Opel Meriva 1.8

Zdzisław Podbielski
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Opel Meriva to samochód o niezbyt dużych wymiarach, ale z uniwersalnym nadwoziem. Plasuje się między małą Agilą i większą Zafirą.

Do gamy tzw. minivanów Opla w ubiegłym roku dołączył trzeci  - Meriva.  To samochód o niezbyt dużych wymiarach zewnętrznych, ale z uniwersalnym nadwoziem. Plasuje się między małą Agilą i większą Zafirą.

 

Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.

Na polskim rynku Meriva występuje w jednej, dwubryłowej, 5-drzwiowej wersji nadwoziowej, w pięciu wersjach silnikowych (3 silniki benzynowe o mocy 87, 100 i 125 KM i 2 wysokoprężne o mocy 75 i 100 KM) i trzech wersjach wyposażenia wyróżnionych nazwami: Essentia, Enjoy i Cosmo. Model Meriva zbudowany został z wykorzystaniem płyty podłogowej Corsy, zawieszenia przedniego typu McPherson - jak w Corsie i zawieszenia tylnego z belką skrętną - jak w Zafirze.

 

FlexSpace

 

Meriva napędzana silnikiem 1,8 l o mocy 125 KM okazała się autem dynamicznym i szybkim.
Meriva napędzana silnikiem 1,8 l o mocy 125 KM okazała się autem dynamicznym i szybkim.

Tak nazwano system aranżacji wnętrza nadwozia, który jest szczególnym rozwiązaniem w Merivie. Dotyczy różnorodnej konfiguracji foteli, które można przystosować do przewozu 5, 4, 3 i 2 osób, a nawet tylko dla kierowcy - bez konieczności wyjmowania foteli.

Kanapę tylną podzielono na trzy niezależne części: dwie części są szerokie, a środkowa węższa. Wszystkie części można przesuwać wzdłużnie i niezależnie składać. Trzy osoby jadące z tyłu będą odczuwały niezbyt szerokie wnętrze Merivy. Gdy z tyłu jadą dwie osoby, ze środkowej części siedzenia można utworzyć wygodny podłokietnik, a po całkowitym złożeniu środkowego fotela tylnego, w jego miejsce można zamontować (dostępny w opcji) podłokietnik wielofunkcyjny, tzw. asystent podróży, zawierający m.in. izolowany termicznie schowek. Cały podłokietnik można wymontować i zabrać ze sobą.

Podstawowa objętość bagażnika (mierzona do półki osłonowej) wynosi 350 dm3, a po złożeniu trzech foteli tylnych oraz przedniego fotela pasażera uzyskujemy przedział bagażowy o objętości aż 2000 dm3.

 

Silnik

 

Do prezentacji wybraliśmy jednostkę nadającą pojazdowi najlepszą dynamikę. Jest to silnik o pojemności skokowej 1796 cm3 z rodziny Ecotec, znany z wcześniej wytwarzanych modeli Opla.

Deska rozdzielcza „czytelnie” rozwiązana, z metalizowaną konsolą środkową.
Deska rozdzielcza „czytelnie” rozwiązana, z metalizowaną konsolą środkową.

Ma nowoczesną konstrukcję z dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy wykonanej ze stopów lekkich, sterującymi 4 zaworami przy każdym cylindrze. W układzie zasilania zastosowano elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk benzyny. Jednostkę tę możemy zaliczyć do wysokoobrotowych, nic więc dziwnego, że wcześniej znalazła miejsce w "usportowionej" Astrze Coupe.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydaje się, że silnik 1,8 l o mocy 125 KM jest nawet za "silny" dla rodzinnego, niewielkiego samochodu. Jego sprawność dynamiczna okupiona jest odczuwaną

Zaletą tego pojazdu jest możliwość zmiany ustawienia foteli, bez potrzeby ich wyjmowania z auta.
Zaletą tego pojazdu jest możliwość zmiany ustawienia foteli, bez potrzeby ich wyjmowania z auta.

głośnością. Kierowca ma wygodną pozycję i jednocześnie ograniczoną podwójnymi słupkami przednimi widoczność przy skręcie w lewo. Urządzenia sterowania działają płynnie, a deska rozdzielcza jest "czytelna", bez nadmiaru wskaźników i przełączników. Samochód wykazuje się dobrą stabilnością w ruchu, ale na nierównej nawierzchni odczuwamy twarde zawieszenie.

 

Podsumowanie

 

Merivę dość trudno zakwalifikować do wybranej grupy minivanów. Jest mniejsza od Renault Scenic i większa od Opla Agila. Agila to wielofuncyjny samochód rodzinny, o interesującej aranżacji wnętrza nadwozia. W najuboższej wersji, z silnikiem 1,6 l i wyposażeniem Essentia kosztuje 53 000 zł. Wersja przez nas przedstawiana jest droga - 62 800 zł.  

 

Wybrane dane techniczne - Opel Meriva 1.8

 

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1796

Moc maksymalna (KM-obr/min)

125-6000

Maksymalny moment obrotowy (Nm-obr/min)

165-4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

190

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,5

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

53

Zużycie paliwa: poza miastem/miasto (dm3/100 km)

6,6/10,9

Pojemność bagażnika (dm3)

350÷2000

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

4042/1694/1624

Rozstaw osi (mm)

2630

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

Cena wersji 1.8 Cosmo (zł)

62 800

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 - 5)

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Zbyt wąskie miejsce dla 3 osób siedzących z tyłu

Silnik

***

Konstrukcyjnie nowoczesny, dynamiczny, mało dostosowany do niewielkiego samochodu rodzinnego

Poziom hałasu

***

Duża głośność wynika z pracy silnika powyżej 3500 obr/min na V. biegu

Hamulce

*****

Seryjnie we wszystkich wersjach pojazdu hamulce tarczowe przy 4 kołach, przednie wentylowane, system ABS. Duża skuteczność działania

Dynamika

*****

Duża jak na samochód rodzinny

Zużycie paliwa

**

Duże, zwłaszcza podczas jazdy w mieście

Nowoczesność konstrukcji

****

Na wysoką ocenę składa się przede wszystkim funkcjonalnie rozwiązane wnętrze

Wyposażenie

****

Dostępne tylko w opcji: regulacja położenia kierownicy, składany fotel pasażera przedniego i elektryczne sterowane szyby w drzwiach tylnych

 

Wybrane wyposażenie seryjne Merivy 1.8 Cosmo:

 

-       ABS+EBD+system wspomagania nagłego hamowania

-       Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera

-       Wspomaganie układu kierowniczego

-       Dzielona tylna kanapa 40:20:40

-       Centralny zamek

-       Radiomagnetofon + 6 głośników

-       Regulacja wysokości fotela kierowcy

-       Wyświetlacz wielofunkcyjny

 

 

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie