Opel Corsa (2000–2006)

Dariusz Dobosz
Corsa to niewielki samochód, ale wygodny i tani w eksploatacji. Jego zawieszenie dobrze znosi dziurawe drogi, lecz podstawowe wersje są ubogo wyposażone.

 

 

Historia modelu sięga lat 80. XX w., ale kariera Corsy zaczęła się od jej drugiego wcielenia na początku lat 90.

Fot. Opel
Fot. Opel

Samochód stał się prawdziwym hitem na europejskim rynku nie tylko ze względu na atrakcyjniejszy wygląd. Udało się poprawić w nim wiele wad i niedociągnięć poprzednika oraz znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa.

 

W gamie silników pojawiły się nowoczesne i oszczędne jednostki napędowe. Nic dziwnego, że samochód o długości 373 cm, szerokości 161 cm i wysokości 143,5, dysponujący 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem z rozstawem osi 244,5 cm i bagażnikiem o pojemności 260/1150 l, trafił na taśmy produkcyjne aż w 80 krajach świata. Powstały mutacje samochodu – dostawczy Combo i sportowa Tigra.

 

Po siedmiu latach, gdy model wyraźnie się zestarzał, wprowadzono do sprzedaży kolejną generację Corsy, z nadwoziem o ostrych liniach, wydłużonym o 8,5 cm i poszerzonym o 3,5 cm.

Fot. Opel
Fot. Opel

(rozstaw osi wzrósł o 4,5 cm).

 

Nie zmieniła się pojemność bagażnika. Corsa stała się jeszcze wygodniejsza, a dzięki bogatszemu wyposażeniu także bardziej funkcjonalna. Zróżnicowana gama silników, wśród których znalazły się także nowoczesne turbodiesle, pozwalała dopasować wersję do własnych potrzeb.

 

Corsa trzeciej generacji pojawiła się jesienią 2000 r. Oferta silnikowa objęła benzynowe jednostki 1.0 12V (58 KM), 1.2 16V (75 KM), 1.4 16V (90 KM) i 1.8 16V (125 KM) oraz turbodiesel 1.7 16V DTi z wtryskiem bezpośrednim, o mocy 65 lub 75 KM. Jesienią 2002 r. sportowa wersja OPC otrzymała silnik benzynowy 1.6 16V (175 KM).

 

Podczas niewielkiej modernizacji latem 2003 r. pojawiły się oszczędniejsze jednostki benzynowe z serii Twinport – 1.0 12V (60 KM) i 1.4 16V (90 KM), a także nowoczesne turbodiesle – 1.3 16V CDTi (70 KM) i 1.7 16V CDTi (100 KM). Jesienią 2004 r. dołączył do nich kolejny „Twinport” 1.2

Fot. Opel
Fot. Opel

16V (80 KM).

 

Najlepsze połączenie dobrej dynamiki z niskim zużyciem paliwa zapewnia turbodiesel 1.3 16V CDTi. Aut z tymi silnikami jest sporo, kosztują 27 000–30 000 zł (roczniki 2003–2005). Jak na lekarstwo jest z kolei mniej oszczędnych, za to bardzo dynamicznych 1.7 16V CDTi.

 

Łatwiej kupić starszą odmianę wysokoprężną 1.7 16V DTi za 20 000–25 000 zł (roczniki 2001–2003), nie tak nowoczesną, ale dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa dość atrakcyjną pod względem spalania. Wolnossące diesle polecamy tylko bardzo spokojnym kierowcom, podobnie jak najsłabsze wersje benzynowe. Generalnie są to silniki nieco za słabe. Przyjemność z jazdy i sprawne poruszanie się nawet z dużym obciążeniem samochodu dają tylko silniki nie słabsze niż 75 KM.

 

Eksploatacja

 

Pod względem niezawodności miejski Opel wypada zupełnie nieźle. Często oceniany jest wyżej niż bardziej prestiżowe modele tej firmy. Występujące w niej awarie to często drobne i łatwe do

Fot. Opel
Fot. Opel

usunięcia mankamenty.

 

Głównie są to niedomagania osprzętu silnika – pompy cieczy chłodzącej, układu zapłonowego, zaworu recyrkulacji spalin, czujnika temperatury, czujnika ciśnienia oleju i sondy lambda. Normą są drobne wycieki w układzie chłodzenia oraz wycieki oleju spod pokrywy zaworów.

 

Kłopotliwy jest silnik 1.0 12V. W napędzie układu rozrządu ma łańcuch, który powinien być wzorem trwałości. Okazuje się jednak, że trzeba go wymieniać nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. W tej jednostce napędowej może również niedomagać przepływomierz powietrza.

 

Nadwozie w starszych egzemplarzach może być skorodowane na krawędziach przedniej i tylnej pokrywy oraz w dolnych partiach drzwi. Pękać może linka hamulca pomocniczego, szybko zużywają się gumowe elementy stabilizatora przedniej osi.

 

Znaną przypadłością Corsy są awarie silnika wycieraczek przedniej szyby, co stanowi jednak tylko konsekwencję zatarcia układu mechanicznego. Dźwignie wycieraczek trzeba po prostu doglądać, by służyły niezawodnie. W Corsie kłopoty mogą sprawiać również - centralny zamek, blokada przeciwkradzieżowa i silnik wycieraczki tylnej szyby.

 

Prawdziwą „specjalnością” Corsy C jest jednak zacinanie się zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów. Za trudności ze zmianą przełożeń odpowiadają drobne elementy z tworzywa sztucznego. Można je wymienić na metalowe i zapomnieć o kłopotach. Szczególnie trwałym podzespołem Corsy jest za to zawieszenie.

 

Historia modelu

 

1982 - premiera Corsy A

Fot. Opel
Fot. Opel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988 - modernizacja Corsy A

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

1993 - premiera Corsy B

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

1997 - modernizacja Corsy B

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

2000 - premiera Corsy C

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

2003 - niewielki face lifting

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

2006 - premiera Corsy D

 

Fot. Opel
Fot. Opel

 

Zalety

  • duży wybór silników
  • wysoki komfort jazdy

  • trwałe zawieszenie

 

Wady

- układ kierowniczy wymagający przyzwyczajenia

- skromne wyposażenie tanich wersji

- słabe reflektory

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja

silnikowa

Poj. skok

(cm3)

Moc maks.

(KM/obr./min)

Maks.

moment

obr. (Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przyśp.

0-100

km/h (s)

Zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

Silniki

benzynowe

      

1.0 12V

973

58/5600

82/2800

150

18,0

4,7/7,5

1.0 12V

Twinport

998

60/5600

88/3800

156

16,0

4,4/6,9

1.2 16V

Twinport

1229

80/5600

110/4000

175

12,5

4,6/7,8

1.4 16V

Twinport

1364

90/5600

125/4000

179

11,5

4,7/7,9

1.8 16V

1796

125/6000

165/4600

202

9,0

6,0/11,2

Diesle

      

1.3 CDTi

1248

70/4000

170/1750

165

14,5

3,7/5,5

1.7 D

1686

60/4400

112/2650

155

16,5

4,2/6,9

1.7 16V DTi

1686

65/4400

130/2000

162

14,5

4,1/5,8

1.7 16V DTi

1686

75/4400

165/1800

170

13,5

4,1/5,8

 

Zdaniem eksperta

Opel Corsa (2000–2006)

Opel Corsa to samochód niezbyt awaryjny i stosunkowo tani w eksploatacji. Oprócz dobrego komfortu jazdy i sprawnego podwozia oferuje także możliwość precyzyjnego dobrania odpowiedniej wersji do własnych potrzeb. A to nie zawsze stanowi normę wśród pojazdów segmentu B.

 

Można mieć Corsę bardzo skromną, ze słabym, ale niezwykle oszczędnym silnikiem, można też sięgnąć po wersje dobrze wyposażone i jeżdżące ponad 200 km/h, jeśli ktoś mniej liczy się z kosztami eksploatacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie