Historia modelu sięga lat 80. XX w., ale kariera Corsy zaczęła się od jej drugiego wcielenia na początku lat 90.
Samochód stał się prawdziwym hitem na europejskim rynku nie tylko ze względu na atrakcyjniejszy wygląd. Udało się poprawić w nim wiele wad i niedociągnięć poprzednika oraz znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa.
W gamie silników pojawiły się nowoczesne i oszczędne jednostki napędowe. Nic dziwnego, że samochód o długości 373 cm, szerokości 161 cm i wysokości 143,5, dysponujący 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem z rozstawem osi 244,5 cm i bagażnikiem o pojemności 260/1150 l, trafił na taśmy produkcyjne aż w 80 krajach świata. Powstały mutacje samochodu – dostawczy Combo i sportowa Tigra.
Po siedmiu latach, gdy model wyraźnie się zestarzał, wprowadzono do sprzedaży kolejną generację Corsy, z nadwoziem o ostrych liniach, wydłużonym o 8,5 cm i poszerzonym o 3,5 cm.
(rozstaw osi wzrósł o 4,5 cm).
Nie zmieniła się pojemność bagażnika. Corsa stała się jeszcze wygodniejsza, a dzięki bogatszemu wyposażeniu także bardziej funkcjonalna. Zróżnicowana gama silników, wśród których znalazły się także nowoczesne turbodiesle, pozwalała dopasować wersję do własnych potrzeb.
Corsa trzeciej generacji pojawiła się jesienią 2000 r. Oferta silnikowa objęła benzynowe jednostki 1.0 12V (58 KM), 1.2 16V (75 KM), 1.4 16V (90 KM) i 1.8 16V (125 KM) oraz turbodiesel 1.7 16V DTi z wtryskiem bezpośrednim, o mocy 65 lub 75 KM. Jesienią 2002 r. sportowa wersja OPC otrzymała silnik benzynowy 1.6 16V (175 KM).
Podczas niewielkiej modernizacji latem 2003 r. pojawiły się oszczędniejsze jednostki benzynowe z serii Twinport – 1.0 12V (60 KM) i 1.4 16V (90 KM), a także nowoczesne turbodiesle – 1.3 16V CDTi (70 KM) i 1.7 16V CDTi (100 KM). Jesienią 2004 r. dołączył do nich kolejny „Twinport” 1.2
16V (80 KM).
Najlepsze połączenie dobrej dynamiki z niskim zużyciem paliwa zapewnia turbodiesel 1.3 16V CDTi. Aut z tymi silnikami jest sporo, kosztują 27 000–30 000 zł (roczniki 2003–2005). Jak na lekarstwo jest z kolei mniej oszczędnych, za to bardzo dynamicznych 1.7 16V CDTi.
Łatwiej kupić starszą odmianę wysokoprężną 1.7 16V DTi za 20 000–25 000 zł (roczniki 2001–2003), nie tak nowoczesną, ale dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa dość atrakcyjną pod względem spalania. Wolnossące diesle polecamy tylko bardzo spokojnym kierowcom, podobnie jak najsłabsze wersje benzynowe. Generalnie są to silniki nieco za słabe. Przyjemność z jazdy i sprawne poruszanie się nawet z dużym obciążeniem samochodu dają tylko silniki nie słabsze niż 75 KM.
Eksploatacja
Pod względem niezawodności miejski Opel wypada zupełnie nieźle. Często oceniany jest wyżej niż bardziej prestiżowe modele tej firmy. Występujące w niej awarie to często drobne i łatwe do
usunięcia mankamenty.
Głównie są to niedomagania osprzętu silnika – pompy cieczy chłodzącej, układu zapłonowego, zaworu recyrkulacji spalin, czujnika temperatury, czujnika ciśnienia oleju i sondy lambda. Normą są drobne wycieki w układzie chłodzenia oraz wycieki oleju spod pokrywy zaworów.
Kłopotliwy jest silnik 1.0 12V. W napędzie układu rozrządu ma łańcuch, który powinien być wzorem trwałości. Okazuje się jednak, że trzeba go wymieniać nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. W tej jednostce napędowej może również niedomagać przepływomierz powietrza.
Nadwozie w starszych egzemplarzach może być skorodowane na krawędziach przedniej i tylnej pokrywy oraz w dolnych partiach drzwi. Pękać może linka hamulca pomocniczego, szybko zużywają się gumowe elementy stabilizatora przedniej osi.
Znaną przypadłością Corsy są awarie silnika wycieraczek przedniej szyby, co stanowi jednak tylko konsekwencję zatarcia układu mechanicznego. Dźwignie wycieraczek trzeba po prostu doglądać, by służyły niezawodnie. W Corsie kłopoty mogą sprawiać również - centralny zamek, blokada przeciwkradzieżowa i silnik wycieraczki tylnej szyby.
Prawdziwą „specjalnością” Corsy C jest jednak zacinanie się zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów. Za trudności ze zmianą przełożeń odpowiadają drobne elementy z tworzywa sztucznego. Można je wymienić na metalowe i zapomnieć o kłopotach. Szczególnie trwałym podzespołem Corsy jest za to zawieszenie.
Historia modelu
1982 - premiera Corsy A
1988 - modernizacja Corsy A
1993 - premiera Corsy B
1997 - modernizacja Corsy B
2000 - premiera Corsy C
2003 - niewielki face lifting
2006 - premiera Corsy D
Zalety
- duży wybór silników
wysoki komfort jazdy
trwałe zawieszenie
Wady
- układ kierowniczy wymagający przyzwyczajenia
- skromne wyposażenie tanich wersji
- słabe reflektory
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/ obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0-100 km/h (s) | Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.0 12V | 973 | 58/5600 | 82/2800 | 150 | 18,0 | 4,7/7,5 |
1.0 12V Twinport | 998 | 60/5600 | 88/3800 | 156 | 16,0 | 4,4/6,9 |
1.2 16V Twinport | 1229 | 80/5600 | 110/4000 | 175 | 12,5 | 4,6/7,8 |
1.4 16V Twinport | 1364 | 90/5600 | 125/4000 | 179 | 11,5 | 4,7/7,9 |
1.8 16V | 1796 | 125/6000 | 165/4600 | 202 | 9,0 | 6,0/11,2 |
Diesle | ||||||
1.3 CDTi | 1248 | 70/4000 | 170/1750 | 165 | 14,5 | 3,7/5,5 |
1.7 D | 1686 | 60/4400 | 112/2650 | 155 | 16,5 | 4,2/6,9 |
1.7 16V DTi | 1686 | 65/4400 | 130/2000 | 162 | 14,5 | 4,1/5,8 |
1.7 16V DTi | 1686 | 75/4400 | 165/1800 | 170 | 13,5 | 4,1/5,8 |
Zdaniem eksperta
Opel Corsa to samochód niezbyt awaryjny i stosunkowo tani w eksploatacji. Oprócz dobrego komfortu jazdy i sprawnego podwozia oferuje także możliwość precyzyjnego dobrania odpowiedniej wersji do własnych potrzeb. A to nie zawsze stanowi normę wśród pojazdów segmentu B.
Można mieć Corsę bardzo skromną, ze słabym, ale niezwykle oszczędnym silnikiem, można też sięgnąć po wersje dobrze wyposażone i jeżdżące ponad 200 km/h, jeśli ktoś mniej liczy się z kosztami eksploatacji.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?