Kupujący nowe auta stają się chyba coraz bardziej konserwatywni. Taki wniosek można wysnuć, obserwując kolejne generacje samochodów. Oczywiście, od tej reguły są wyjątki (np. Renault Megane). Takim - podobnym do poprzednika autem jest na pewno Opel Corsa. To jednak zupełnie inne, opracowane od podstaw auto. W redakcyjnym teście tym razem wersja 1.4 Elegance.W tym roku mija 21 lat od wprowadzenia na rynek pierwszej Corsy. Dziś sprzedawane auto jest trzecią generacją modelu o tej nazwie, w salonach Opla pojawiło się jesienią 2000 roku. Zrezygnowano z innego kształtu nadwozia wersji trzy- i pięciodrzwiowej, teraz - przynajmniej z tyłu - obie wersje Corsy wyglądają identycznie. Światła są teraz umieszczone wysoko w tylnym słupku, jak w innych autach segmentu B - Fiacie Punto czy Fordzie Fiesta.
W odmianie Elegance Corsa jest wyposażona lepiej niż niejeden samochód segmentu C. Obok dwóch poduszek gazowych, w standardzie znalazły się wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, centralne ryglowanie zamków, halogeny, klimatyzacja, radioodtwarzacz i skórzana kierownica. Dopłaty, co w zestawieniu z wymienionymi wcześniej elementami dziwi - wymaga ABS. Na liście opcji jest także lakier metalizowany. Testowy model był wyposażony w automatyczną klimatyzację - rzecz jeszcze niedawno nie do pomyślenia w segmencie B. Cóż, czasy (i wymagania klientów) się zmieniają.
Silnik - jak to wielozaworowe jednostki mają w zwyczaju - nie jest zbyt elastyczny, wyprzedzanie wymaga więc częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Powyżej 4000 obrotów silnik robi się dość głośny, jednak nie aż tak jak w prezentowanej już na naszych łamach Corsie Sport z tym samym silnikiem. Corsa bardzo dobrze trzyma się drogi, nie można narzekać także na komfort jazdy. Silnik nie jest przy tym specjalnie paliwożerny - niewiele ponad 7 l/100 km to wynik lepszy niż u większości konkurentów.
Wnętrze
Choć auto jest bardzo podobne do poprzednika, charakterystyczne detale pozwolą nam natychmiast zorientować się, z którą generacją Corsy mamy do czynienia. Przednie reflektory mają teraz ostrzejsze krawędzie i kształt migdałów, zaś tylne lampy znalazły się wysoko w słupkach. Tylna klapa w trzy- i pięciodrzwiowej wersji jest pochylona pod tym samym kątem, światła przeciwmgłowe powędrowały zaś na pas w tylnym zderzaku. Niemal pionowa tylna klapa powoduje, że podczas brzydkiej pogody szyba błyskawicznie się brudzi. Na szczęście pomyślano o umieszczonym od wewnątrz uchwycie do zamykania klapy, by się nie ubrudzić.
Klienci, którzy zdecydują się na Corsę, będą mieli trudny orzech do zgryzienia, jeśli chodzi o silnik. Do wyboru są cztery silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Najsłabsza z jednostek benzynowych ma pojemność 1,0 l i moc 58 KM. Wystarczy to, by osiągnąć 155 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 17 sekund. Jest to więc odmiana dla niezbyt wymagających. Kolejne silniki mają 1,2 l i moc 75 KM, 1,4 l 90 KM, zaś flagowy model ma silnik 1,8 l i moc 125 KM. Auto z tą ostatnią jednostką jest oferowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Amatorzy diesli mogą wybierać między dwiema jednostkami o identycznej pojemności - 1,7 l i mocy 65 lub 75 KM. W testowanym modelu znalazł się 90-konny silnik o pojemności 1,4 l. Lekkie auto ma niezłe osiągi, sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,5 sek., zaś prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
Podsumowanie
Corsa 1.4 Elegance W pięciodrzwiowej odmianie z powodzeniem może być wykorzystywany jako auto rodzinne.
Dane techniczne
Model | Opel Corsa | Renault Clio | Skoda Fabia |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1389 | 1390 | 1390 |
Moc maks. (KM) | 90 | 98 | 101 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 125 | 127 | 126 |
Skrzynia biegów | manualna, pięciobiegowa | ||
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/B | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,4 | 10,7 | 10,5 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 260 | 255 | 438 |
Długość (mm) | 3815 | 3775 | 4220 |
Szerokość (mm) | 1645 | 1640 | 1645 |
Wysokość (mm) | 1440 | 1420 | 1450 |
Rozstaw osi (mm) | 2490 | 2470 | 2460 |
Masa własna (kg) | 1020 | 980 | 1065 |
Ładowność (kg) | 480 | 545 | 515 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 185 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 11,5 | 10,5 | 11,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 9,8 | 8,8 | 9,7 |
Poza miastem | 5,7 | 5,2 | 5,6 |
Średnie | 7,2 | 6,5 | 7,1 |
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie
Model | Corsa Elegance | Clio Privilege | Fabia Comfort |
Cena (zł) | 50 400 | 48 900 | 49 320 |
ABS | O | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | S | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | O |
Klimatyzacja | S | S | O |
Aluminiowe felgi | S | O | O |
S - standard, O - opcja
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?