Opel Corsa vs Toyota Yaris. Krótki przegląd oferty
Zanim przejdziemy do porównania konkretnych silników i wersji wyposażenia, spójrzmy na oferty obu bohaterów zaczynając od Corsy. Przy okazji warto wspomnieć, że oba auta mają również ciekawe odmiany „spoza oferty”. W przypadku Yarisa jest to już niedostępna w sprzedaży wersja GR Yaris, która charakteryzuje się niezwykle ciekawym i emocjonującym układem napędowym. Corsa z kolei może być wyposażona w napęd elektryczny.

Fot. Opel
Warto przypomnieć, że Opel Corsa to pierwszy, stworzony od podstaw model niemieckiego producenta po połączeniu z PSA. Oczywiście dowody tej współpracy widać na pierwszy rzut oka, bowiem w ofercie są jednostki napędowe znane m.in. z Peugeota 208. Ba! Nawet elementy wnętrza są tożsame, nie wspominając m.in. o wspólnej płycie podłogowej CMA. Auto jest produkowane w hiszpańskiej fabryce Opla w Saragossie, a w testach Euro NCAP zdobyło 4 gwiazdki. Wracając do oferty, najtańszą Corsę kupimy już za 54 190 złotych i będzie to bazowa odmiana o nazwie Corsa z silnikiem 1.2 o mocy 75 KM z manualną 5-biegową przekładnią. Za sensowną wersję Edition z silnikiem 100-konnym i 6-biegowym manualem trzeba zapłacić już 66 490 złotych. Najdroższa 130-konna benzyna ze skrzynią automatyczną i wyposażeniem GS Line kosztuje 85 990 złotych.

Fot. Toyota
Najnowsza generacja Toyoty Yaris nie zwalnia tempa i kontynuuje sukcesy poprzedniczek. Auto zdobyło między innymi tytuł Car of the Year 2021 i zapowiada się na kolejny hit sprzedażowy. Najtańszą „Yariskę” kupimy już za 61 900 złotych. Będzie to odmiana Active z silnikiem benzynowym 1.2 VVT-I o mocy 72 KM i z 5-biegowym manualem. Najmocniejsza benzyna – 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM – z bezstopniową skrzynią CVT w topowej odmianie Premiere Edition to koszt 83 900 złotych. Za 92 900 złotych (bez rabatów) dostaniemy tą samą odmianę, ale z układem hybrydowym o mocy 116 KM.
Opel Corsa vs Toyota Yaris. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Fot. Opel
Przejdźmy zatem do stylistyki zaczynając od Corsy. Z przodu mamy ostro narysowane klosze lamp, agresywny zderzak w odmianie GS Line, na boku sporo śmiałych załamań, tył również zwraca na siebie uwagę. Cała sylwetka jest ładna i dynamiczna. To ciekawa alternatywa dla tych, dla których nowa 208-mka jest nieco zbyt wyrazista. Wybrana do zestawienia odmiana Edition z pewnością nie jest tak emocjonująca wizualnie jak GS Line, ale to nadal bardzo ładne auto, które cieszy oko.
Również we wnętrzu mamy prawdziwego Opla z nutką stylistycznego szaleństwa. Nie jest tego wiele, raptem szczypta tu i ówdzie, ale właśnie tej odrobiny stylistycznej samowolki brakowało w ofercie niemieckiego producenta. Mokka i właśnie Corsa jest takim świeżym powiewem w portfolio i zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz oferuje kilka interesujących rozwiązań. Konsola środkowa skierowana jest w stronę kierowcy, ekran zgrabnie wkomponowano w panel środkowy. Pojemność bagażnika w standardowym układzie to 309 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy 1015 litrów.

Fot. Toyota
Toyota Yaris z zewnątrz prezentuje się o wiele ciekawiej. Na szczęście bez względu na wybraną odmianę wyposażenia czy też opcjonalne dodatki stylistyczne, jedno się nie zmieni – zadziorna linia nadwozia. Do słupka B auto ma bardzo dynamiczną linię, strzeliste klosze lamp przednich, tradycyjny dla Toyoty duży grill przedni, który wraz z wlotem powietrza w zderzaku tworzy agresywną „paszczę”. Niezwykle ciekawy jest jednak tył auta, który z każdej strony prezentuje coś ciekawego. Po pierwsze: wyraźne przetłoczenie i uwydatnienie tylnych nadkoli. To sprawia, że auto wydaje się szerokie, ma sportowy, niemal rajdowy styl, sprawia wrażenie stabilnie osadzonego na drodze. Poza tym zwis tylny jest minimalny – tylne koła są niemal osadzone na krańcach nadwozia.
We wnętrzu również jest ciekawie, choć oczywiście niższe wersje wyposażenia nie zapewniają aż tylu atrakcji jak np. cyfrowe zegary osadzone w tubach. Projektanci nie poskąpili przetłoczeń, załamań i ciekawych akcentów stylistycznych. Deska rozdzielcza jest ładnie narysowana, ma łagodne linie i praktyczne rozwiązania. Nad deską rozdzielczą unosi się ekran systemu info-rozrywki, który odrobinę zasłania widok kierowcy. Pojemność bagażnika to przyzwoite 286 litrów, czyli nieco mniej w porównaniu do niemieckiego konkurenta.
Opel Corsa vs Toyota Yaris. Dane techniczne, osiągi i spalanie
W naszym zestawieniu pojawiły się modele z najsłabszymi silnikami benzynowymi o mocy odpowiednio 75 i 72 KM. W przypadku Opla Corsy, jest to wolnossący silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 1199 ccm, który dysponuje mocą 75 KM oraz momentem obrotowym rzędu 118 Nm. To dość ciekawa propozycja dla oszczędnych, którzy nie zamierzają wybierać się zbyt często w trasę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,2 sekundy a prędkość maksymalna to 174 km/h. Spalanie wg. normy WLTP to około 5,3 l/100km.
Toyota również nie jest demonem prędkości i miejskim łobuzem. Silnik trzycylindrowy o pojemności 998 ccm generuje 72 KM oraz 93 Nm momentu obrotowego. To przekłada się na bardzo spokojne usposobienie jeśli chodzi o dynamikę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym wariancie 14,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Również spalanie jest nieco gorsze – 5,6 l/100km według normy WLTP. Co prawda w niedrogich autach do miasta nikt nie zwraca uwagi na sportowe osiągi, ale w tym pojedynku obronną ręką wychodzi zdecydowanie Opel Corsa.
Opel Corsa vs Toyota Yaris. Ceny i wyposażenie

Fot. Opel
A jak to wygląda, jeśli chodzi o ceny i wyposażenie? W takich kwotach, czyli nieco ponad 60 000 złotych liczy się niemal każdy element oraz dodatek. Opel Corsa z silnikiem 1.2 o mocy 75 KM z manualną 5-biegową skrzynią i wyposażeniem Edition to koszt 61 690 złotych. Jest to drugi od dołu wariant, który oferuje już motoryzacyjne „minimum socjalne”. Tutaj dostajemy już między innymi manualną klimatyzację, system multimedialny z bluetooth, ekranem 7-calowym i 6 głośnikami, nawiewy na tylne siedzenia oraz 16-calowe felgi. Za 800 złotych dokupimy elektrycznie sterowane szyby z tyłu i/lub reflektory przeciwmgielne LED, lakier metaliczny za 2000 złotych lub pakiet zimowy za 1900 złotych.

Fot. Toyota
Toyota Yaris w odmianie Comfort z silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM z 5-biegową przekładnią manualną to koszt 62 900 złotych. Taniej jest tylko bazowa odmiana Active, która jest tylko 1000 złotych tańsza, więc nie warto o niej wspominać. Tym bardziej, że Comfort posiada dodatkowo m.in. kamerę cofania, światła przeciwmgielne i automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, skórzaną kierownicę i system audio z 4 głośnikami. Jest także klimatyzacja manualna czy też 15-calowe felgi stalowe. Czy coś można dokupić? Tak, a nawet wypada i jest to pakiet Style za 3000 złotych, w skład którego wchodzi m.in. światła przeciwmgielne w technologii LED, światła główne w technologii LED, tylne klosze lamp z listwami LED, 16-calowe felgi aluminiowe i przyciemniane szyby tylne. Jest także pakiet Tech za 2000 złotych, który obejmuje m.in. podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, cyfrowe zegary, 6 głośników i system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym czy też elektrycznie regulowane szyby tylne. Jeśli miałbym wybierać, wolałbym pakiet Tech, który znacząco poprawia komfort codziennej eksploatacji, a kosztuje niewiele.
Podsumowanie
Obie propozycje wydają się bardzo ciekawe, jeśli ktoś szuka niedrogiego auta do miasta, które w miarę możliwości pomieści cztery osoby i trochę bagażu, ale w większości przypadków główną rolą będzie dojazd do pracy i codzienne zakupy. Opel Corsa oferuje więcej przestrzeni i lepszą dynamikę, ale w przypadku Toyoty Yaris wystarczy zaznaczyć jedną z kilku opcji w konfiguratorze, aby zdecydowanie poprawić komfort codziennego użytkowania za niewygórowaną cenę.
Opel Corsa vs Toyota Yaris podstawowe dane techniczne
| Opel Corsa (Edition) 1.2 75 KM (MT5) | Toyota Yaris (Comfort) 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) |
Rozstaw kół przód (mm) | 1489 | 1485 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1488 | 1470 |
Wysokość (mm) | 1435 | 1500 |
Rozstaw osi (mm) | 2538 | 2560 |
Długość/szerokość (mm) | 4060/1765 | 3940/1745 |
Pojemność bagażnika (l) | 309/1015 | 286/b.d. |
Cena (zł, brutto) | 61 690 | 62 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1055 | 960 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 41 | 42 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1199 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 75/5750 obr./min | 72/6000 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) | 118/od 2750 obr./min | 93/od 4400 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 | 14,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 174 | 160 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,3 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 128 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji
| Opel Corsa (Edition) 1.2 75 KM (MT5) | Toyota Yaris (Comfort) 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/O | S/* |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Opel Corsa (Edition) 1.2 75 KM (MT5) | Toyota Yaris (Comfort) 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | | + |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++ (5) | +++++++ (6) |
Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?