Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Mokka X. Zmiany na lepsze

Tomasz Szmandra
Opel Mokka XW Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.Fot. Opel
Opel Mokka XW Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.Fot. Opel
Odświeżony model zyskał nie tylko literkę „X” w nazwie, ale także lepsze zawieszenie, poszerzoną gamę silników i nowy system multimedialny. W Polsce zadebiutuje w październiku i w najtańszej wersji będzie kosztował 72 450 zł.
Opel Mokka XW Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci
Opel Mokka X

W Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.

Fot. Opel

Mokkę X po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie. Teraz przyszedł czas na wprowadzenie tego modelu na europejskie rynki, na których niewielki SUV, czy jak kto woli –  crossover firmy z Rüsselsheim zdobył już sobie spore uznanie.  Od czasu wprowadzenia na rynek w 2012 roku, Mokka pierwszej generacji sprzedała się w liczbie ponad 600 000 egzemplarzy. To sprawiło, że na Starym Kontynencie model ten stał się jednym z najpopularniejszych aut w swoim segmencie i trzecim najlepiej sprzedającym się modelem Opla, plasując się jedynie za Corsą i Astrą. Jak można się domyślać, ekipie, która opracowywała Mokkę X postawiono zadanie co najmniej utrzymania tej pozycji. Przy okazji warto wyjaśnić dołożenie litery „X” do nazwy modelu –  po prostu od tej chwili ma to być cecha rozpoznawcza wszystkich SUV-ów i crossoverów produkowanych przez Opla.

W Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.

Fot. Tomasz Szmandra">Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Corsy i ma zaledwie 4,28 m długości. Jego nadwozie prezentuje się całkiem atrakcyjnie, a przetłoczenia na drzwiach i masywne błotniki wprowadzają do sylwetki tego nieco agresywności. Pas przedni ma teraz inaczej wyprofilowane płaszczyzny, dzięki czemu samochód został optycznie poszerzony, zyskując bardziej muskularny wizerunek. Koncepcja ta jest kontynuowana także z tyłu auta, gdzie w opcjonalnych tylnych światłach typu LED można dostrzec motyw podwójnego skrzydła. Z boku samochód posiada przetłoczenie wznoszące się ku tylnej części nadwozia, charakterystyczne dla innych modeli Opla. W ofercie znalazły się nowe kolory karoserii, takie jak „Amber Orange” i „Absolute Red”, a dla preferujących bardziej indywidualny styl – pakiet sportowy pod nazwą OPC Line, obejmujący m.in. przednie i tylne spojlery oraz nakładki progów.

Zmiany w odświeżonym modelu widoczne są również w kabinie. Przeprojektowana deska rozdzielcza ma więcej poziomo ukształtowanych elementów, a na zmodyfikowanej konsoli centralnej może być zamontowany 7‑ lub 8‑calowy kolorowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Co istotne, sterowanie niektórymi funkcjami przeniesiono na wyświetlacz, dzięki czemu zmniejszono liczbę przycisków, których nadmierna ilość była często krytykowana w poprzednim modelu.  Oprócz tego poprawiono centralny wyświetlacz informacyjny, zlokalizowany pomiędzy zegarami. Obecnie jest on bardziej czytelny, przede wszystkim dzięki nowym ekranom o przekątnej 3,5” (monochromatyczny) lub 4,2” (kolorowy) i podświetleniu białymi diodami.

Na wyposażeniu auta znalazły się m.in. diodowe reflektory adaptacyjne AFL, które automatycznie dostosowują tryb świecenia do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. W pełni diodowy system reflektorów zastępuje stosowane poprzednio adaptacyjne oświetlenie biksenonowe AFL+ i oferuje 9 trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, pozamiejskie i tryb turystyczny.

[page_break]

Opel Mokka XW Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci
Opel Mokka X

W Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.

Fot. Tomasz Szmandra

Nowością jest także przednia kamera Opel Eye o wyższej rozdzielczości, wyposażona w bardziej efektywny moduł przetwarzania obrazu. Przednią kamerę wykorzystuje m.in. system monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu, a alarm przedkolizyjny został wzbogacony o diodowy wyświetlacz refleksyjny. Kiedy odległość między Mokką X, a pojazdem poprzedzającym zmniejsza się zbyt szybko, światło czerwonych diod intensywnie odbija się w przedniej szybie. O konieczności przyhamowania ostrzega także sygnał dźwiękowy.

Podobnie jak nowa Astra, również Mokka X wyposażona jest w system komunikacji OnStar. W aucie dostępne są także dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink nowej generacji. Podłączenie smartfonów do tego systemu umożliwiają interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Oprócz tego, podobnie jak większość innych modeli Opla, auto posiada ergonomiczne fotele z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken, czyli Akcji na rzecz Zdrowych Pleców), które zapewniają większy komfort podróżowania. Jak na niewielkie rozmiary, we wnętrzu auta jest stosunkowo dużo miejsca dla czterech osób. Bagażnik mieści 362 l (1372 l przy rozłożonych tylnych fotelach), co w tej klasie jest przeciętnym wynikiem, a wysoko położona krawędź załadunku utrudnia nieco wkładanie np. ciężkich walizek. Przy zakupie Mokki X warto pomyśleć o kamerze (dopłata 1000 zł) i czujnikach cofania ( w pakiecie lub w wersji Elite), bo widoczność do tyłu jest dość ograniczona.

Mokka X oferowana jest również z adaptacyjnym napędem na wszystkie koła, wyposażonym w elektroniczne sprzęgło wielotarczowe. System może rozdzielać moc między przednią i tylną oś w proporcjach od 100:0 do 50:50, przy czym podczas jazdy na dobrze przyczepnej nawierzchni wykorzystywany jest tylko napęd na przednie koła, natomiast napęd 4x4 jest załączany wówczas, gdy wymagają tego warunki na trasie. Podczas jazd testowych, które częściowo poprowadzono po odcinkach szutrowych, mogliśmy się przekonać, że włączenie systemu następuje w sposób płynny, prawie niezauważalny dla kierowcy. Napęd 4x4 jest dostępny w połączeniu z dobrze znanym z innych modeli silnikiem benzynowym 1,4 litra o mocy 140 KM, który według danych producenta w cykl mieszanym zużywa średnio 6,5 l/100 km. Dla miłośników diesli przygotowano wersję z wysokoprężną

Opel Mokka XW Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci
Opel Mokka X

W Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm.

Fot. Tomasz Szmandra

jednostką 1.6 CDTI o mocy 136 KM, która spala średnio 4,7 l/100 km. Oba silniki w standardowej wersji Mokki X 4x4 zestawiono z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Jednak model z napędem na wszystkie koła może być także wyposażony w sześciobiegową skrzynią automatyczną. W tej wersji auto może być napędzane wspomnianą jednostką 1.4/140 KM lub silnikiem nowej generacji 1.4 Ecotec Direct Injection Turbo o mocy 152 KM, który wcześniej zadebiutował pod maską nowej Astry. Z takim napędem auto pozwala na dosyć dynamiczną jazdę, a w razie potrzeby żwawo przyspiesza osiągając pierwsza „setkę” w 9,7 sekundy. Poprawione zawieszenie pozwala na stabilne pokonywanie łagodnych łuków i ciasnych zakrętów, a przy tym lepiej radzi sobie z nierównościami niż w to zastosowane w poprzednim modelu. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg danych technicznych) ma nie przekraczać 6,5 l/100 km, ale w praktyce, zwłaszcza przy „ciężkiej nodze” kierowcy, jest to niemożliwe do uzyskania. Nam, po ponad 100-kilometrowej trasie komputer pokładowy wyliczył 9,4 litra…  

Na koniec o cenach. W Polsce najtańsza wersja Essentia z silnikiem 1.6 Ecotec o mocy 115 KM i napędem na przednią oś kosztuje 72 450 zł. W standardzie klienci otrzymają m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, ESP, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek oraz fabryczny autoalarm. Za najtańszą odmianę 4x4 (w wersji Enjoy z silnikiem 1.4 Turbo/140 KM) trzeba zapłacić 87 250 zł, a najmocniejsza Mokka X ze 152-konną jednostką 1.4 kosztuje 96 150 zł. Warto dodać, że za 85 750 zł  można kupić wersję z fabryczną instalacją gazową.

Atrakcyjny wygląd, dynamiczne silniki oraz szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych sprawiają, że Mokka X jest jedną z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Modernizacja nie ograniczyła się jedynie do zmian kosmetycznych, co dobrze wróży szansom tego modelu na rynku.

Wybrane dane techniczne Opla Mokki X 1.6 i konkurentów:

Marka/model

Opel Mokka 1.6 Ecotec

Mitsubishi ASX
1.6

Renault Captur 1.2 TCe

Cena (zł)

Od 72 450

Od 75 300

Od 65 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4275/1781/1658

4295/1770/1620

4122/1778/1566

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1541/1540

1525/1530

1531/1516

Rozstaw osi (mm)

2555

2670

2606

Masa własna (kg)

1355

1260

1170

Pojemność bagażnika (l)

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

356-1372

52

419-1219

63

377-1235

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

1598

1590

1197

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/6

Osiągi

Moc (KM)

115

117

118

Moment obrotowy (Nm)

155

154

190

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,5

11,5

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

170

183

182

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,6

5,8

5,5

Emisja CO2 (g/km)

153

135

125

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty