Opel Calibra (1989 – 1997)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Sportowy Opel Calibra produkowany w latach 1989 – 1997 nawet dzisiaj wygląda dobrze.
Fot. Wojciech Kołatek: Sportowy Opel Calibra produkowany w latach 1989 – 1997 nawet dzisiaj wygląda dobrze.
Opel Calibra to ciekawy model dla miłośników samochodów sportowych – o rasowej sylwetce, z linią, która wytrzymała próbę czasu.

 

 

Opel Calibra pojawił się na rynku w 1990 r. Jak ogłaszał producent, model ten nie był następcą Manty, o której opowiadano wiele dowcipów.  

Fot. Wojciech Kołatek: Sportowy Opel Calibra produkowany w latach 1989 – 1997 nawet dzisiaj wygląda dobrze.
Fot. Wojciech Kołatek: Sportowy Opel Calibra produkowany w latach 1989 – 1997 nawet dzisiaj wygląda dobrze.

 

Nadwozie

 

Eleganckie coupe o harmonijnej linii nadwozia wzbudziło duże zainteresowanie. Było dobrze zaprojektowane, o czym świadczą badania w tunelu aerodynamicznym. Współczynnik oporu powietrza Cx - 0,26 nawet dzisiaj budzi respekt.

Jak na model sportowy wnętrze Calibry jest obszerne. Siedzi się nisko, a zajmując miejsca z przodu należy się przyzwyczaić do wysokiego progu. Z tyłu całkiem wygodnie mieszczą się dwie osoby, choć nie powinny być zbyt wysokie. Oczywiście dłuższa jazda na tylnej kanapie nie jest przyjemna.

 

Calibra powstała na płycie podłogowej wypuszczonej rok wcześniej Vectry. Niewidoczne związki z zewnątrz ujawniają się w środku auta. Widać to przede wszystkim po stylistyce i wykończeniu kokpitu. Jest on praktycznie identyczny jak w Vectrze – ergonomiczny, ale jak dla auta sportowego bez fantazji. Nie zachwycają też materiały wykończeniowe, szczególnie zastosowane

Fot. Wojciech Kołatek: Calibra uważana jest za pojazd niezbyt awaryjny, lecz trzeba zwrócić uwagę na elektrykę i ogniska korozji.
Fot. Wojciech Kołatek: Calibra uważana jest za pojazd niezbyt awaryjny, lecz trzeba zwrócić uwagę na elektrykę i ogniska korozji.

tworzywa. Natomiast jako samochód sportowy Calibra ma przyzwoity, foremny bagażnik o pojemności 300 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powiększa się go do 980 l.

 

Silniki  

 

Calibra była oferowana tylko z silnikami benzynowymi o pojemności 2,0 l i 2,5 l. Najstarsze modele mają 2-litrowy, 8-zaworowy motor o mocy 115 KM, albo 150 KM o 16 zaworach. W 1992 r. gama silników została rozszerzona o 2,0 l turbo z mocą 204 KM. Montowany był do wersji z napędem na obie osie. W kolejnych latach pojawiła się unowocześniona jednostka 2,0 l o mocy 136 KM oraz jedyny 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 170 KM.   Eksploatacja

 

Opel Calibra daje sporo satysfakcji podczas jazdy. Jest dynamiczna, dobrze trzyma się drogi, z lekkim wskazaniem na podsterowność na zakrętach. Układ jezdny nie jest zestrojony bardzo sztywno, ale model nie ma aspiracji na stuprocentowego „sportowca”. Jeszcze lepiej drogi trzyma się wersja z napędem na obie osie, ale u nas występuje dość rzadko.

Fot. Wojciech Kołatek: W Polsce sprzedano tylko 12 sztuk nowych Opli Calibra. Egzemplarze sprzedawane w naszym kraju pochodzą więc z importu.
Fot. Wojciech Kołatek: W Polsce sprzedano tylko 12 sztuk nowych Opli Calibra. Egzemplarze sprzedawane w naszym kraju pochodzą więc z importu.

 

Pod względem mechaniki model jest mało awaryjny. Zdarzają się wycieki oleju, problemy z sprzęgłem. Średnio natomiast wypada zabezpieczenie antykorozyjne – należy zwrócić uwagę na tylne nadkola, łączenia blach, układ wydechowy wraz z przewodami. Dotyczy to głównie aut z pierwszych lat produkcji. Awaryjna bywa też elektryka, jak np. podnośniki szyb, centralny zamek, zdarzają się kłopoty z instalacją zapłonową, alternatorem. Z całą pewnością dużo solidniej wykonane są modele z końca produkcji, ale tych jest dość mało w ofercie.

 

W latach 1989 - 1997 wyprodukowano 238 647 aut. W tamtym okresie był to samochód zbyt drogi na kieszenie polskich kierowców. Według danych General Motors Poland w autoryzowanej sieci Opla w Polsce Calibra sprzedawana była w latach 1993 - 1995. W tym okresie nabywców znalazło 12 egzemplarzy auta, z czego po pięć sztuk w 1993 i 1994. Dane te wskazują, że oferowane na rynku wtórnym samochody pochodzą z importu prywatnego, najczęściej z Niemiec. Najwięcej ogłoszeń dotyczy modeli z lat 1991 - 92. Cześć z nich jest już wyposażona w instalacje gazowe.

 

Wady:                                                                  

- ogniska korozji,

- przeciętna jakość materiałów, 

- ograniczona widoczność do tyłu.

 

Zalety:

- elegancka sylwetka,

- dobre osiągi,

- przystępne ceny.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1989 – premiera modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

1990 – początek sprzedaży modelu.

1992 – pojawia się wersja z napędem na cztery koła; silnik 2.0 turbo.

1994 – rozszerzono ofertę o dwa nowe silniki: 2.0 16V/136 KM i 2.5 V6/170 KM.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

2.0

5,5-9,5

6,2-12,9

6,0-17,0

6,5-15,5

9,9-16,5

7,2-15,9

10,9-17,9

19,9

2.5

-

-

-

-

11,9-15,6

10,4-14,9

13,0-23,0

-

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

2.0

2.0 16V

2.0 16V Turbo

2.0  16V

2.5 V6 24V

Dane silnika z rocznika

1993

1993

1993

1996

1996

Pojemność

skokowa (cm³)

1998

1998

1998

1998

2498

Moc (KM/obr./min.)

115/5200

150/600

204/5600

136/5600

170/6000

Maksymalny moment obr.

(Nm/obr./min.)

170/2600

196/4600

280/2400

185/4000

227/4200

Prędkość

maksymalna (km/h)

198

223

245

215

237

Przyspieszenie

0-100 km (s)

10,0

8,5

6,8

9,5

7,8

Zużycie paliwa:

trasa/miasto

(l/100 km)

6,1/11,1

5,7/10,4

6,8/11,6

5,9/10,5

6,6/11,4

Opony

195/60 R14

205/55 R15

205/50 R15

205/55 R15

205/55 R15

Zbiornik paliwa (l)

63

Objętość bagażnika (dm³)

300

Rozstaw osi (cm)

260

Rozstaw kół przód/tył (cm)

143/143

Długość/szerokość/

wysokość (cm)

449/169/132

Masa własna (kg)

1285

1215

1350

1250

1325

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty