Nie znajdziemy tego samochodu w czołówce trwałych aut, dlatego kupując omegę z drugiej ręki, należy zwrócić uwagę na stan mechanizmów, w tym układu kierowniczego i wydechowego.
Dziewięcioletni opel omega na pruszczańskiej giełdzie kosztował 23 tys. zł - za tę kwotę można podróżować w komfortowych warunkach. Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Na dobrym poziomie są natomiast jednostki napędowe i zawieszenie dziewięcioletnich samochodów. Wnętrze jest komfortowe, a to za sprawą przestronności i wygodnych siedzeń. Wykończenie jest solidne. Trudno cokolwiek zarzucić też układowi jezdnemu - omega prowadzi się pewnie.
Na giełdzie samochodowej w Pruszczu możemy znaleźć zarówno omegi kupione w Polsce, jak i sprowadzone z zagranicy. Nie wszystkie są w dobrym stanie technicznym i nie zawsze przebiegi są wiarygodnie udokumentowane. Należy uważać, aby nie kupić pojazdu po poważnym wypadku. Pojemność bagażnika - 530 l sprawia, że nawet liczniejsza rodzina nie staje przed problemem załadunku bagaży.
- Moją dziewięcioletnią omegę zakupioną w Niemczech z silnikiem Diesla o poj. 2.5 litra wyceniłem na 23 tys. zł - mówi Jan Nowak z Grudziądza. Mam ją od dwóch lat i nie było z nią żadnych problemów. Nie wymagała napraw, zawsze na czas wykonywałem przeglądy. Przebieg 270 tys. km nie jest duży na tę klasę. Silnik o mocy 130 KM sprawia, że omega jest dynamiczna i wyprzedzanie jest bezpieczne.
Zalety i wady
Leszek Kliem, szef serwisu Motor Centrum w Gdańsku
- Przed kupnem dziewięcioletniej omegi polecam przegląd samochodu w autoryzowanej stacji. Wiele tych aut sprowadzono z zagranicy, a ich stan techniczny może potem rozczarować. W prawidłowo eksploatowanym samochodzie kierowca nie powinien mieć kłopotów z silnikiem Diesla, wypróbowanym we wcześniejszych modelach BMW. Wytrzymuje on ponad 500 tys. km. Podobnie przeniesienie napędu. Karoseria może mieć ślady korozji, ale tylko w miejscach naprawianych po wypadkach. Natomiast mogą być zużyte tuleje przednich wahaczy. Taką usterkę trzeba usunąć jak najszybciej, bo w następnej kolejności zaczną się psuć elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Poza tym, należy regularnie sprawdzać i utrzymywać poziomy płynów. Zalecam przeglądy w odpowiednio wyposażonych warsztatach raz w roku, przed zimą, a najlepiej też wiosną. To na pewno przedłuży żywotność auta.
Dane techniczne
Wymiary (mm) | 4788 x 1786 x 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2730 |
Rozstaw kół (mm) | 1514 przód, 1526 tył |
Masa własna (kg) | 1525 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2065 |
Silnik | rzędowy umieszczony wzdłużnie, 6 cylindrów |
Pojemność (cm sześc.) | 2497 |
Moc (KM) | 130 |
Stopień sprężenia | 22 |
Hamulce | tarczowe, ABS |
Rozpędzanie 0 -100 km/godz. (sek) | 12 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 |
Zużycie paliwa przy 100 km/godz. (l) | 7,4 |
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) | 11,4 |
Zderzak przedni | 1141 |
Reflektor | 900 |
Piasta przedniego koła | 660 |
Łańcuszek rozrządu | 148 |
Klocki hamulcowe komplet przód | 339 |
Komplet tarcz hamulców przód | 249 |
Filtr oleju | 46 |
Filtr powietrza | 56 |
Amortyzator przód | 451 |