Opel Corsa 1.4 Elegance

Witold Blady
To auto dla kierowców, którzy nie potrzebują większego auta, a lubią bogate wyposażenie. W tym segmencie niewiele jest aut, które mogą się w tej dziedzinie równać z testowanym Oplem.

Kupujący nowe auta stają się chyba coraz bardziej konserwatywni. Taki wniosek można wysnuć, obserwując kolejne generacje samochodów. Oczywiście, od tej reguły są wyjątki (np. Renault Megane). Takim - podobnym do poprzednika autem jest na pewno Opel Corsa. To jednak zupełnie inne, opracowane od podstaw auto. W redakcyjnym teście tym razem wersja 1.4 Elegance.W tym roku mija 21 lat od wprowadzenia na rynek pierwszej Corsy. Dziś sprzedawane auto jest trzecią generacją modelu o tej nazwie, w salonach Opla pojawiło się jesienią 2000 roku. Zrezygnowano z innego kształtu nadwozia wersji trzy- i pięciodrzwiowej, teraz - przynajmniej z tyłu - obie wersje Corsy wyglądają identycznie. Światła są teraz umieszczone wysoko w tylnym słupku, jak w innych autach segmentu B - Fiacie Punto czy Fordzie Fiesta.
W odmianie Elegance Corsa jest wyposażona lepiej niż niejeden samochód segmentu C. Obok dwóch poduszek gazowych, w standardzie znalazły się wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, centralne ryglowanie zamków, halogeny, klimatyzacja, radioodtwarzacz i skórzana kierownica. Dopłaty, co w zestawieniu z wymienionymi wcześniej elementami dziwi - wymaga ABS. Na liście opcji jest także lakier metalizowany. Testowy model był wyposażony w automatyczną klimatyzację - rzecz jeszcze niedawno nie do pomyślenia w segmencie B. Cóż, czasy (i wymagania klientów) się zmieniają.
Silnik - jak to wielozaworowe jednostki mają w zwyczaju - nie jest zbyt elastyczny, wyprzedzanie wymaga więc częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Powyżej 4000 obrotów silnik robi się dość głośny, jednak nie aż tak jak w prezentowanej już na naszych łamach Corsie Sport z tym samym silnikiem. Corsa bardzo dobrze trzyma się drogi, nie można narzekać także na komfort jazdy. Silnik nie jest przy tym specjalnie paliwożerny - niewiele ponad 7 l/100 km to wynik lepszy niż u większości konkurentów.
Wnętrze
Choć auto jest bardzo podobne do poprzednika, charakterystyczne detale pozwolą nam natychmiast zorientować się, z którą generacją Corsy mamy do czynienia. Przednie reflektory mają teraz ostrzejsze krawędzie i kształt migdałów, zaś tylne lampy znalazły się wysoko w słupkach. Tylna klapa w trzy- i pięciodrzwiowej wersji jest pochylona pod tym samym kątem, światła przeciwmgłowe powędrowały zaś na pas w tylnym zderzaku. Niemal pionowa tylna klapa powoduje, że podczas brzydkiej pogody szyba błyskawicznie się brudzi. Na szczęście pomyślano o umieszczonym od wewnątrz uchwycie do zamykania klapy, by się nie ubrudzić.
Klienci, którzy zdecydują się na Corsę, będą mieli trudny orzech do zgryzienia, jeśli chodzi o silnik. Do wyboru są cztery silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Najsłabsza z jednostek benzynowych ma pojemność 1,0 l i moc 58 KM. Wystarczy to, by osiągnąć 155 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 17 sekund. Jest to więc odmiana dla niezbyt wymagających. Kolejne silniki mają 1,2 l i moc 75 KM, 1,4 l 90 KM, zaś flagowy model ma silnik 1,8 l i moc 125 KM. Auto z tą ostatnią jednostką jest oferowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Amatorzy diesli mogą wybierać między dwiema jednostkami o identycznej pojemności - 1,7 l i mocy 65 lub 75 KM. W testowanym modelu znalazł się 90-konny silnik o pojemności 1,4 l. Lekkie auto ma niezłe osiągi, sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,5 sek., zaś prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
Podsumowanie
Corsa 1.4 Elegance W pięciodrzwiowej odmianie z powodzeniem może być wykorzystywany jako auto rodzinne.
Dane techniczne

ModelOpel CorsaRenault ClioSkoda Fabia
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Pojemność skokowa (cm sześc.)138913901390
Moc maks. (KM)9098101
Maks. moment obrotowy (Nm)125127126
Skrzynia biegówmanualna, pięciobiegowa
Hamulce przednie/tylneT/TT/BT/T
Średnica zawracania (m)10,410,710,5
Objętość bagażnika (dm sześc.)260255438
Długość (mm)381537754220
Szerokość (mm)164516401645
Wysokość (mm)144014201450
Rozstaw osi (mm)249024702460
Masa własna (kg)10209801065
Ładowność (kg)480545515
Prędkość maksymalna (km/h)180185185
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)11,510,511,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto9,88,89,7
Poza miastem5,75,25,6
Średnie7,26,57,1

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie

ModelCorsa EleganceClio PrivilegeFabia Comfort
Cena (zł)50 40048 90049 320
ABSOSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOSO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSOO
KlimatyzacjaSSO
Aluminiowe felgiSOO

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty