W XXI wieku producenci samochodów chcą uchodzić za nowoczesnych i postępowych. Mają to udowadniać nowe modele.
Zwolennicy samochodów niemieckich z zasady nie kupują aut produkcji francuskiej i odwrotnie. W czasach globalizacji cechy narodowe nieco się zatarły, a wytwórcy samochodów i tak kupują niektóre komponenty u tych samych dostawców.
Jednak Opel Astra III jest postrzegany jako produkt niemiecki, a Peugeot 307- typowo francuski. Porównujemy oba auta w wersjach 5-drzwiowych, napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 l.
Cechy szczególne
Charakterystyczną cechą Astry są "elektroniczne" dźwignie sterowania kierunkowskazami i wycieraczkami, które zawsze znajdują się w położeniu spoczynkowym oraz brak wskaźnika
temperatury chłodzącej, co może komplikować eksploatację pojazdu w zimie. Peugeot, wbrew francuskiej tradycji, wyróżnia się dość sztywnym zawieszeniem, wzorowanym na autach niemieckich. Oba pojazdy mają bardzo przestronne wnętrze, również dla pasażerów na tylnej kanapie, co we współczesnych samochodach wcale nie jest powszechne.
Wymiary zewnętrze i rozstaw osi oby konkurentów są zbliżone. Astra ma bagażnik o pojemności 350 l, o 10 l większy niż Peugeot.
Silniki
Do napędu porównywanych pojazdów wybraliśmy podstawowe silniki o pojemności 1,4 l. Są to wielozaworowe
jednostki napędowe o przyzwoitej kulturze pracy. Silnik Peugeota uzyskuje moc 88 KM, a Opla - 90 KM. Silnik Astry to zasłużona jednostka napędowa, której dodano kanał dolotowy o zmiennej długości. Ta zmiana ma zmniejszyć zużycie paliwa i emisję toksycznych związków. I rzeczywiście, w mieście Opel jest nieco oszczędniejszy od francuskiego konkurenta, lecz oba auta w mieście nie zużywają więcej niż
9 l na 100 km. Silnik Peugeota uzyskuje wyższy maksymalny moment obrotowy i to przy niższych obrotach.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy nie mają oszałamiającej dynamiki, a różnice w czasach rozpędzania są niewielkie. Prędkość 100 km/h szybciej osiąga Opel, na wyższych biegach nieco lepszy jest Peugeot. W obu samochodach zmiana biegów jest precyzyjna. Do obsługiwania dźwigni włączania kierunkowskazów w Astrze trzeba się przyzwyczaić, ale działa ona bez zarzutu. Astra i
Peugeot mają dobre własności jezdne, w ekstremalnych sytuacjach ograniczone prostą konstrukcją układu zawieszenia. Ani Peugeot, ani Opel nie zdecydowali się na zastosowanie coraz popularniejszej wielowahaczowej osi tylnej. Typ zawieszenia w obu autach jest zbliżony - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna i wahacze wzdłużne. Takie rozwiązania zmuszają konstruktorów do sztywniejszej charakterystyki elementów tłumiących. W
Astrze i Peugeocie czujemy się jak na kościstych kolanach dziadka - twardo, ale pewnie. Poziom hałasu w Peugeocie jest nieco niższy niż w Astrze, co sprzyja dalekim podróżom. Za to Opel ma skuteczniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
W gruncie rzeczy obydwa pojazdy mają zbliżoną konstrukcję, własności jezdne i przestronność wnętrza. Podobny jest również poziom wyposażenia seryjnego, z tą różnicą, że Opel ma podgrzewane lusterka. Zwolennicy Peugeota muszą zapłacić 55 400 zł, a Opla - aż o 5850 zł więcej. Wysoki poziom cen Astry III jest zapewne spowodowany potrzebą odróżnienia tego auta od Astry II generacji, produkowanej w Gliwicach.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Opel Astra III | Peugeot 307 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Opel Astra III | Peugeot 307 |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1364 | 1360 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5600 | 88/5250 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4000 | 133/3250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,7 | 14,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,0 | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 178 | 172 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,5 | 38,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 350 | 340 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 52 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,2/8,2 | 5,3/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 180 x 146 | 420 x 175 x 151 |
Rozstaw osi (cm): | 262 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 61 250 | 55 400 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Opel Astra III Essentia | Peugeot 307 XR |
poduszki powietrzne | 4 | 4 |
układ ABS | S | S |
Układ wspomagania nagłe hamowanie | S | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S/S | - |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | O |
radio CD | O | O |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?