Opel Grandland X. Teraz jako hybryda plug in z napędem 4x4

Mariusz Michalak
Opel Grandland X Plug in Hybrid Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.Fot. Opel
Opel Grandland X Plug in Hybrid Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.Fot. Opel
Opel stawia na elektryczność! Niemiecki producent kontynuuje realizację tej ważnej części strategicznego planu PACE!, prezentując nowy samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV) z napędem na wszystkie koła. Grandland X Hybrid4 z opcjonalną czarną maską silnika uzupełnia ofertę SUV‑ów marki Opel (obejmującą także modele Crossland X i Mokka X).

Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC] zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.

Opel Grandland X Plug in Hybrid Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą
Opel Grandland X Plug in Hybrid

Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.

Fot. Opel

Pojazd jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie napędu hybrydowego z możliwością ładowania akumulatora ze źródeł zewnętrznych. Zespół napędowy Grandlanda X Hybrid4 składa się z:

  • czterocylindrowego turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa; jednostka rozwija moc 147 kW/200 KM, ma homologację WLTP, jest zgodna z normą Euro 6d‑TEMP i została specjalnie dostosowana do pracy w układzie hybrydowym;
  • układu dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 80 kW/109 KM, napędu na wszystkie koła i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,2 kWh. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Drugi silnik elektryczny, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.

Silnik spalinowy będzie wykorzystywany głównie przy średnich i dużych prędkościach jazdy, natomiast w czasie jazdy z niską oraz zmienną prędkością napęd zapewni elektryczna część układu. Zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 50 kilometrów według WLTP (60 km według NEDC). Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że 80 proc. codziennie pokonywanych tras nie przekracza 50 kilometrów, co oznacza, że użytkownicy Grandlanda X Hybrid4, korzystający ze swoich pojazdów w ten sposób, mogliby praktycznie przez cały czas jeździć w trybie bezemisyjnym.

Grandland X Hybrid4 będzie oferował cztery tryby jazdy — elektryczny, hybrydowy, AWD i sportowy — pozwalając kierowcom wybrać charakterystykę pojazdu odpowiadającą ich preferencjom lub konkretnym warunkom jazdy. Na przykład w trybie hybrydowym samochód będzie automatycznie dobierał najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. W trybie AWD następuje aktywacja elektrycznego napędu tylnej osi w celu uzyskania maksymalnej przyczepności na wszystkich rodzajach nawierzchni.

Opel Grandland X Plug in Hybrid Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą
Opel Grandland X Plug in Hybrid

Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.

Fot. Opel

Gniazdo ładowania akumulatora z wykorzystaniem pokładowej ładowarki o mocy 3,3 kW (wersja 6,6 kW jest opcjonalna) zostało umieszczone wygodnie po przeciwnej stronie niż wlew paliwa, natomiast sam akumulator jest zainstalowany pod tylnymi siedzeniami, aby nie ograniczał przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika.

Czas ładowania zależy od typu użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Opel zaoferuje także urządzenia do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz z ładowarek naściennych w domu. Za pomocą takiej ładowarki o mocy 7,4 kW akumulator samochodu można naładować do pełna w około godzinę i 50 minut.

W modelu Grandland X Hybrid4 zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości. W konwencjonalnym układzie hamulcowym energia mechaniczna powstająca wskutek tarcia przy hamowaniu jest tracona jako ciepło. Dzięki zamianie nadwyżki energii kinetycznej w energię elektryczną, zużywaną natychmiast lub magazynowaną w akumulatorze, zasięg Grandlanda X Hybrid4 wyłącznie na zasilaniu elektrycznym można zwiększyć średnio o 10 proc.

Kierowca może też włączyć tryb „Regeneration on Demand” („regeneracja na żądanie”) w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika elektrycznego jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość w celu pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Prędkość Grandlanda X Hybrid4 można więc kontrolować za pomocą pedału przyspieszenia.

Opel Grandland X Plug in Hybrid Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą
Opel Grandland X Plug in Hybrid

Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Według danych wstępnych w standardzie WLTP/NEDC zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km.

Fot. Opel

W celu dalszego wykorzystania wysokonapięciowego (300 V) układu elektrycznego Grandland X Hybrid4 jest wyposażony w elektryczną sprężarkę układu klimatyzacji i elektryczne ogrzewanie.

W Grandlandzie X Hybrid4 dostępna będzie także nowa usługa telematyczna Opel Connect. O spokój kierowcy i pasażerów pomogą zadbać również takie funkcje, jak Navigation Online z informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym, sprawdzanie najważniejszych informacji o pojeździe poprzez aplikację, bezpośrednie połączenie z pomocą drogową oraz system powiadamiania służb ratowniczych w sytuacjach awaryjnych. Pomoc można wezwać w ciągu kilku sekund, naciskając czerwony przycisk. W przypadku zadziałania napinaczy pasów bezpieczeństwa lub poduszek powietrznych połączenie ze służbami ratowniczymi jest nawiązywane automatycznie.

Pierwszą hybryda plug‑in Opla, którą producent planuje wprowadzić do sprzedaży już w najbliższych tygodniach, z terminem wydania pierwszych egzemplarzy klientom na początku 2020 roku, przyczyni się do elektryfikacji całej oferty niemieckiej marki do 2024 roku. Samochód jest też elementem strategii producenta w zakresie spełnienia przyszłych wymaganych poziomów emisji CO2. Kolejnym etapem tego procesu, który obejmuje także wprowadzenie bardzo wydajnych silników spalinowych, będzie zaoferowanie jeszcze w tym roku w pełni elektrycznej wersji Opla Corsy nowej generacji.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty