Opel Meriva II (2010-2017). Silniki, ceny, opinie użytkowników

Bogusław Korzeniowski
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.Fot. Bogusław Korzeniowski
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.Fot. Bogusław Korzeniowski
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Opel Merviva drugiej generacji, jaki trafił na rynek w roku 2010 był ewolucją wcześniejszego rozwiązania, ale faktycznie możemy uznać go za rewolucję segmentu. Pojazd otrzymał bowiem bardzo rzadko spotykany system otwierania drzwi. Zamiast klasycznych drzwi tylnych, które mają zawiasy na słupku środkowym, Meriva II ma zawiasy tylnych drzwi na tylnym błotniku. W efekcie drzwi otwierają się na zasadzie otwartej książki.
Co skłoniło konstruktorów do tego rozwiązania?

Walory samochodu rodzinnego:

Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Fot. Bogusław Korzeniowski

- dzięki szeroko otwieranym drzwiom mamy dużo lepszy dostęp do tylnej kanapy i swobodnie możemy np. zapiąć dziecko w foteliku;
- aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku, to rodzic powinien otwierać mu drzwi i nadzorować jego wysiadanie. Tylko to zapewni bowiem, że maluch nie otworzy drzwi przed jadącym pojazdem (z tylu nie ma przecież lusterka wstecznego). W Merivie jest to znacznie prostsze niż w innych samochodach. Dodatkowo dziecko cały czas jest pod kontrolą i nie ma szans nagle wbiec na jezdnie. Dodatkowo system FlexDoors uniemożliwia otwarcie drzwi w czasie jazdy;
- ostatnim atutem jest… wygoda. Merviva drugiej generacji to samochód który wyraźne urósł (Meriva I dł/szer/wys – 4050/1694/1624, Meriva II –4288/1812/1615 mm), co gwarantuje większy komfort jazdy, a dodatkowo szersze otwarcie drzwi tylnych zapewnia łatwiejsze zajmowanie miejsca w samochodzie.

Oczywiście Meriva II, tak jak poprzednik, ma system zmiany aranżacji tylnej kanapy FlexSpace. Różnica polega jednak na rozwiązaniu konstrukcyjnym, pozwalającym na łatwiejszą i bardziej precyzyjną zmianę. W normalnej pozycji tylnej kanapy mamy trzy miejsca siedzące jak w każdym pojeździe. Możemy jednak opuścić część środkową (podłokietnik i oparcie za nim), a dwa fotele zewnętrzne przybliżyć do siebie. W ten sposób pojazd staje się modelem czteromiejscowym, gdzie siedzący z tyłu mają wygodną odległość zarówno w stosunku do siebie, jak i od drzwi. Jeżeli zaś mamy do przewiezienia większe gabarytowo przedmioty, można położyć całą kanapę tylną i uzyskamy w ten sposób płaską przestrzeń bagażową (w efekcie czego wzrasta ona z 400 litrów do 1500 litrów).

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście 

Atutami samochodu są także rozstaw osi (2644 mm, podczas gdy np. aktualny Golf ma 2620 mm) i wyższa pozycja siedzących, przez co komfort jazdy jest zbliżony do tego , który doświadczymy w minivanie, tj.: Scenic, Zafira, czy Picasso.
Niestety są też wady tego modelu.

Po pierwsze to… system zmiany foteli FlexSpace.
Wprawdzie jest to bardzo dobre rozwiązanie, ale wymagało dość skomplikowanej kinematyki i zamocowania dodatkowych prowadnic. W efekcie czego przy klasycznie umieszczonych fotelach z tyłu nie mamy efektownej tapicerki między podłogą i siedziskiem kanapy, ale przestrzeń z niezabudowanymi elementami konstrukcji.

Po drugie… wykończenie
Opel Meriva jest samochodem budżetowym, a to sprawia, że materiały tapicerskie są gorszej jakości. Nie było też możliwości swobodnego konfigurowania samochodu, gdyż drogie opcje (np. ksenon) nie były nigdy w ofercie.
Po trzecie… zawiasy drzwi.
Drzwi, zarówno przednie, jak i tylne otwierają się pod kątem 84 stopni (najszersze otwarcie na rynku). W efekcie niemożliwe było zastosowanie ograniczników otwarcia, jak w klasycznych modelach. Tym samym nagły podmuch wiatru (wichura, przejeżdżająca ciężarówka), mogą wyłamać swobodnie uchylone drzwi.


Silnik Opel ecotec 1.6 cdtiFot. Opel
Silnik Opel ecotec 1.6 cdti

Fot. Opel

Silniki trzy benzynowe i siedem diesli

Model oferowany był w trakcie swego życia produkcyjnego z trzema silnikami benzynowymi: 1,4 (100 KM), 1,4 turbo (120 KM), 1,4 turbo (140 KM), i aż siedmioma silnikami diesla: 1,3 CDTI (95KM), 1,6 CDTI (95 KM, 110 KM, 136 KM), 1,7 CDTI (100 KM, 110 KM, 130 KM) i wersji na gaz LPG: 1,4 (120 KM).

Dla kogo jest to idealny model?
Biorąc pod uwagę wielkość i rozwiązania konstrukcyjne można zauważyć, że jest to:
- idealny model dla rodzin z małymi i większymi dziećmi;
- bardzo dobre rozwiązanie dla osób potrzebujących czasami transportować większe przedmioty (nawet urządzenia sportowe!);
- polecane auto dla osób starszych ze względu na wysokość siedzisk i profil siedzących jak w wersji van.
Meriva drugiej generacji jest zatem modelem dla każdego i jeżeli ktoś nie ma zbyt wygórowanych ambicji względem komfortu, powinien być usatysfakcjonowany.

Opinie użytkowników:
Opel meriva 1,7 130 KM rok 2011
Paweł: całkiem fajne autko dla 4-osobowej rodziny, ale nie z silnikiem 1.7 cdti. Ciekawy układ otwierania drzwi, ładne przetłoczenia karoserii, sporo miejsca w bagażniku, świetne właściwości jezdne. Wypada znacznie powyżej oczekiwań dla auta o tych gabarytach, i to minivana.
Opel Meriva 1,4 100 KM rok 2014
Dorota: wszechstronny samochód do miasta, sprawdza się w codziennej eksploatacji - głównie jazda miejska. Bogate wyposażenie umila jazdę a bardzo dobra widoczność ułatwia poruszanie się.
Opel Meriva 1,4 100 KM roku 2016
Tomasz: małe, sprytne i bardzo funkcjonalne auto. Mechanizm otwierania tylnych drzwi sprawdza się idealnie przy dzieciach a to, że otwierają się pod kątem 90 stopni daje możliwość zapakowania na tylną kanapę dosłownie wszystkiego. 

Polecane silniki: 1,4 120KM (benzynowy), 1,6 CDTI 110 KM (Diesel). 
Niepolecane silniki:  1,4 100 KM (benzynowy).

Chronologia modelu:
03. 2010 – rozpoczęcie sprzedaży modelu
11.2011 – wprowadzenie do sprzedaży wersji LPG
11.2013 – zakończenie sprzedaży modelu 1,7 130 KM
11.2013 – rozpoczęcie sprzedaży modelu 1,6 136 KM
03.2014 – wprowadzenie silników 1,6 110 KM i 1,6 95 KM
03.2014 Lifting obejmujący zderzaki. Osłonę chłodnicy, przednie i tylne lampy
06.2017 Model wycofano , a jego następcą został CrosslandX

Najpopularniejsze silniki w Merivie


1,41,4 turbo1,4 turbo LPG [gaz]1,3 CDTI1,6 CDTI1,7CDTI1,7 CDTI
Okres produkcji03.2010-06.201703.2010-06.201711.2011-06.201703.2010-06.201711.2013-06,201703.2010-06.201703.2010-11/2013
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika4/44/44/44/44/44/44/4
Pojemność skokowa [ccm]1398136413641248159816861686
Moc maksymalna [KM/ obr/min]100/6000120/4800-6000120/4800-600095/4000136/3500-4000110/4000130/400
Maks moment obr [Nm/ obr/min]130;4000175/1750-4800175/1750-4800180/1750-3500320/2000280/1750-2500300/2000-2500
Przyspieszenie 0-100km/h [s]13,911,511,5 [11,8]13,89,911,89,9
Prędkość maks. [km/h]177188188 [187]168197182196
Średnie zużycie paliwa [litr]65,95,9 [7,4]3,54,45,35,3

 

Średnie ceny wg ofert sprzedaży na rynku w Polsce

modelsilnikCeny[zl]20102011201220132014201520162017
Meriva IIDieselśrednie254003020034600425004250045750--
Meriva IIBenzśrednie2400029000320003900041000430005200058000
Meriva IILPGśrednie-22000330003400038000430005600059000
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty