Opel Corsa kontra Volkswagen Polo

Andrzej Karaczun
Udostępnij:
W teście porównawczym naprzeciw siebie stanęły volkswagen polo i opel corsa. Auta należą do tego samego segmentu - B, ich cena jest porównywalna.

W teście porównawczym naprzeciw siebie stanęły volkswagen polo i opel corsa. Auta należą do tego samego segmentu - B, ich cena jest porównywalna. Różnią się natomiast pojemnością i mocą silników.


Opel Corsa kontra Volkswagen Polo


Opel Corsa kontra Volkswagen Polo

Opel corsa
Volkswagen polo

Samochody produkcji niemieckiej mają swoich zagorzałych zwolenników. Według użytkowników, podstawową ich zaletą jest trwałość i solidność wykonania. Ma to - według tych samych osób - ogromne znaczenie szczególnie w naszym kraju, gdzie stan dróg jest wręcz fatalny. Właśnie w takich warunkach - choć nie tak komfortowe pod względem zawieszenia jak francuskie, czy nie tak "dopieszczone" jak japońskie - auta niemieckie wykazują swoją wyższość. Rzadziej bowiem trzeba w nich wymieniać amortyzatory czy łożyska.
Nadwozie
Oba samochody posiadały nadwozie trzydrzwiowe. VW polo zadebiutował na rynku w 1981 roku, by potem przejść kolejne modernizacje. Cechą charakterystyczną najnowszej wersji jest duża atrapa z centralnie umieszczonym, dużych rozmiarów znaczkiem firmy. Klapa maski opiera się na prostokątnych kloszach lamp zespolonych. W dolnej części masywnego zderzaka znajduje się duży wlot powietrza; po jego bokach - ozdobne wycięcia. Lampy przeciwmgłowe umieszczone są tuż nad dolną listwą ochronną. Z boku umieszczono listwę ozdobną, wcinającą się w obrys tylnego błotnika. Okno w tylnych drzwiach jest - podobnie jak w oplu - duże. Tylna klapa bagażnika opada stromo w dół, wcinając się pomiędzy klosze lamp zespolonych i opierając na zderzaku. W centralnym jej punkcie znajduje się logo, po bokach umieszczono nazwę i oznakowanie modelu. Zamek otwierania klapy znajduje się na samym jej dole. Wyrazisty jest tylny zderzak. Standardem jest też mocowanie anteny radiowej w tylnej części dachu.
Opel corsa, którego debiut nastąpił rok później (w 1982 roku), w swojej najnowszej wersji jest bliższy współczesnej modzie, niż raczej konserwatywny VW. Bryła nadwozia corsy jest bardziej opływowa. Logo firmy także umieszczone zostało w centralnym punkcie atrapy, która jednak ma kształt owalny. Owalne są też klosze lamp. Opadająca w dół maska, wcina się pomiędzy reflektory. W górnej części zderzaka znajduje się listwa pochłaniająca uderzenie. W dolnej, poniżej tablicy rejestracyjnej, zainstalowano rozległy, zaokrąglony na obu końcach wlot powietrza. Boczna listwa ozdobna nie jest tak długa jak w polo.
Na drzwiach przednich, powyżej listwy umieszczono nazwę typu. Poniżej listwy nadwozie jest stylizowane, niejednolite. Tylna klapa także jest ścięta, ale nie tak ostro jak w volkswagenie. Antenę również umieszczono z tyłu dachu.
Czas na przyznanie punktu. VW ma 371,5 cm długości, 165,5 cm szerokości oraz 142 cm wysokości. Corsa odpowiednio: 374 cm, 161 cm i 142 cm. Remis.
Wnętrze
Jak na pojazdy górnej półki segmentu B, oba samochody są przestronne. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu mają dużo miejsca. Prowadzący pojazd może zająć w pełni wygodną pozycję, choć w polo fotel jest trochę zbyt krótki, (szczególnie gdy kierowca jest wysoki). Daje się to we znaki - co sprawdziliśmy - przy długiej jeździe. Tablice rozdzielcze w obu pojazdach są czytelne, a dostęp do przełączników łatwy.
Z tyłu więcej miejsca oferuje VW, który zdaje się być wyraźnie szerszy.
Jak zwykle oceniając wnętrze punktujemy wyłącznie pojemność bagażnika. A punkt zdobywa opel. W corsie bagażnik liczy bowiem 260 dm3
, a po złożeniu dzielonej kanapy jego wielkość wzrasta do 1050 dm3
. W polo kufer pomieścić może odpowiednio tylko 245 i 975 dm3
bagażu.
Silniki
Jak pisaliśmy na wstępie, za zbliżoną cenę można nabyć auta o różnych jednostkach napędowych. W testowanym VW silnik miał 999 cm3
pojemności i moc 50 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 86 Nm, a osiągany jest przy 3000 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w 18,5 s, a prędkość maksymalna dochodzi do 151 km/godz. Polo waży 880 kg, stąd stosunek mocy do wagi wynosi 17,6 kg/KM.
Corsa wyposażona była w produkowany od 1990 roku motor o pojemności 1389 cm3
i mocy 60 KM przy 5400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 106 Nm uzyskiwany jest przy 3000 obr./min. Auto do 100 km./godz. przyspiesza w 15,0 s i może jeździć z prędkością do 155 km/godz. Corsa waży 895 kg, a stosunek mocy do wagi wynosi w niej 14,9 kg/KM. Punkt dla opla.
Wrażenia z jazdy
Większa dynamika corsy była odczuwalna. I to zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak też przy przyspieszeniu na czwartym i piątym biegu.
Krótsze i szersze polo swoją wyższość wykazało na ostrych, zacieśniających się zakrętach, które VW udało nam się pokonać z większą szybkością. Podczas gdy polo trzymało się drogi pewnie, corsa wykazywała już tendencję do podsterowności. Obiektywnie trzeba jednak przyznać, że również w oplu zawieszenie pracowało bardzo poprawnie.
Oba pojazdy wyposażone były w system ABS. Wszystkie cztery próby hamowania (przy zimnych i rozgrzanych tarczach na suchej i mokrej nawierzchni) wygrał VW, który zatrzymywał się o kilkadziesiąt centymetrów szybciej. Należy jednak podkreślić, że testowane auta miały tym razem opony różnych marek, co mogło mieć pewien wpływ na wynik pomiaru. Krótszą drogę hamowania polo potwierdzają jednak także dane fabryczne.
Poziom hałasu w oplu z mocniejszym motorem był większy, szczególnie przy jeździe na wysokich obrotach.
Podczas testu samochody paliły niewiele więcej niż wykazują to producenci. Norma dla corsy wynosi 5,7 oraz 10,3 litra i jest większa niż w polo (4,9 oraz 7,7). Punkt dla VW.
Podsumowanie
Volkswagen jest bardziej renomowaną firmą niż Opel, stąd jego wyroby są droższe. Polo z silnikiem 1,0 litra kosztuje 34 843 zł (1 DEM - 2,1130 zł), corsa z motorem mocniejszym - 35 800 zł (kurs DEM ten sam). Aby nabyć VW z silnikiem 1,4 litra o mocy 60 KM, trzydrzwiowego - trzeba zapłacić 36 534 zł; za pięciodrzwiowego - 37 802 zł. A więc zdecydowanie więcej.
Co więc wybrać - bardziej okrzyczanego volkswagena czy tańszego opla (wydając tyle samo pieniędzy co na równorzędnego silnikowo polo - można corsę nieźle "doposażyć")? Na to pytanie muszą odpowiedzieć sobie sami potencjalni nabywcy. Atutem opla, który w naszym teście zebrał w sumie więcej punktów, jest także fakt, że firma ma więcej dealerów niż konkurencja. Odległość od najbliższej stacji serwisowej jest sprawą istotną przy podejmowaniu decyzji!
Obok zamieszczamy ceny podstawowych części zamiennych do obu testowanych aut. Warto jednak zaznaczyć, że do opla, a do volkswagena szczególnie, można nabyć wiele znacznie tańszych "podróbek".
Dane techniczne

MarkaVW poloopel corsa
Pojemność silnika (cm3
)
9991389
Moc (KM)5060
Maksymalny moment obr. (Nm)86106
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s)18,515,0
Prędkość maksymalna (km/godz.)151155
Pojemność bagażnika (dm3
)
245/975260/1050
Poj. zbiornika paliwa (l)4546
Spalanie na 100 km (l)4,9/7,75,7/10,3
Wym. dł. x szer. x wys. (cm)371,5 x 165,5 x 142374 x 161 x 142

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie