Opel Astra III Kombi 1.9 CDTI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Opel Astra III w wersji kombi to zgrabny pojazd o interesującej sylwetce.
Fot. Ryszard Polit: Opel Astra III w wersji kombi to zgrabny pojazd o interesującej sylwetce.
Czy może być coś interesującego w zwykłym aucie kompaktowym? W Oplu Astrze III jest nim przycisk „sport”, który diametralnie zmienia oblicze pojazdu.

Czy może być coś interesującego w zwykłym aucie kompaktowym? W Oplu Astrze III jest nim przycisk "sport", który diametralnie zmienia oblicze tego pojazdu.

Fot. Ryszard Polit: Opel Astra III w wersji kombi to zgrabny pojazd o interesującej sylwetce.
Fot. Ryszard Polit: Opel Astra III w wersji kombi to zgrabny pojazd o interesującej sylwetce.

 

Najnowsza generacja Opla Astry często porównywana jest do VW Golfa i Forda Focusa. Opel wyróżnia się nowoczesnym, awangardowym nadwoziem i tradycyjną konstrukcją zawieszenia. W Astrze zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną, a nie wielowahaczowe zawieszenie wykorzystywane

Fot. Ryszard Polit: Astra napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 120 KM to dość szybkie auto. Za dopłatą otrzymać można system IDS Plus zmieniający
Fot. Ryszard Polit: Astra napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 120 KM to dość szybkie auto. Za dopłatą otrzymać można system IDS Plus zmieniający charakterystykę amortyzatorów i ingerujący w układ kierowniczy oraz sterujący silnikiem.

w Fordzie i VW. Jednak to nie jest cała prawda o zawieszeniu Opla. Jeździliśmy Astrą III w wersji kombi napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1,9 l o mocy 120 KM.

 

Cechy szczególne

 

Za dopłatą otrzymać można jednak wersję Astry ze zmienną, regulowaną elektronicznie charakterystyką amortyzatorów i nie tylko. A to już jest nowość w tej klasie pojazdów! Po naciśnięciu przycisku "sport" system IDS Plus zwiększa twardość amortyzatorów i w pewnych granicach zmienia ją w zależności od

Fot. Ryszard Polit: Przycisk „Sport” uruchamia system IDS Plus.
Fot. Ryszard Polit: Przycisk „Sport” uruchamia system IDS Plus.

nawierzchni i stylu jazdy. Co więcej, układ kierowniczy staje się bardziej czuły, a silnik żwawszy - ingerencja w układ sterowania jednostką napędową. To najbardziej charakterystyczna cecha tego auta. Poza tym rozwiązania typowe dla Opla - bardzo wygodne fotele przednie i przyzwoita jakość montażu. W Astrze, inaczej niż w Golfie i

Fot. Ryszard Polit: W wersji kombi zwiększono rozstaw osi w stosunku do hatchbacka, miejsca jest więc pod dostatkiem.
Fot. Ryszard Polit: W wersji kombi zwiększono rozstaw osi w stosunku do hatchbacka, miejsca jest więc pod dostatkiem.

Fokusie, siedzi się stosunkowo nisko, ale po włączeniu przycisku "sport" okazało się zaletą. Wersja kombi w stosunku do hatchbacka ma większy rozstaw osi, miejsca w kabinie pasażerskiej jest pod dostatkiem. Wysokie osoby mogą siedzieć wygodnie i z przodu, i z tyłu. Zgodnie z modą z tablicy przyrządów wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Na konsoli środkowej umieszczono przyciski w logicznym porządku. Niestety, przyciski są dość małe i brakuje wygodnych uchwytów na butelki z

Fot. Ryszard Polit: Po złożeniu tylnej kanapy tworzy się równa podłoga z bagażnikiem.
Fot. Ryszard Polit: Po złożeniu tylnej kanapy tworzy się równa podłoga z bagażnikiem.

napojami. Za to duży jest ekran, na którym wyświetlają się komunikaty lub mapa nawigacji satelitarnej. Bagażnik ma objętość 500 l, a po złożeniu tylnej kanapy tworzy się równa powierzchnia podłogi.

 

Silnik

 

Do napędu Astry III wybraliśmy diesla 1,9 l o mocy 120 KM. To silnik wykorzystywany również przez koncern Fiata - ma 2 zawory w każdym

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l.

cylindrze, jest doładowany turbosprężarką i zasilany układem common rail. Silnik wyróżnia się dużą elastycznością i umiarkowanym zużyciem paliwa. W mieście zużywa do 7,5 l na 100 km, a średnia podczas jazd w mieście i na trasie to ok. 6,8 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W wersji wzbogaconej o funkcję "sport" auto ma dwa oblicza. Gdy przycisk "sport" jest wyłączony Astra bardzo poprawnie zachowuje się podczas

Fot. Ryszard Polit: W Astrze siedzi się dość nisko.
Fot. Ryszard Polit: W Astrze siedzi się dość nisko.

pokonywania zakrętów, a komfort jazdy jest dość wysoki. Z włączonym przyciskiem "sport" pojazd nabiera wigoru - zdecydowanie szybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia, co znakomicie przydaje się podczas wyprzedzania. Podczas szybko pokonywanych zakrętów nadwozie nie przechyla się na boki, a kontrola nad pojazdem jest

Fot. Ryszard Polit: Opel poszedł inną drogą niż Ford i Volkswagen (tylne zawieszenie wielowahaczowe). W zawieszeniu tylnym Astry III jest belka skrętna,
Fot. Ryszard Polit: Opel poszedł inną drogą niż Ford i Volkswagen (tylne zawieszenie wielowahaczowe). W zawieszeniu tylnym Astry III jest belka skrętna, ale dzięki systemowi zmiany charakterystyki amortyzatorów auto prowadzi się bardzo dobrze. Czyżby elek

znakomita. Na długiej trasie przy wyższych prędkościach jazdy rzędu 120 km/h nieco męczy hałas, wynikający z szumów powietrza opływającego nadwozie. Na pochwałę zasługuje skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38,4 m.

 

Podsumowanie

 

W Astrze III generacji konstruktorzy poczynili znaczne postępy w porównaniu  z  produkowana

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

jeszcze u nas Astrą II. Jej główne zalety to obszerne wnętrze, dobre własności jezdne i wysoka jakość wykonania. Astra III w wersji Essentia kosztuje 81 650 zł, za 83 600 zł można kupić Renault Megane 1,9 dCi/120 KM, a za 83 300 zł - Fiata Croma 1,9 JTD/120 KM, który zaliczany jest jednak do klasy średniej. Szkoda, że samochody są takie drogie.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

120/3250

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

280/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,6

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,4

Pojemność bagażnika (dm3):

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,0/7,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

452 x 179 x 150

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Essentia (zł):

81 650

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

****

Dobra elastyczność, oszczędny.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Astry III jest zbliżona do drogi hamowania Renault Megane 1,5 dCi/105 KM.

Dynamika

****

Astra III jest nieco szybsza od Renault Megane 1,5 dCi/105 KM.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 7,5 l/100 km ni jest duże.

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja typowa, nowość to amortyzatory o zmiennej charakterystyce - za dopłatą.

Wyposażenie podstawowe

***

Wystarczające wyposażenie podstawowe.

 

Wyposażenie seryjne:

Opel Astra Essentia

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja

O

Radioodtwarzacz

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty