Opel Corsa 1.4 kontra Renault Clio 1.4

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Corsa może się podobać. Zaprojektowano ją w nieco bardziej sportowym stylu niż Renault Clio.
Fot. Maciej Pobocha: Corsa może się podobać. Zaprojektowano ją w nieco bardziej sportowym stylu niż Renault Clio.
Rywalizację najnowszych generacji Opla Corsy i Renault Clio można porównać do meczu piłkarskich reprezentacji Niemiec i Francji.

Podobnie jak zawodnicy, samochody prezentują wysoki poziom, a jednak - niczym drużyny - różnią się na tyle, że każdy przypada do gustu innemu gronu fanów.

 

Fot. Maciej Pobocha: Corsa może się podobać. Zaprojektowano ją w nieco bardziej sportowym stylu niż Renault Clio.
Fot. Maciej Pobocha: Corsa może się podobać. Zaprojektowano ją w nieco bardziej sportowym stylu niż Renault Clio.

Produkcja Opla Corsy zaczęła się w 1982 r. Renault Clio jest o 8 lat młodsze. Oba samochody mają ugruntowaną pozycję na rynku.

 

Cechy szczególne

 

Jeszcze do niedawna mówiono, że Niemcy robią samochody nudne stylizacyjnie. Corsa zdecydowanie przeczy temu poglądowi. Zdaniem wielu jest jednym z najładniejszych aut s

Fot. Maciej Pobocha: Renault Clio ma nieco bardziej obłe kształty nadwozia niż Opel Corsa co nie znaczy, że nie są one atrakcyjne.
Fot. Maciej Pobocha: Renault Clio ma nieco bardziej obłe kształty nadwozia niż Opel Corsa co nie znaczy, że nie są one atrakcyjne.

egmentu B. Mocne linie nadwozia sprawiają, że ma wręcz sportowy charakter. Clio jest nieco bardziej uładzone, chociaż jego wyglądowi trudno cokolwiek zarzucić.

 

Opel i Renault są większe od swoich poprzedników. To spełnienie oczekiwań klientów, którzy kupując samochód należący do segmentu B chcą, aby służył on nie tylko jako pojazd miejski, ale i rodzinny.

 

Fot. Maciej Pobocha: 3-drzwiowa odmiana przeznaczona jest z założenia dla nieco młodszej klienteli.
Fot. Maciej Pobocha: 3-drzwiowa odmiana przeznaczona jest z założenia dla nieco młodszej klienteli.

Zaletą Corsy jest pochylające się oparcie tylnej kanapy i możliwość zamówienia podwójnej podłogi bagażnika. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l. Samochód może być również wyposażony w system transportowy Flex-Fix służący do przewozu rowerów, a znajdujący się pod tylnym zderzakiem. Clio nie oferuje podobnych rozwiązań.

Fot. Maciej Pobocha: „Mały” Renault w rzeczywistości nie jest wcale mały. Ma długość niemal 4 m.
Fot. Maciej Pobocha: „Mały” Renault w rzeczywistości nie jest wcale mały. Ma długość niemal 4 m.

 

Oba samochody należą do grona najbezpieczniejszych na rynku. W testach zderzeniowych Euro NCAP przyznano im maksymalne noty pięciu gwiazdek.

 

Silniki

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l Corsy jest cichy, ale nie rozpędza auta tak dynamicznie, jak jednostka Clio.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l Corsy jest cichy, ale nie rozpędza auta tak dynamicznie, jak jednostka Clio.

 

Testowane przez nas auta napędzały benzynowe jednostki o pojemności 1,4 l. Silnik Corsy osiąga moc maksymalną 90 KM, a Clio 98 KM. Mimo, że różnica jest nieduża, a i dane fabryczne sugerują podobną dynamikę, subiektywne wrażenia z jazdy są różne.

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l stosowany w Clio zapewnia autu przyzwoitą dynamikę.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1,4 l stosowany w Clio zapewnia autu przyzwoitą dynamikę.

Wydaje się, że Clio rozpędza się szybciej od Corsy, która w porównaniu z nim jest ospała. Zaletą obu silników jest ich dobre wyciszenie. Praca jednostek zaczyna być bardziej słyszalna przy ok. 3800 obr./min.

 

Testowe zużycie paliwa w Corsie odbiegało od podawanego przez producenta. Przy spokojnej jeździe w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) wynosiło 5,7 l, a w mieście

Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza nie budzi zastrzeżeń, design jest ciekawy.
Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza nie budzi zastrzeżeń, design jest ciekawy.

(prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) 8,3 l/100 km. Zapotrzebowanie Clio na benzynę w trasie także wyniosło 5,7 l/100 km, natomiast w mieście było wyższe - 8,9 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mimo, że Clio i Corsa należą do segmentu B, to można je nazwać autami przestronnymi. Ilość miejsca z przodu i z tyłu co prawda nie oszałamia, ale jest jej wystarczająco dużo, aby udało się wygodnie podróżować nawet w dłuższych trasach.

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Renault sprawia wrażenie smutniejszego niż to w Corsie.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Renault sprawia wrażenie smutniejszego niż to w Corsie.

 

Dużo ciekawiej zaprojektowano kabinę pasażerską w Oplu. Panel centralny i tablica zegarów Renault sprawiają wrażenie smutniejszych i wykonanych z tworzyw nieco gorszej jakości niż w Corsie. Charakterystyczne dla Clio są krótkie dźwigienki kierunkowskazów i świateł, dzięki czemu wygodnie się nimi

Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie jest dużo miejsca. Pewien problem sprawia jednak jego zajmowanie, bo przednie fotele nie zawsze wracają do pozycji
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie jest dużo miejsca. Pewien problem sprawia jednak jego zajmowanie, bo przednie fotele nie zawsze wracają do pozycji wyjściowej.

operuje. Minusem jest znajdująca się przy kierownicy obudowa, w której znajdują się przyciski sterowania radiem. Jeśli kierownica nie jest ustawiona dość wysoko, łatwo w tę obudowę uderzyć kolanem.

 

W związku z 3-drzwiowym nadwoziem, zajęcie miejsca z tyłu obu samochodów wymaga odchylenia przednich siedzeń. W Clio robi się to

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu podróżuje się dość wygodnie. Nie brakuje przestrzeni ani nad głową, ani na nogi.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu podróżuje się dość wygodnie. Nie brakuje przestrzeni ani nad głową, ani na nogi.

zdecydowanie łatwiej niż w Corsie, w której po złożeniu fotele nie od razu wracają do pozycji wyjściowej.

 

Zawieszenie Corsy i Clio dobrze tłumi nierówności drogi, ale nie jest tak miękko zestrojone, aby powodować przechyły nadwozia. Układy kierownicze należy uznać za precyzyjne.

 

Podsumowanie

 

Opel Corsa i Renault Clio najnowszych generacji mogą się podobać. Jak na samochody miejskie zaskakują dużą przestronnością wnętrza. Opel, dzięki podwójnej podłodze bagażnika, odchylającemu się oparciu tylnej kanapy i bagażnikowi rowerowemu ma przewagę nad Renault pod względem funkcjonalności. Z kolei Clio bardziej podoba się praca silnika. W testowanych przez nas wersjach wyposażenie obu aut było bogate. Efektem okazała się dość wysoka cena, przekraczająca 50 tys. zł.

Fot. Maciej Pobocha: Dwupoziomowa podłoga przestrzeni bagażowej to przydatne rozwiązanie.
Fot. Maciej Pobocha: Dwupoziomowa podłoga przestrzeni bagażowej to przydatne rozwiązanie.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 288 l. Można ją zwiększyć do 1038 l składając oparcie tylnej kanapy.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 288 l. Można ją zwiększyć do 1038 l składając oparcie tylnej kanapy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybrane dane techniczne
 

 

Opel Corsa 1.4 Sport

Renault Clio 1.4 Extreme

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1364

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

90/5600

98/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

125/4000

127/3750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,4

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)

173

183

Pojemność bagażnika (l)

285/1100

288/1038

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,8/7,8

5,4/8,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

399,9 x 171,3 x 148,8

398,6 x 170,7 x 149,3

Rozstaw osi (cm)

251,1

257,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

51 200

53 550

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Opel Corsa 1.4 Sport

Renault Clio 1.4 Extreme

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2000 zł

2900 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

550 zł

Klimatyzacja manualna

S

S

Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy

S

S

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Corsa 1.4 Sport

Renault Clio 1.4 Extreme

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty