Spis treści
Co prawda nadzieje na to, że Astra GSe będzie alternatywą dla Golfa R, a Grandland GSe dla Tiguana R zostały nieco zawiedzione, ale mimo to pod wieloma względami jest naprawdę dobrze i nie możemy czuć się rozczarowani. Owszem, nie ma agresywnego napędu, głośnego wydechu czy dużej mocy krzesanej z tradycyjnej jednostki spalinowej, ale Astrę GSe możemy śmiało zestawić z Golfem GTE, a Grandland GSe mocą i stylistyką nie odbiega znacząco od Tiguana R. Fakt, napędy już znamy i to dokładnie z innych modeli grupy Stellantis, a Grandland już był dostępny z takim napędem, ale niemiecki producent przygotował kilka istotnych zmian. Co to takiego i ile trzeba za to zapłacić?
Przypatrzmy się nowemu Grandlandowi GSe.
Opel Grandland GSe. Opis wersji i napędu

Drugim - obok Astry GSe - równie ciekawym bohaterem prezentacji był Opel Grandland GSe. Oczywiście jest to wersja po liftingu z topowym dla tego modelu napędem 1.6 Turbo Hybrid4 o mocy 300 KM i momencie obrotowym 520 Nm. Napęd ten znany był również przed liftingiem, jest on również obecny w kilku innych modelach grupy Stellantis m.in. w DS7. Ma on również mocniejszą odmianę 360-konną m.in. w DS9 czy też Peugeocie 508 PSE. Wracając do Grandlanda GSe, jest napędzany przez zespół złożony z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i dwóch silników elektrycznych – po jednym na każdą oś. Napęd na wszystkie koła osiągany jest oczywiście przez dołączanie się tylnego silnika elektrycznego – nie ma żadnego fizycznego połączenia pomiędzy osiami. To wszystko pracuje dość sprawnie, co pozwala na osiągnięcie 6,1 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h oraz rozwinięcie prędkości maksymalnej 235 km/h.
Podobnie jak w przypadku wersji Astry GSe, usportowiony charakter Opla Grandlanda GSe to zasługa specjalnego zestrojenia zawieszenia i układu kierowniczego. Najbardziej usportowiony SUV Opla ma kolumny McPhersona z przodu i oś wielowahaczową z tyłu oraz sztywniejsze sprężyny i amortyzatory z technologią Koni FSD (Frequency Selective Damping), czyli zmienną charakterystyką tłumienia pozwalającą pogodzić dobre właściwości jezdne z komfortem. Jest więc nieco sztywniej i szybciej, ale bez dużych strat pod względem komfortu. Jest za to o wiele ładniej, bowiem Grandland GSe prezentuje się naprawdę świetnie! Fakt, Astra GSe, szczególnie 5-drzwiowa z białym lakierem prezentuje się chyba najlepiej, ale i Grandland w podobnych szatach robi świetne wrażenie.

Najważniejszym elementem są 19‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu, podobnie jak w Astrze GSe, nawiązujące do modelu koncepcyjnego Manta GSe, specjalny tylny dyfuzor oraz emblemat GSe na klapie bagażnika. Kolejnym elementem wyróżniającym wersję GSe może być opcjonalna czarna pokrywa silnika. Zaprojektowane przez inżynierów Opla sportowe przednie fotele mają tapicerkę z alcantary i atest AGR, a więc jest bardzo wygodnie, ale i sportowo – trzymanie boczne jest naprawdę przyzwoite. Przyznam, że bardziej podobają mi się fotele w Astrze, ale Grandland mimo wszystko ma nieco inny charakter. A jak to auto się prowadzi?
O ile w przypadku Astry GSe udało mi się wyczuć więcej zmian w porównaniu do „zwykłej” odmiany, tak Grandland GSe wydał mi się po prostu nieco sztywniejszy. Takie same osiągi, właściwości jezdne, prowadzenie jak w wersji 300-konnej sprzed zmian. Czy to rozczarowanie? W sumie nie wiem czego się spodziewałem po kompaktowym SUV-ie w sportowym przebraniu. Moim zdaniem rolą takich aut jest dostarczanie komfortu i poczucia bezpieczeństwa całej rodzinie, a tutaj zostało to nieco zachwiane przez sztywniejsze zawieszenie oraz usztywniony układ kierowniczy. Zdecydowanie lepsze wrażenia pozostawiła po sobie Astra GSe, która jest sensowną wersją w cenniku, natomiast Grandland GSe jawi mi się trochę jako ciekawostka, choć trzeba pamiętać, że tylko w tej odmianie dostaniemy topowy 300-konny napęd hybrydowy. W innych – tylko 225-konna hybryda PHEV z napędem na przód.
Opel Grandland GSe. Ceny i alternatywy

Podobnie jak w przypadku Astry GSe, ceny topowej odmiany są zdecydowanie wyższe od pozostałych. Otóż Grandland GSe z 300-konnym układem hybrydowym PGEV oraz napędem na wszystkie koła (wspomaganym elektrycznie) to koszt 252 900 zł. Dla porównania 225-konna odmiana Business Elegance to koszt 213 400 złotych. Dość znacząca różnica. Tam, gdzie kończy się cennik Granlanda GSe, zaczynają się oferty modeli z segmentu premium np. BMW X1 z napędem 1.5 30e o mocy 326 KM (245 000 zł) lub Audi Q5 2.0 50 TFSI e 299 KM (263 600 zł).
Podsumowanie
Nowa linia modeli GSe i częściowy powrót do korzeni Opla to strzał w dziesiątkę. To ukłon w stronę fanów marki, którzy wyczekiwali czegoś emocjonującego. Owszem, nie ma mowy o nowych silnikach spalinowych, pięknym brzmieniu czy emocjonującym prowadzeniu, ale jeśli tak musi wyglądać przyszłość, to niech ona chociaż wygląda ładnie. A Astra i Grandland GSe spełniają te warunki. Ceny są wysokie, w tle zaczynają majaczyć alternatywy z segmentu premium, ale jeśli jakość marek popularnym ma wyglądać właśnie tak, to jestem w stanie zrozumieć wyższe ceny.
Porównanie Opel Grandland GSe 1.6 Turbo Hybrid4 300 KM (AT8) do wybranych konkurentów:
| Opel Grandland GSe 1.6 Turbo Hybrid4 300 KM (AT8) | BMW X1 1.5 30e 326 KM (AT7) | Audi Q5 2.0 50 TFSI e 299 KM (AT7) |
Cena (zł, brutto) | od 252 900 | od 245 000 | od 254 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4477/1856 | 4500/1845 | 4682/1893 |
Wysokość (mm) | 1609 | 1642 | 1662 |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2692 | 2819 |
Pojemność bagażnika (l) | 390/1528 | 490/1495 | 465/1405 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1801 | 1860 | 2075 |
Pojemność baterii (kWh) | 13,2 (netto) | 14,2 (netto) | 14,4 (netto) |
Deklarowany zasięg elektryczny (km) | 64 | 87 | 67 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 300 | 326 | 299 |
Moment obrotowy (Nm) | 520 (systemowo) | 247 (silnik elektryczny) | 370 (silnik spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,1 | 5,6 | 6,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 205 | 239 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 1,2 (WLTP) | 0,7 (WLTP) | 1,5 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 27 (WLTP) | 16 (WLTP) | 35 (WLTP) |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie