Opel Grandland X Ultimate. Test SUV-a z silnikiem turbodiesla

Wojciech Frelichowski / TVN Turbo / x-news
Opel Grandland XJednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.Fot. Wojciech Frelichowski
Opel Grandland XJednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.Fot. Wojciech Frelichowski
Opel uzupełnił gamę modelu Grandland X o wersję Ultimate. W tym wydaniu największy SUV tej marki ma pod maską dwulitrowego turbodiesla o mocy 177 KM, połączonego z 8-stopniowym automatem oraz topowe wyposażenie.

Opel Grandland X wszedł na rynek jesienią 2017 roku. To największy model z rodziny X, czyli gamy SUV-ów i crossoverów Opla, do której należy również Mokka X i Crossland X. Auto pojawiło się w dwóch wersjach silnikowych: z trzycylindrową turbodoładowaną jednostką benzynową 1.2 o mocy 130 KM oraz czterocylindrowym turbodieslem 1.6 o mocy 120 KM. Teraz dołącza do nich Grandland X Ultimate, który jest topową wersją tego modelu - charakteryzuje się bogatym wyposażeniem oraz 2-litrowym turbodieslem o mocy 177 KM skonfigurowanym z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. W ten sposób Opel chce przyciągnąć bardziej wymagających klientów, którzy poszukują SUV-a z mocnym silnikiem i bogatym wyposażeniem.

Opel Grandland XJednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka
Opel Grandland X

Jednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zewnętrznie Grandland X Ultimate wyróżnia się 19-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich z wzorem zarezerwowanym tylko dla tej wersji oraz srebrne relingi dachowe. W opcji nabywca może zamówić auto z dwukolorowym nadwoziem. Natomiast standardowymi elementami są diodowe lampy do jazdy dziennej z adaptacyjnymi reflektorami AFL oraz diodowe światła pozycyjne z tyłu.

W kabinie auta znajdziemy szereg elementów wpływających na większy komfort jazdy. W standardowym wyposażeniu jest fotel kierowcy z atestem AGR, czyli niemieckiej Akcji na Rzecz Zdrowym Pleców. Ponadto podgrzewane są nie tylko przednie fotele, ale również dwa skrajne siedzenia na tylnej kanapie.

Standardowym wyposażeniem jest multimedialny system Navi 5.0 IntelliLink z ośmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. W standardzie jest również tuner radia cyfrowego DAB+ oraz system nagłośnienia klasy premium marki Denon. Jest też indukcyjna ładowarka telefonów umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie smartfonów obsługujących ten standard.

Grandland X Ultimate otrzymał też bogate wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo oraz wspomagające kierowcę. Np. adaptacyjny tempomat, którego zadaniem jest pilnowanie zaprogramowanej prędkości i odległości od pojazdu poprzedzającego. Jeśli to auto zacznie hamować, wówczas Grandland samoczynnie również rozpocznie hamowanie aż do całkowitego zatrzymania, zaś jeśli zacznie przyspieszać, system Opla automatycznie zrobi to samo.

W wyposażeniu jest także alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy oraz asystent parkowania oraz system kamer 360°. Są też lusterka z wykrywaniem martwego pola.

[page_break]

Opel Grandland XJednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka
Opel Grandland X

Jednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.

Podobnie jak inne wersje Grandlanda X, także Ultimate jest dostępny tylko z napędem na przednią oś. W opcji oferowany jest system IntelliGrip. To elektroniczny układ wspomagający przyczepność kół na różnych nawierzchniach - od mokrego asfaltu, poprzez nawierzchnie zaśnieżone, błotniste czy piaszczyste. System koryguje też punkty zmiany przełożenia i reakcję przepustnicy. Zespół napędowy Grandlanda X Ultimate pozwala również na holowanie przyczepy o masie do 2 ton.

Jak zachowuje się ten samochód na trasie? Moc prawie 180 KM i moment obrotowy o wartości 400 Nm zapewniają na tyle odpowiednią dynamikę, aby np. wyprzedzanie długich zestawów ciężarówek było czynnością bezstresową. Silnik szybko reaguje na mocniejsze nadepnięcie pedału gazu. Na autostradzie auto przyspiesza dość żwawo i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu. Podobała nam się także praca skrzyni biegów, w której poszczególne przełożenia są dyskretnie załączane. Mieliśmy okazję poruszać się w górzystym terenie i o tym, że przekładnia zmienia biegi można się w zasadzie przekonać tylko po zmianie cyferek na wyświetlaczu, bo silnik pracuje tak cicho, że zmianę jego obrotów trudno wychwycić. Wyjątkiem są naprawdę strome podjazdy.

Zaletą tego auta jest również stabilność. Duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, jazda jest komfortowa, bez przykrych odgłosów pracującego zawieszenia. Duże koła i spory prześwit pod podwoziem przydają się również w mieście, kiedy trzeba np. podjechać pod krawężnik.

Pewne zastrzeżenia mamy do funkcjonalności tego auta. Np. kieszenie w przednich drzwiach są co prawda podzielone na dwie części, ale obie są zbyt płytkie. Z kolei maska silnika podnosi się bez wspomagania siłowników, trzeba ją zablokować tradycyjnym pałąkiem. W takim aucie producent mógłby jednak nie oszczędzać na takim wyposażeniu.

Opel Grandlanda X Ultimate jest już w sprzedaży. Ceny rozpoczynają się od kwoty 153 600 zł.

Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI 177 KM i konkurenci

Marka/model

Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTi 177 KM

Ford Kuga 2.0 TDCi Ecoboost 180 KM ST-Line

Mazda CX-5 2.2 Sky-D 175 KM SkyPASSION

Cena (zł)

153 600

155 010

166 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4477/1856/1609

4541/1856/1744

4550/1840/1675

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1595/1610

1563/1565

b.d.

Rozstaw osi (mm)

2675

2690

2700

Masa własna (kg)

1575

1641

1535

Pojemność bagażnika (l)

514

456

477

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

60

56

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1997

1997

2191

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

177 przy 3750

180 przy 3750

175 przy 4500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400 przy 2000

400 przy 2000

420 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,1

10,0

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

214

200

206

Średnie spalanie (l/100 km)

4,9

5,4

5,8

Emisja CO2 (g/km)

128

144

152

       

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty