Czy może być coś interesującego w zwykłym aucie kompaktowym? W Oplu Astrze III jest nim przycisk "sport", który diametralnie zmienia oblicze tego pojazdu.

Najnowsza generacja Opla Astry często porównywana jest do VW Golfa i Forda Focusa. Opel wyróżnia się nowoczesnym, awangardowym nadwoziem i tradycyjną konstrukcją zawieszenia. W Astrze zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną, a nie wielowahaczowe zawieszenie wykorzystywane

w Fordzie i VW. Jednak to nie jest cała prawda o zawieszeniu Opla. Jeździliśmy Astrą III w wersji kombi napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1,9 l o mocy 120 KM.
Cechy szczególne
Za dopłatą otrzymać można jednak wersję Astry ze zmienną, regulowaną elektronicznie charakterystyką amortyzatorów i nie tylko. A to już jest nowość w tej klasie pojazdów! Po naciśnięciu przycisku "sport" system IDS Plus zwiększa twardość amortyzatorów i w pewnych granicach zmienia ją w zależności od

nawierzchni i stylu jazdy. Co więcej, układ kierowniczy staje się bardziej czuły, a silnik żwawszy - ingerencja w układ sterowania jednostką napędową. To najbardziej charakterystyczna cecha tego auta. Poza tym rozwiązania typowe dla Opla - bardzo wygodne fotele przednie i przyzwoita jakość montażu. W Astrze, inaczej niż w Golfie i

Fokusie, siedzi się stosunkowo nisko, ale po włączeniu przycisku "sport" okazało się zaletą. Wersja kombi w stosunku do hatchbacka ma większy rozstaw osi, miejsca w kabinie pasażerskiej jest pod dostatkiem. Wysokie osoby mogą siedzieć wygodnie i z przodu, i z tyłu. Zgodnie z modą z tablicy przyrządów wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Na konsoli środkowej umieszczono przyciski w logicznym porządku. Niestety, przyciski są dość małe i brakuje wygodnych uchwytów na butelki z

napojami. Za to duży jest ekran, na którym wyświetlają się komunikaty lub mapa nawigacji satelitarnej. Bagażnik ma objętość 500 l, a po złożeniu tylnej kanapy tworzy się równa powierzchnia podłogi.
Silnik
Do napędu Astry III wybraliśmy diesla 1,9 l o mocy 120 KM. To silnik wykorzystywany również przez koncern Fiata - ma 2 zawory w każdym

cylindrze, jest doładowany turbosprężarką i zasilany układem common rail. Silnik wyróżnia się dużą elastycznością i umiarkowanym zużyciem paliwa. W mieście zużywa do 7,5 l na 100 km, a średnia podczas jazd w mieście i na trasie to ok. 6,8 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
W wersji wzbogaconej o funkcję "sport" auto ma dwa oblicza. Gdy przycisk "sport" jest wyłączony Astra bardzo poprawnie zachowuje się podczas

pokonywania zakrętów, a komfort jazdy jest dość wysoki. Z włączonym przyciskiem "sport" pojazd nabiera wigoru - zdecydowanie szybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia, co znakomicie przydaje się podczas wyprzedzania. Podczas szybko pokonywanych zakrętów nadwozie nie przechyla się na boki, a kontrola nad pojazdem jest

znakomita. Na długiej trasie przy wyższych prędkościach jazdy rzędu 120 km/h nieco męczy hałas, wynikający z szumów powietrza opływającego nadwozie. Na pochwałę zasługuje skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38,4 m.
Podsumowanie
W Astrze III generacji konstruktorzy poczynili znaczne postępy w porównaniu z produkowana

jeszcze u nas Astrą II. Jej główne zalety to obszerne wnętrze, dobre własności jezdne i wysoka jakość wykonania. Astra III w wersji Essentia kosztuje 81 650 zł, za 83 600 zł można kupić Renault Megane 1,9 dCi/120 KM, a za 83 300 zł - Fiata Croma 1,9 JTD/120 KM, który zaliczany jest jednak do klasy średniej. Szkoda, że samochody są takie drogie.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 120/3250 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 280/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,4 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,0/7,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 452 x 179 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Essentia (zł): | 81 650 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | **** | Dobra elastyczność, oszczędny. |
Poziom hałasu | *** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Astry III jest zbliżona do drogi hamowania Renault Megane 1,5 dCi/105 KM. |
Dynamika | **** | Astra III jest nieco szybsza od Renault Megane 1,5 dCi/105 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 7,5 l/100 km ni jest duże. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja typowa, nowość to amortyzatory o zmiennej charakterystyce - za dopłatą. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Wystarczające wyposażenie podstawowe. |
Wyposażenie seryjne:
Opel Astra Essentia
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja | O |
Radioodtwarzacz | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?