Podobnie jak zawodnicy, samochody prezentują wysoki poziom, a jednak - niczym drużyny - różnią się na tyle, że każdy przypada do gustu innemu gronu fanów.
Produkcja Opla Corsy zaczęła się w 1982 r. Renault Clio jest o 8 lat młodsze. Oba samochody mają ugruntowaną pozycję na rynku.
Cechy szczególne
Jeszcze do niedawna mówiono, że Niemcy robią samochody nudne stylizacyjnie. Corsa zdecydowanie przeczy temu poglądowi. Zdaniem wielu jest jednym z najładniejszych aut s
egmentu B. Mocne linie nadwozia sprawiają, że ma wręcz sportowy charakter. Clio jest nieco bardziej uładzone, chociaż jego wyglądowi trudno cokolwiek zarzucić.
Opel i Renault są większe od swoich poprzedników. To spełnienie oczekiwań klientów, którzy kupując samochód należący do segmentu B chcą, aby służył on nie tylko jako pojazd miejski, ale i rodzinny.
Zaletą Corsy jest pochylające się oparcie tylnej kanapy i możliwość zamówienia podwójnej podłogi bagażnika. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l. Samochód może być również wyposażony w system transportowy Flex-Fix służący do przewozu rowerów, a znajdujący się pod tylnym zderzakiem. Clio nie oferuje podobnych rozwiązań.
Oba samochody należą do grona najbezpieczniejszych na rynku. W testach zderzeniowych Euro NCAP przyznano im maksymalne noty pięciu gwiazdek.
Silniki
Testowane przez nas auta napędzały benzynowe jednostki o pojemności 1,4 l. Silnik Corsy osiąga moc maksymalną 90 KM, a Clio 98 KM. Mimo, że różnica jest nieduża, a i dane fabryczne sugerują podobną dynamikę, subiektywne wrażenia z jazdy są różne.
Wydaje się, że Clio rozpędza się szybciej od Corsy, która w porównaniu z nim jest ospała. Zaletą obu silników jest ich dobre wyciszenie. Praca jednostek zaczyna być bardziej słyszalna przy ok. 3800 obr./min.
Testowe zużycie paliwa w Corsie odbiegało od podawanego przez producenta. Przy spokojnej jeździe w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) wynosiło 5,7 l, a w mieście
(prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) 8,3 l/100 km. Zapotrzebowanie Clio na benzynę w trasie także wyniosło 5,7 l/100 km, natomiast w mieście było wyższe - 8,9 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Mimo, że Clio i Corsa należą do segmentu B, to można je nazwać autami przestronnymi. Ilość miejsca z przodu i z tyłu co prawda nie oszałamia, ale jest jej wystarczająco dużo, aby udało się wygodnie podróżować nawet w dłuższych trasach.
Dużo ciekawiej zaprojektowano kabinę pasażerską w Oplu. Panel centralny i tablica zegarów Renault sprawiają wrażenie smutniejszych i wykonanych z tworzyw nieco gorszej jakości niż w Corsie. Charakterystyczne dla Clio są krótkie dźwigienki kierunkowskazów i świateł, dzięki czemu wygodnie się nimi
operuje. Minusem jest znajdująca się przy kierownicy obudowa, w której znajdują się przyciski sterowania radiem. Jeśli kierownica nie jest ustawiona dość wysoko, łatwo w tę obudowę uderzyć kolanem.
W związku z 3-drzwiowym nadwoziem, zajęcie miejsca z tyłu obu samochodów wymaga odchylenia przednich siedzeń. W Clio robi się to
zdecydowanie łatwiej niż w Corsie, w której po złożeniu fotele nie od razu wracają do pozycji wyjściowej.
Zawieszenie Corsy i Clio dobrze tłumi nierówności drogi, ale nie jest tak miękko zestrojone, aby powodować przechyły nadwozia. Układy kierownicze należy uznać za precyzyjne.
Podsumowanie
Opel Corsa i Renault Clio najnowszych generacji mogą się podobać. Jak na samochody miejskie zaskakują dużą przestronnością wnętrza. Opel, dzięki podwójnej podłodze bagażnika, odchylającemu się oparciu tylnej kanapy i bagażnikowi rowerowemu ma przewagę nad Renault pod względem funkcjonalności. Z kolei Clio bardziej podoba się praca silnika. W testowanych przez nas wersjach wyposażenie obu aut było bogate. Efektem okazała się dość wysoka cena, przekraczająca 50 tys. zł.
Wybrane dane techniczne
| Opel Corsa 1.4 Sport | Renault Clio 1.4 Extreme |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1364 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 90/5600 | 98/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4000 | 127/3750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 173 | 183 |
Pojemność bagażnika (l) | 285/1100 | 288/1038 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,8/7,8 | 5,4/8,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 399,9 x 171,3 x 148,8 | 398,6 x 170,7 x 149,3 |
Rozstaw osi (cm) | 251,1 | 257,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 51 200 | 53 550 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Opel Corsa 1.4 Sport | Renault Clio 1.4 Extreme |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 2000 zł | 2900 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | 550 zł |
Klimatyzacja manualna | S | S |
Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy | S | S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S | S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Opel Corsa 1.4 Sport | Renault Clio 1.4 Extreme |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis |