Opel Insignia Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Test rodzinnego kombi ze sportowymi genami

Jakub Mielniczak
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!Fot. Jakub Mielniczak
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!Fot. Jakub Mielniczak
Udostępnij:
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!

Przez ostatnie lata Opel przyzwyczaił nas do tego, że swoje topowe, usportowione wersje oznaczał literkami OPC. W takiej wersji dostępna była m.in. poprzednia generacja Insigni, napędzana doładowanym, 2.8-litrowym V6 produkującym 325 KM. W testowanym przez nas aucie źródło napędu jest zdecydowanie mniej spektakularne, oznaczenie OPC ustąpiło miejsca GSi, ale też producent nie ukrywa, że samochód ten jest kierowany do zupełnie innego odbiorcy. GSi w tym przypadku realizuje pomysł na ubranie rodzinnego kombi w stosunkowo mocny, wysokoprężny silnik i okraszenie całości sportowymi akcentami.

Nadwozie/wnętrze

Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!

Fot. Jakub Mielniczak

Dwóch milimetrów zabrakło, by nadwozie testowanej Insignii osiągnęło 5 metrów długości. To imponujący rozmiar, przewyższający nawet Skodę Superb. Patrząc na auto z boku, w oczy rzucają się spore zwisy z przodu i z tyłu, za co po części odpowiadają masywniejsze niż w „zwykłej” wersji zderzaki. Na przedni, schodzący nisko, trzeba szczególnie uważać przy podjeżdżaniu do krawężnika. Tylny jest wyposażony w dyfuzor oraz dwie końcówki układu wydechowego nie będące atrapami. Dzięki opcjonalnym, 20-calowym felgom (4000 zł dopłaty) i widocznym przez nie czterotłoczkowym zaciskom hamulcowym sygnowanym logo Brembo, testowe auto prezentowało się wyjątkowo zadziornie od razu sugerując swój bardziej rasowy rodowód.

Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!

Fot. Jakub Mielniczak

We wnętrzu pierwszym, co rzuca się w oczy, są przednie fotele będące elementem opcjonalnego, kosztującego 15 500 zł pakietu OPC Performance. Siedzenia mają elektryczne sterowanie, podgrzewanie, wentylację i masaż, a ich zagłówki są zintegrowane z oparciami. Dodatkowym atutem jest certyfikat AGR - Akcji na Rzecz Zdrowych Pleców. Trzeba przyznać, że fotele są równie efektowne co wygodne, wyjątkowo dobrze trzymają na boki, ale nie spodobają się tym, którzy zamiast sportowej twardości wolą klimat domowej kanapy. Warto pochwalić przestronność wnętrza. Jeżeli z przodu podróżują pasażerowie o wzroście do 185 cm, wówczas na tylnej kanapie jest tak dużo miejsca na nogi, że można je niemalże wyprostować. 560-litrowy bagażnik ma regularne kształty, szyny do mocowania bagażu, a jego klapa jest sterowana elektrycznie. Jakość wykonania kabiny pasażerskiej jest niezła, ale w testowanym egzemplarzu podczas jazdy po nierównej drodze dochodziło skrzypienie z okolic panoramicznego dachu. Nie mamy zastrzeżeń do ergonomii obsługi - przełączniki są rozmieszczone intuicyjnie, a czytelny zestaw wskaźników, oprócz standardowych parametrów, stale przekazuje informacje o napięciu ładowania i temperaturze oleju.

Nasza testówka była wyposażona bardzo hojnie. Oprócz wspomnianych wcześniej elementów wyposażenia, na pokładzie była podgrzewana przednia szyba (1000 zł), znakomitej jakości wyświetlacz przezierny head-up (2100 zł), oraz pakiet Asystent Kierowcy 3 (5750 zł) zawierający m.in.: układ rozpoznawania znaków drogowych, kamerę 360 stopni oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach.

Napęd/prowadzenie

Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!

Fot. Jakub Mielniczak

Powiedzmy wprost - to nie jest wyścigówka, ani samochód w jakikolwiek sposób prowokujący do sportowej jazdy. Naturalnym środowiskiem testowanej Insignii są długie trasy autostradowe, podczas których docenić można znakomitą elastyczność podwójnie doładowanej jednostki napędowej oraz dobre wyciszenie wnętrza. 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego kierowca ma do dyspozycji już przy 1500 obr/min, dzięki czemu wyprzedzanie to żaden problem. Elastyczność auta robi zdecydowanie lepsze wrażenie niż przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące katalogowo równe 8 sekund. Szkoda, że zimny silnik donośnie klekocze nie dając zapomnieć o swojej konstrukcji. Podobała nam się praca 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Niezależnie od tego, czy wolno toczyliśmy się w korku, czy pokonywaliśmy długie, autostradowe przeloty, jej praca była płynna, bez niepotrzebnego wachlowania przełożeniami. Nieco rozczarowujące okazało się zużycie paliwa. Podróżowanie w godzinach szczytu po centrum Warszawy oznaczało zużycie ok. 12 l oleju napędowego na 100 km. Wyjazd poza miasto obniża ten rezultat do 9,3 l/100 km przy 140 km/h i 6,3 l/100 km 90 km/h.

Wysokie zużycie paliwa bierze się z wysokiej masy auta wynoszącej 1716-1807 kg, zależnie od wyposażenia oraz z obecności napędu na 4 koła. To standardowe wyposażenie odmiany GSi. Układ ów ma funkcję tzw. wektorowania momentu obrotowego, a więc potrafi w określonych warunkach „dopędzać” poszczególne koła, by poprawić stabilność jazdy. Stabilność ta jest generalnie bardzo dobra. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że Insignia GSi ma jeden z najlepszych układów jezdnych w swojej klasie. Mimo słusznych gabarytów, samochód prowadzi się lekko, ochoczo reagując na ruchy kierownicą. Z podwozia, w żadnych warunkach nie dochodzą podejrzane dźwięki. Zawieszenie wyposażono w amortyzatory o zmiennej twardości - w ustawieniu standardowym są dość komfortowe, w razie potrzeby można je utwardzić (przycisk „Sport”), lub zmienić Insignię w kanapowego cruisera (ustawienie „Tour”). Seryjnych w testowanej odmianie hamulców Brembo nie wytrąci z równowagi nawet kilkukrotne hamowanie z wysokich prędkości.

Ceny

Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną
Rodzinne kombi z wysokoprężnym silnikiem pod maską i…sportowym DNA. To dość karkołomne połączenie postanowił zrealizować Opel proponując klientom 210-konną Insignię Sports Tourer GSi 2.0 BiTurbo 4x4. Co wyszło z tej mikstury? Sprawdźmy!

Fot. Jakub Mielniczak

Tanio nie jest. Insignia GSi Sports Tourer kosztuje przynajmniej 187 200 zł, ale hojność osoby konfigurującej naszą „testówkę” podniosła jej cenę do… bagatela 234 000 zł. Niemal ćwierć miliona za Opla dla wielu będzie brzmiało niedorzecznie, z drugiej strony ten, kto zdecyduje się wyłożyć taką kwotę, będzie raczej zadowolony. Porównywalna, 190-konna Skoda Superb 2.0 TDI Sportline 4x4 jest tańsza - kosztuje od 164 050 zł. Podobne pieniądze co Opel, kosztuje Volkswagen Passat Highline z topowym, 240-konnym dieslem pod maską – 188 590 zł. Ma on jednak znacznie lepszą dynamikę od testowanej przez nas Insignii (0-100 km/h w 6,3 s).

Podsumowanie
Wigor znany z dawnych wersji OPC nie występuje w Insignii GSi. To rodzinne kombi z dieslem pod maską nie kipi dynamiką, a jest komfortowym i przestronnym towarzyszem dalekich, rodzinnych podróży. Auto ma dopracowany układ jezdny, jest nieźle wykonane, a dzięki sportowym akcentom, również wygląda bardzo atrakcyjnie. Szkoda, że z racji wysokiej ceny będzie rzadkim widokiem na naszych drogach.

ZALETY:
przestronne, komfortowe wnętrze;
doskonały układ jezdny;
atrakcyjny wygląd wersji GSi.

WADY:
wysokie zużycie paliwa;
hałasujący na zimno silnik.

Dane techniczne Opla Insignia Sports Tourer GSi BiTurbo 210 KM i jego wybranych konkurentów


Opel Insignia Sports Tourer GSi BiTurbo 210 KM Skoda Superb Combi Sportline 2.0 TDI 190 KM Volkswagen Passat Variant Highline 2.0 TDI 240 KM
Pojemność
1956 cm3, R4, biturbo diesel 1968 cm3, R4, turbo diesel 1968 cm3, R4, biturbo diesel
Moc 210 KM przy 4000 obr./min 190 KM  przy 3500 obr/min 240 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 480 Nm przy 1500 obr./min 400 Nm przy 1750-3250 obr/min 500 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd 4x47-biegowa automatyczna, napęd 4x4 7-biegowa automatyczna, napęd 4x4
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1607\1610 1584\1572 1584\1568
Rozstaw osi (mm) 282928412791
Pojemność bagażnika (l) 560660650
Pojemność zbiornika paliwa (l) 626666
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4998\1863\1490 4856\1864\1447 4767\1832\1477
Typ nadwozia/liczba drzwi Kombi / 5 Kombi / 5 Kombi / 5
Prędkość maksymalna (km/h) 231221238
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 88,16,3
Średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km (producent) 6,6 l/100 km (producent) 7,3 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 202172192
Masa własna 1716 kg 1585 kg 1735 kg
Cena od 187 200 zł od 164 050 zł od 188 590 zł

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie