Do gamy tzw. minivanów Opla w ubiegłym roku dołączył trzeci - Meriva. To samochód o niezbyt dużych wymiarach zewnętrznych, ale z uniwersalnym nadwoziem. Plasuje się między małą Agilą i większą Zafirą.
Na polskim rynku Meriva występuje w jednej, dwubryłowej, 5-drzwiowej wersji nadwoziowej, w pięciu wersjach silnikowych (3 silniki benzynowe o mocy 87, 100 i 125 KM i 2 wysokoprężne o mocy 75 i 100 KM) i trzech wersjach wyposażenia wyróżnionych nazwami: Essentia, Enjoy i Cosmo. Model Meriva zbudowany został z wykorzystaniem płyty podłogowej Corsy, zawieszenia przedniego typu McPherson - jak w Corsie i zawieszenia tylnego z belką skrętną - jak w Zafirze.
FlexSpace
Tak nazwano system aranżacji wnętrza nadwozia, który jest szczególnym rozwiązaniem w Merivie. Dotyczy różnorodnej konfiguracji foteli, które można przystosować do przewozu 5, 4, 3 i 2 osób, a nawet tylko dla kierowcy - bez konieczności wyjmowania foteli.
Kanapę tylną podzielono na trzy niezależne części: dwie części są szerokie, a środkowa węższa. Wszystkie części można przesuwać wzdłużnie i niezależnie składać. Trzy osoby jadące z tyłu będą odczuwały niezbyt szerokie wnętrze Merivy. Gdy z tyłu jadą dwie osoby, ze środkowej części siedzenia można utworzyć wygodny podłokietnik, a po całkowitym złożeniu środkowego fotela tylnego, w jego miejsce można zamontować (dostępny w opcji) podłokietnik wielofunkcyjny, tzw. asystent podróży, zawierający m.in. izolowany termicznie schowek. Cały podłokietnik można wymontować i zabrać ze sobą.
Podstawowa objętość bagażnika (mierzona do półki osłonowej) wynosi 350 dm3, a po złożeniu trzech foteli tylnych oraz przedniego fotela pasażera uzyskujemy przedział bagażowy o objętości aż 2000 dm3.
Silnik
Do prezentacji wybraliśmy jednostkę nadającą pojazdowi najlepszą dynamikę. Jest to silnik o pojemności skokowej 1796 cm3 z rodziny Ecotec, znany z wcześniej wytwarzanych modeli Opla.
Ma nowoczesną konstrukcję z dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy wykonanej ze stopów lekkich, sterującymi 4 zaworami przy każdym cylindrze. W układzie zasilania zastosowano elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk benzyny. Jednostkę tę możemy zaliczyć do wysokoobrotowych, nic więc dziwnego, że wcześniej znalazła miejsce w "usportowionej" Astrze Coupe.
Wrażenia z jazdy
Wydaje się, że silnik 1,8 l o mocy 125 KM jest nawet za "silny" dla rodzinnego, niewielkiego samochodu. Jego sprawność dynamiczna okupiona jest odczuwaną
głośnością. Kierowca ma wygodną pozycję i jednocześnie ograniczoną podwójnymi słupkami przednimi widoczność przy skręcie w lewo. Urządzenia sterowania działają płynnie, a deska rozdzielcza jest "czytelna", bez nadmiaru wskaźników i przełączników. Samochód wykazuje się dobrą stabilnością w ruchu, ale na nierównej nawierzchni odczuwamy twarde zawieszenie.
Podsumowanie
Merivę dość trudno zakwalifikować do wybranej grupy minivanów. Jest mniejsza od Renault Scenic i większa od Opla Agila. Agila to wielofuncyjny samochód rodzinny, o interesującej aranżacji wnętrza nadwozia. W najuboższej wersji, z silnikiem 1,6 l i wyposażeniem Essentia kosztuje 53 000 zł. Wersja przez nas przedstawiana jest droga - 62 800 zł.
Wybrane dane techniczne - Opel Meriva 1.8
Rodzaj silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 125-6000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm-obr/min) | 165-4600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,5 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 53 |
Zużycie paliwa: poza miastem/miasto (dm3/100 km) | 6,6/10,9 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 350÷2000 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 4042/1694/1624 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez limitu km)/12 |
Cena wersji 1.8 Cosmo (zł) | 62 800 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 - 5)
Przestronność wnętrza | **** | Przestronne wnętrze w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Zbyt wąskie miejsce dla 3 osób siedzących z tyłu |
Silnik | *** | Konstrukcyjnie nowoczesny, dynamiczny, mało dostosowany do niewielkiego samochodu rodzinnego |
Poziom hałasu | *** | Duża głośność wynika z pracy silnika powyżej 3500 obr/min na V. biegu |
Hamulce | ***** | Seryjnie we wszystkich wersjach pojazdu hamulce tarczowe przy 4 kołach, przednie wentylowane, system ABS. Duża skuteczność działania |
Dynamika | ***** | Duża jak na samochód rodzinny |
Zużycie paliwa | ** | Duże, zwłaszcza podczas jazdy w mieście |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Na wysoką ocenę składa się przede wszystkim funkcjonalnie rozwiązane wnętrze |
Wyposażenie | **** | Dostępne tylko w opcji: regulacja położenia kierownicy, składany fotel pasażera przedniego i elektryczne sterowane szyby w drzwiach tylnych |
Wybrane wyposażenie seryjne Merivy 1.8 Cosmo:
- ABS+EBD+system wspomagania nagłego hamowania
- Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Dzielona tylna kanapa 40:20:40
- Centralny zamek
- Radiomagnetofon + 6 głośników
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Wyświetlacz wielofunkcyjny
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?