Opel Astra III kontra Peugeot 307

Ryszard Polit
Fot. Opel: Opel Astra III ma nowoczesny design nadwozia, co ma przyciągnąć nabywców.
Fot. Opel: Opel Astra III ma nowoczesny design nadwozia, co ma przyciągnąć nabywców.
Udostępnij:
W XXI wieku producenci aut chcą uchodzić za nowoczesnych i postępowych. Mają to udowadniać nowe modele.

W XXI wieku producenci samochodów chcą uchodzić za nowoczesnych i postępowych. Mają to udowadniać nowe modele.

Fot. Opel: Opel Astra III ma nowoczesny design nadwozia, co ma przyciągnąć nabywców.
Fot. Opel: Opel Astra III ma nowoczesny design nadwozia, co ma przyciągnąć nabywców.

 

Zwolennicy samochodów niemieckich z zasady nie kupują aut produkcji francuskiej i odwrotnie. W czasach globalizacji cechy narodowe nieco się zatarły, a wytwórcy samochodów i tak kupują niektóre komponenty u tych samych dostawców.

Fot. Peugeot: Peugeot 307 wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia, charakterystycznym dla tej marki.
Fot. Peugeot: Peugeot 307 wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia, charakterystycznym dla tej marki.

Jednak Opel Astra III jest postrzegany jako produkt niemiecki, a Peugeot 307- typowo francuski. Porównujemy oba auta w wersjach 5-drzwiowych, napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 l.

 

Cechy szczególne

 

Charakterystyczną cechą Astry są "elektroniczne" dźwignie sterowania kierunkowskazami i wycieraczkami, które zawsze znajdują się w położeniu spoczynkowym oraz brak wskaźnika

Fot. Opel: Astra napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 90 KM okazała się autem nieco bardziej ekonomicznym od Peugeota.
Fot. Opel: Astra napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 90 KM okazała się autem nieco bardziej ekonomicznym od Peugeota.

temperatury chłodzącej, co może komplikować eksploatację pojazdu w zimie. Peugeot, wbrew francuskiej tradycji, wyróżnia się dość sztywnym zawieszeniem, wzorowanym na autach niemieckich. Oba pojazdy mają bardzo przestronne wnętrze, również dla pasażerów na tylnej kanapie, co we współczesnych samochodach wcale nie jest powszechne.

Fot. Peugeot: Dynamika Peugeota napędzanego silnikiem 1,4 l/88 KM jest zbliżona do Opla.
Fot. Peugeot: Dynamika Peugeota napędzanego silnikiem 1,4 l/88 KM jest zbliżona do Opla.

Wymiary zewnętrze i rozstaw osi oby konkurentów są zbliżone. Astra ma bagażnik o pojemności 350 l, o 10 l większy niż Peugeot.

 

Silniki

 

Do napędu porównywanych pojazdów wybraliśmy podstawowe silniki o pojemności 1,4 l. Są to wielozaworowe

Fot. Opel: Nowoczesna tablica przyrządów z charakterystycznymi dźwigniami włączania kierunkowskazów i wycieraczek, które zawsze znajdują się w położeniu
Fot. Opel: Nowoczesna tablica przyrządów z charakterystycznymi dźwigniami włączania kierunkowskazów i wycieraczek, które zawsze znajdują się w położeniu spoczynkowym. Można się do nich przyzwyczaić. Brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej utrudnia ek

jednostki napędowe o przyzwoitej kulturze pracy. Silnik Peugeota uzyskuje moc 88 KM, a Opla - 90 KM. Silnik Astry to zasłużona jednostka napędowa, której dodano kanał dolotowy o zmiennej długości. Ta zmiana ma zmniejszyć zużycie paliwa i emisję toksycznych związków. I rzeczywiście, w mieście Opel jest nieco oszczędniejszy od francuskiego konkurenta, lecz oba auta w mieście nie zużywają więcej niż

Fot. Peugeot: Ergonomiczna tablica przyrządów Peugeota ma wskaźniki i przełączniki umieszczone w typowych miejscach.
Fot. Peugeot: Ergonomiczna tablica przyrządów Peugeota ma wskaźniki i przełączniki umieszczone w typowych miejscach.

9 l na 100 km. Silnik Peugeota uzyskuje wyższy maksymalny moment obrotowy i to przy niższych obrotach.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy nie mają oszałamiającej dynamiki, a różnice w czasach rozpędzania są niewielkie. Prędkość 100 km/h szybciej osiąga Opel, na wyższych biegach nieco lepszy jest Peugeot. W obu samochodach zmiana biegów jest precyzyjna. Do obsługiwania dźwigni włączania kierunkowskazów w Astrze trzeba się przyzwyczaić, ale działa ona bez zarzutu. Astra i

Fot. Opel: Wnętrze Astry jest przestronne również na tylnej kanapie.
Fot. Opel: Wnętrze Astry jest przestronne również na tylnej kanapie.

Peugeot mają dobre własności jezdne, w ekstremalnych sytuacjach ograniczone prostą konstrukcją układu zawieszenia. Ani Peugeot, ani Opel nie zdecydowali się na zastosowanie coraz popularniejszej wielowahaczowej osi tylnej. Typ zawieszenia w obu autach jest zbliżony - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna i wahacze wzdłużne. Takie rozwiązania zmuszają konstruktorów do sztywniejszej charakterystyki elementów tłumiących. W

Fot. Peugeot: Wnętrze Peugeota uchodzi za bardzo przestronne. Jest w nim więcej miejsca niż w niejednym aucie zaliczanym do wyższego segmentu rynkow
Fot. Peugeot: Wnętrze Peugeota uchodzi za bardzo przestronne. Jest w nim więcej miejsca niż w niejednym aucie zaliczanym do wyższego segmentu rynkowego.

Astrze i Peugeocie czujemy się jak na kościstych kolanach dziadka - twardo, ale pewnie. Poziom hałasu w Peugeocie jest nieco niższy niż w Astrze, co sprzyja dalekim podróżom. Za to Opel ma skuteczniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

W gruncie rzeczy obydwa pojazdy mają zbliżoną konstrukcję, własności jezdne i przestronność wnętrza. Podobny jest również poziom wyposażenia seryjnego, z tą różnicą, że Opel ma podgrzewane lusterka. Zwolennicy Peugeota muszą zapłacić 55 400 zł, a Opla - aż o 5850 zł więcej. Wysoki poziom cen Astry III jest zapewne spowodowany potrzebą odróżnienia tego auta od Astry II generacji, produkowanej w Gliwicach.

  

Nasza ocena

 

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Astra III

Peugeot 307

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

  

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Astra III

Peugeot 307

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1364

1360

Moc maksymalna (KM/obr/min):

90/5600

88/5250

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

125/4000

133/3250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,7

14,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,0

13,2

Prędkość maksymalna (km/h):

178

172

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,5

38,6

Pojemność bagażnika (dm3):

350

340

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

52

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,2/8,2

5,3/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 180 x 146

420 x 175 x 151

Rozstaw osi (cm):

262

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

61 250

55 400

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Opel Astra III

Essentia

Peugeot 307 XR

poduszki powietrzne

4

4

układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłe hamowanie

S

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S/S

-

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

radio CD

O

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie