Opel Corsa 1.4 Sport

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Styliści Opla zadbali o nadanie Corsie dynamicznego charakteru. Dzięki temu auto może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Styliści Opla zadbali o nadanie Corsie dynamicznego charakteru. Dzięki temu auto może się podobać.
Klienci oczekują od niedużych pojazdów zdecydowanie więcej, niż jeszcze kilka lat temu. Odpowiedzią na ich wymagania jest m.in. Opel Corsa.
Małe auto nie może być dziś małe.
Fot. Maciej Pobocha: Styliści Opla zadbali o nadanie Corsie dynamicznego charakteru. Dzięki temu auto może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Styliści Opla zadbali o nadanie Corsie dynamicznego charakteru. Dzięki temu auto może się podobać.

 

Samochód segmentu B bywa jednocześnie autem rodzinnym, reprezentacyjnym, użytkowym, a nawet sportowym. Sprostać takiemu wyzwaniu nie jest łatwo. Producenci wpadli jednak na rozwiązanie "pompując" pojazdy wzdłuż, wszerz i wzwyż. Takie rozwiązanie zastosowali twórcy najnowszego Fiata Punto czy Renault Clio. Nie inaczej zrobili specjaliści z Opla przygotowując kolejne wcielenie Clio.

 

Cechy szczególne

 

Corsa w wersji 3-drzwiowej ma podobać się tym klientom, których eksperci od marketingu nazywają "grupą postępową i nowoczesną". Należą do niej osoby dorosłe do 35. roku życia, nie

Fot. Maciej Pobocha: Corsa w wersji 3-drzwiowej z założenia przeznaczona jest dla osób nie mających jeszcze dzieci, w związku z czym brak tylnych drzwi
Fot. Maciej Pobocha: Corsa w wersji 3-drzwiowej z założenia przeznaczona jest dla osób nie mających jeszcze dzieci, w związku z czym brak tylnych drzwi nie powinien przeszkadzać.

mające jeszcze dzieci, ale z ambitnymi planami zawodowymi. Z myślą o nich nadano autu nieco bardziej sportowy charakter niż 5-drzwiowemu hatchbackowi. Podkreślają go mocne przetłoczenia nadwozia, i tylne okno boczne opadające dość stromo w kierunku tyłu, co jest nawiązaniem do Astry GTC.

 

Opcjonalnie dostępny jest w Corsie system transportowy Flex-Fix (2900 zł). Chowany pod tylnym zderzakiem, może "udźwignąć" do 40 kg i posłużyć do przewozu np. dwóch

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię. Zegary są czytelne, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia problemu.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię. Zegary są czytelne, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia problemu.

rowerów. Wyposażono go w dodatkowe światła tylne, umieszczone w schowku szufladowym. Na zamówienie oferowane są też w Corsie reflektory, które reagując na ruchy kierownicy przesuwają promień świateł mijania lub drogowych o 15 stopni na zewnątrz lub o 8 stopni do wewnątrz.

 

Przy szybkościach poniżej 40 km/h uaktywnia się system oświetlenia statycznego. W zależności od włączenia kierunkowskazów i kąta skręcenia kierownicy, reflektory doświetlają skrzyżowania i podjazdy.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma podwójną podłogę. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma podwójną podłogę. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l.

 

Praktycznym rozwiązaniem jest też podwójna podłoga bagażnika. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l. Oparcie tylnej kanapy może być przechylane o 7,5 stopnia, co ułatwia przewożenie większych bagaży.

 

Silnik

 

Testowaną przez nas Corsę napędzała benzynowa jednostka 1,4 l/90 KM. To najmocniejszy silnik benzynowy, z jakim model

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l/90 KM mógłby być bardziej dynamiczny. Jego zaletą jest dobre wyciszenie.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l/90 KM mógłby być bardziej dynamiczny. Jego zaletą jest dobre wyciszenie.

ten jest oferowany. Jego zaletą jest dobre wyciszenie - dźwięk pracy jednostki zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3800 obr./min, ale subiektywnie nie hałasuje ona bardziej aż do 4200 obr./min.

 

Nieco zawodu sprawiają osiągi. Wydawać by się mogło, że moc 90 KM w niezbyt dużym w gruncie rzeczy aucie pozwoli na szybkie rozpędzanie się. Tymczasem Corsa sprawia wrażenie nieco ospałej. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po ponad 12 sekundach. Dla porównania 3-drzwiowe Grande Punto 1,4

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest dość dużo jak na samochód segmentu B.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest dość dużo jak na samochód segmentu B.

l/95 KM potrzebuje na osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego o ponad sekundę mniej czasu.

 

Testowe zużycie paliwa w Corsie odbiegało od podawanego przez producenta. Przy spokojnej jeździe w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) wynosiło ono 5,7 l, a w mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) 8,3 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nowa Corsa jest zdecydowanie bardziej przestronna od poprzedniczki. Miejsca z przodu i z tyłu jest pod dostatkiem, jeśli weźmiemy pod uwagę segment aut, do którego należy mały Opel. Zaletą jest dość duża ilość schowków i możliwość różnorakiego konfigurowania przestrzeni

Fot. Maciej Pobocha: Schowki przy tylnych fotelach są praktyczne.
Fot. Maciej Pobocha: Schowki przy tylnych fotelach są praktyczne.

bagażowej. Problem stanowi rozwiązanie dostępu do tylnych siedzeń - po złożeniu przednie fotele nie od razu wracają do pozycji wyjściowej.

 

Na plus zasługuje ergonomia wnętrza. Obsługa urządzeń pokładowych nie stanowi problemu dzięki dobremu rozplanowaniu położenia przycisków na panelu centralnym i nie umieszczeniu ich zbyt gęsto.

 

Konstruktorzy Opla zadbali o poprawienie charakterystycznej pracy kierunkowskazów, które - podobnie jak w Astrze czy Vectrze - każdorazowo wracają do pozycji wyjściowej. W przypadku Corsy odbywa się to w bardziej sygnalizowany sposób.

 

W wersji Sport fotele przednie są bardziej wyprofilowane, dzięki czemu lepiej podtrzymują ciało w zakrętach. Zadbano też o obniżenie zawieszenia i jego utwardzenie. Nie wpływa to jednak zbyt negatywie na jakość tłumienia nierówności dróg. Przydaje się natomiast przy bardziej dynamicznej jeździe.

 

5-stopniowa manualna skrzynia biegów jest mocnym punktem Corsy. Krótki skok przełożeń i precyzja, z jaką można je zmieniać, powinny zadowolić większość kierowców.

 

Podsumowanie

 

Corsa jest ciekawym stylizacyjnie pojazdem, który może się podobać. W wersji 3-drzwiowej ma lekko sportowy charakter, chociaż nawet najmocniejszy silnik benzynowy nie zapewnia jej osiągów, jakich można by się spodziewać. W wersji Sort samochód jest dość bogato wyposażony, ale cena wynosząca ponad 51 tys. zł może okazać się zbyt wysoka jak na auto segmentu B.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1364

Moc maksymalna (KM/obr/min):

90/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

125/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,4

Prędkość maksymalna (km/h):

173

Pojemność bagażnika (l):

285/1100

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,8/7,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

399,9 x 171,3 x 148,8

Rozstaw osi (cm):

251,1

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

51 200

 

Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Dość dużo miejsca z przodu i z tyłu.

Silnik

***

Mimo, że 90-konna jednostka napędowa jest najmocniejszą w gamie, to osiągi przez nią zapewniane mogłyby być lepsze.

Poziom hałasu

*****

Dobrze wyciszony silnik i kabina sprawiają, że nie jest głośno.

Zużycie paliwa

***

Zbyt wysokie w trasie, w mieście do zaakceptowania.

Wyposażenie

****

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania.

 

Wybrane wyposażenie seryjne Opel Corsa 1.4 Sport
 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy

2000 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja manualna

S

Tempomat i komputer pokładowy

1 350 zł

Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy

S

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

S- wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie