te same podzespoły, co do Corsy. Są także ich tańsze zamienniki.

 

Przez sześć lat produkcji w Oplu Tigrze nie dokonywano prawie żadnych modernizacji. Samochód nie odniósł spodziewanego przez Opla sukcesu. Stał się jednak prekursorem małych aut sportowych. W ofertach sprzedaży na naszym rynku najwięcej aut jest z roczników 1994 - 1995, z przewagą wersji 1,4 l. Choć to trudniejsze, warto szukać auta z polskiej sieci sprzedaży. Są nie zajeżdżone i mniej wśród nich powypadkowych.

 

Wady:   

- ciasne wnętrze,

- utrudnione zajmowanie miejsca z tyłu,

- mały wybór silników.

 

Zalety:   

- efektowny wygląd,

- niewielkie koszty eksploatacji,

- dobry poziom bezpieczeństwa.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

1.4

8,6-11,9

9,9-12,9

10,6-14,5

12,1-15,2

14,0-18,9

15,6-19,1

17,7-19,5

1.6

-

9,9-14,5

12,9-15,0

13,0-17,6

14,4-17,6

15,4-18,9

-

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1.4

1.6

Pojemność skokowa (cm³)

1389

1598

Moc (KM/obr./min.)

90/6000

106/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

125/4000

148/4000

Prędkość maks. (km/h)

190

203

Przyspieszenie 0-100 km (s)

11,5

9,8

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

5,0/8,7

5,1/8,7

Opony

175/65 HR14; 185/60 HR14

Zbiornik paliwa (dm3)

46

Objętość bagażnika (dm³)

215/425

Rozstaw osi (cm)

243

Rozstaw kół przód/tył (cm)

138,5/139,5

Średnica zawracania (m)

10,5

Długość/szerokość/wysokość (cm)

392/160,5/134

Masa własna (kg)

980

1000

Masa całkowita  (kg)

1330

1350

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty